Det har varit stressiga veckor för företagen som säljer överlevnadsprodukter. Efter första larmet om coronaviruset har efterfrågan hos så kallade prepperaffärer ökat kraftigt. Framför allt märktes den utbredda oron i försäljningen under slutet av förra veckan samtidigt som det första fallet av viruset bekräftades i Sverige.
”Det har varit en väldigt stor ökning av beställningar, framför allt av munskydd. Vi sålde snabbt slut på allt vi hade”, säger Fredrik Qvarnström, vd för Överlevnadsbutiken.
Vanligtvis brukar det komma in ett tiotal beställningar till Överlevnadsbutiken per dag. De senaste veckorna har det i snitt varit fyra gånger så många order att packa. Företaget har behövt beställa nya andningsmasker från sin leverantör flera gånger. Men virusutbrottet har också lett till ett ökat intresse för andra överlevnadsprodukter.
”Vi säljer mer av alla möjliga produkter, mycket frystorkad mat. Folk vill vara beredda och kunna stanna hemma om de blir sjuka”, säger Fredrik Qvarnström.
Förberedelseföretaget The General Prepper har också sett att efterfrågan för deras vanliga sortiment ökat. Även hos dem har munskydden sålt slut.
”De är slut hos alla leverantörer. Det finns ett uppdämt behov men vi gör allt vi kan för att tillgodose det behovet och få in nya produkter”, säger företagets grundare Tomas Lindahl.
I takt med att allt fler blivit smittade av viruset har diskussionerna om andningsmaskernas verkningsgrad intensifierats. Både Överlevnadsbutiken och The General Prepper säljer olika typer av munskydd, men den mest populära är den med högst skyddsgrad, ffp3, som är rekommenderad av WHO.
Tomas Lindahl tycker dock att det är viktigare att vara välinformerad än att bara köpa nya produkter.
”På vår hemsida har vi också information som är viktigt att gemene man tar till sig. Vi tycker att det är vettigt att den allmänna beredskapen blir bättre”, säger Tomas Lindahl.
Fredrik Qvarnström resonerar på liknande sätt.
”Snarare än att köpa sig nya grejer handlar det om att att ändra sitt beteende. Att sköta sin handhygien och kanske undvika stora folksamlingar och hålla sig mer hemma.”
Men hur känns det att ni säljer mer på grund av en utbredd rädsla för coronaviruset?
”Jag har sedan jag startade företaget aldrig varit intresserad av att skrämma upp folk. Det är såklart trevligt om det går bra för mina affärer men det är inte bra om folk går runt och är rädda i onödan”, säger Fredrik Qvarnström.