1515
Annons

Stresstester av europeiska banker för mjuka enligt EU:s revisorer

Stresstesterna av EU:s banker som EBA genomförde under 2018 borde ha varit tuffare och mer konsekvent genomförda mellan unionens länder. Det framgår av en rapport från EU-revisionsrätten European Court of Auditors (ECA) som publicerats på onsdagen.

Enligt ECA var 2018 års stresstester mindre allvarliga i svagare ekonomier med mer sårbara finansiella system.

"Att effekterna blev små på vissa banker kan därför ha berott på att en lägre stressnivå tillämpades, snarare än på att de hade bättre motståndskraft", framförs det. 

Testerna av bankernas förmåga att stå emot EU-omfattande systemrisker borde ha varit mer omfattande. EBA förlitade sig vidare i hög grad på nationella tillsynsmyndigheter när testet utformades och genomfördes utan att övervaka dessa på ett ändamålsenligt sätt, anser ECA.

"De europeiska bankerna borde ha testats mot allvarligare finansiella chocker. Dessutom fattas EBA:s centrala beslut av företrädare för nationella tillsynsmyndigheter och ett EU-omfattande perspektiv beaktades inte tillräckligt när testet utformades och genomfördes", säger Neven Mates, den ECA-ledamot som ansvarat för rapporten, i en sammanfattande kommentar.

ECA pekar på att de simulerade chockerna faktiskt var "mildare än de som inträffade under finanskrisen 2008 och det negativa scenario som användes återspeglade inte på lämpligt sätt alla relevanta systemrisker för EU:s finansiella system".

I revisionen konstateras det även att inte alla sårbara banker ingick i testet utan "att några banker med högre risknivå uteslöts". Revisorerna rekommenderar att Europeiska kommissionen ser över och stärker EBA:s styrningsstruktur och ökar myndighetens resurser så att framtida stresstest inte har liknande brister. 

EBA bör samtidigt öka testens geografiska täckning och inte bara välja ut banker efter storlek utan också efter systemrisker. Ange lägsta stressnivåer för hela EU och överväga risker med beaktande av EU:s hela finansiella system samt öka sin kontroll över utformningen av test och skärpa sin övervakningsmetod, anser ECA.


Elon Musks affärsimperium får ökat motstånd i Kina

HONGKONG. Elon Musks affärsimperium möter ökat motstånd i Kina. Tesla-bilar har förbjudits från att köra inom flera områden, och kinesiska analytiker uppmanar regeringen att göra sig redo att skjuta ner SpaceX:s internetsatelliter.

”Det är troligt att ledarna i Peking kommer bli mer benägna att hitta sätt för att begränsa eller hantera expansion av Musks företag i Kina, inklusive Tesla”, säger Dexter Roberts, forskare om asiatisk säkerhetspolitik vid tankesmedjan Atlantic Council.
”Det är troligt att ledarna i Peking kommer bli mer benägna att hitta sätt för att begränsa eller hantera expansion av Musks företag i Kina, inklusive Tesla”, säger Dexter Roberts, forskare om asiatisk säkerhetspolitik vid tankesmedjan Atlantic Council.Foto:SpaceX; Matt Rourke; Chris Carlson

Den kinesiska nättidningen Military Online, som kontrolleras av Folkets befrielsearmé, skrev nyligen att ”det finns stor chans” att internettjänsten Starlink, en satellitkonstellation som drivs av Elon Musks rymdfirma SpaceX, kommer utnyttjas av USA för att skapa ”kaos och katastrof” världen över.

Starlink-nätverket har installerats i bland annat Ukraina och levererar fritt internet i områden där det vanliga nätet ligger nere, något som skapar oro bland ledarna i Peking.

”Regeringen i Peking är inte oroade över Elon Musks offentliga stöd för Ukraina eller mot Vladimir Putins invasion. Det som däremot oroar kinesiska ledare och militärer är att Musk stödjer Ukraina med Starlink för internetnätverk. Det visar att [samma teknologi] kan användas i stöd för Taiwan i ett framtida scenario med militär konfrontation med Kina”, säger Dexter Roberts, forskare om asiatisk säkerhetspolitik vid tankesmedjan Atlantic Council.

”Det är troligt att ledarna i Peking kommer bli mer benägna att hitta sätt för att begränsa eller hantera expansion av Musks företag i Kina, inklusive Tesla”, säger Dexter Roberts.

Kina är världens största marknad för elbilar, och en nyckelmarknad för komponenter i tillverkningen av Tesla.

Det finns också en oro bland kinesisk militär att SpaceX och Starlink kan utnyttjas för att spionera på Kina. Kinesiska försvarsforskare sa i våras att Kina måste vara redo att skjuta ner Starlinks satelliter om de anses hota landets nationella säkerhet.

”En kombination av mjuka och hårda dödsmetoder bör vidtas för att få Starlink-satelliter att förlora funktion och förstöra konstellationens operativsystem”, skrev Ren Yuanzhen, forskare vid Beijing Institute of Tracking and Telecommunications, i magasinet Modern Defense Technology.

Strax efter Rysslands invasion av Ukraina öppnade Elon Musk upp Starlink-nätverket i Ukraina. Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har tackat Musk för att han försett landet med ett öppet internet och motverkat rysk propaganda.

Samtidigt har Tesla-bilar förbjudits från att köra inom flera politiskt känsliga områden. Häromdagen förbjöds bilmodellen från att trafikera Beidaihe, en kuststad nära Peking där landets högsta politiska ledare har sommarfest varje år, enligt Reuters.

Beslutet kom bara veckor efter att Tesla-bilar stoppats från att köra i Chengdu, i samband med att president Xi Jinping besökte staden.  

Anledningen till förbudet är oro för att de så kallade ”smarta” bilarna, som är utrustade med kameror och andra sensorer för dataupptagning, kan användas för spioneri.

Elon Musk har tidigare sagt att all data upptagen från bilarna är lokalt lagrad i Kina.

Dexter Roberts spår att allt fler internationella företag kommer blockeras eller hindras från att expandera i Kina, framför allt inom politiskt känsliga områden.

 ”Kina kommer fortsätta att finna sätt att begränsa utländska företag inom konkurrenskänsliga och teknologiska områden, både på grund av att regeringen vill att lokala bolag ska dominera sektorerna eller oro för att utländska aktörer har tillgång till data som kan utgöra hot mot nationell säkerhet”, säger han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?