1515

Studie: Tesla-förare tappar kollen när Autopilot tar över

Tesla stöter på mycket motstånd inför att betaversionen av biltillverkarens avancerade förarassistanssystem ”Full Self-driving” släpps till tusentals användare nu i veckan. Förare som har Teslas befintliga Autopilot aktiverad har sämre koll på vägen, enligt en ny studie från amerikanska MIT

Foto:David Zalubowski

I slutet på veckan kommer tusentals Tesla TSLA +3,33% Dagens utveckling -ägare få möjlighet att testa och utvärdera den senaste betaversionen av Teslas ”Full Self-driving” på allmänna vägar.

Så sent som i veckan fick Tesla kritik från den amerikanska motsvarigheten till Trafikverket, NTSB. NTSB menar att den amerikanska elbilstillverkaren haft för bråttom med att göra den senaste uppdateringen tillgänglig för allmänheten. Myndighetens nya chef Jennifer Homendy tycker att Tesla bör vänta med uppdateringen tills NTSB sett över säkerhetsdefekterna i tekniken.

”Grundläggande säkerhetsfrågor måste utredas innan de fortsätter med att expandera till andra stadsgator och andra områden”, sade Homendy i en intervju med Wall Street Journal.

Hon kritiserade också ordvalet ”Full Self-Driving” som vilseledande och oansvarig. En ny studie från ansedda MIT (Massachusetts Institute of Technology) är inne på samma linje. Forskare har under ett års tid studerat blickdata från 290 personer som använt sig av Teslas ”Autopilot”, och kommit fram till att det inte används så som det ska, skriver sajten Techcrunch.

”Visuella beteendemönster förändras före och efter frånkoppling av Autopilot. Före avstängning såg förarna mindre ut på vägen och fokuserade mer på icke-körrelaterade områden jämfört med efter övergången till manuell körning”, skriver forskarna i rapporten.

De menar att beteendet kan vara ett resultat av missförstånd kring vad bilens assistansfunktioner kan göra och vad dess begränsningar är. Och detta beteende förstärks ju bättre systemen fungerar. Risken är också stor att förarna blir uttråkade, vilket enligt forskare leder till ytterligare ouppmärksamhet.

”Om man ser det som en vidareutveckling av vanliga säkerhetssystem och inte ett steg mot självkörande fordon, så ser jag att det trots allt har många fördelar. Som till exempel att den adaptiva farthållaren automatiskt justerar farten efter aktuell hastighetsgräns eller andra dynamiska faktorer är ju absolut ett steg mot ökad trafiksäkerhet. ​Sen så är ju som alltid det viktigaste att människor fattar att dessa funktioner är vad de är, och att de inte misstolkas som någon slags fullt självkörande bil”, säger Jan Hellåker, som är ordförande i det strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden i en kommentar till Dagens industri.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?