Annons

Studie: ”Annalkande andra kris” för textilindustrin

Miljontals riskerar att förlora jobbet och redan mycket låga löner sänks ytterligare.

Den ekonomiska kris som följt i coronavirusets spår är förödande för världens textilarbetare – det visar en ny amerikansk studie.

Textilarbetare i Kambodja.
Textilarbetare i Kambodja.Foto:Heng Sinith

Textilindustrin sysselsätter nära 60 miljoner människor världen över – men industrin har drabbats hårt av coronakrisen. I en ny studie gjord av centret för global arbetsrätt på det amerikanska universitetet Penn State konstateras att miljontals jobb nu hotas.

”Vi ser en dramatisk prispress, minskade ordrar och sena utbetalningar”, säger Mark Anner, en av studiens författare.

Studien, som är baserad på intervjuer med fabriksarbetare och fabriksansvariga i 75 textilfabriker i 15 olika länder, visar att underleverantörer i snitt tvingats pressa ned sina priser med 12 procent jämfört med föregående år.

”Det är illavarslande för underleverantörer och för arbetarna. Det kommer att påverka små och mellanstora verksamheter först”, fortsätter Mark Anner.

Den pågående pandemin uppskattas hittills ha kostat modebranschen över 50 miljarder kronor, en siffra som nätverket Clean Clothes Campaign tidigare tagit fram.

Underleverantörer i textilländer som Kambodja, Vietnam, Indien och Mexiko vittnar om att de redan sagt upp en tiondel av arbetsstyrkan och att ytterligare 35 procent kan behöva gå om situationen fortsätter. 

Den andra smittvåg som just drar fram över bland annat Europa bådar inte gott. Något som enligt Mark Anner innebär en ”en annalkande andra kris” för industrin.

”Inköparna drar nytta av det här. Det är svårt att se omfattningen av den andra krisen i nuläget då de nya ordrarna sammanfaller med ordrar som lagts på hög sedan tidigare. Det döljer omfattningen av orderminskningen just nu.

En av människorna som drabbats är den bangladeshiska fabriksägaren Iqbal Hamid Quraishi som berättar att de tvingats sänka sina priser för att anpassa sig till inköparnas krav.

”Det finns inte mycket utrymme att förhandla med klädmärkena. De säger att om vi inte går med på deras pris så går det till andra underleverantörer”, säger han i studien.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?