Annons

Strejk på svenskt kasinobolag

Den 30 juli strejkade anställda på det svenska kasinobolaget Evolution Gamings kontor i Georgiens huvudstad Tbilisi för att kräva högre löner. Det uppger den georgiska nyhetssajten Netgazeti.

Foto:Janerik Henriksson/TT

”Vi är alltid öppna för en konstruktiv dialog med våra medarbetare. Det stämmer att cirka 200 av våra över 2.000 anställda i Georgien deltog i en strejk i slutet av juli. Aktionen genomfördes inte i enlighet med lokal lagstiftning och avslutades efter ett par dagar. Händelsen har inte haft någon inverkan på vår leverans till våra kunder”, säger Jakob Kaplan, finanschef på Evolution EVO +10,89% Dagens utveckling Gaming i en skriftlig kommentar till Di.

Evolution Gaming har ett flertal studior i bland annat Malta, Lettland och Georgien där personal leder kasinospel framför webbkameror. Det är personalen som blandar korten, så kallade shufflers, som protesterar mot sina arbetsvillkor i Tbilisi.

Enligt Netgazeti är de strejkandes minimilön 384 georgiska lari, motsvarande drygt 1.200 kronor. De strejkande kräver en 50-procentig höjning av lönen. Genomsnittslönen i Tbilisi är ungefär 1.100 georgiska lari.

Efter den första protestdagen avskedades ett antal anställda via e-post och sms, uppger nyhetssajten Open Caucasus Media. Evolution Gamings representater kallade då protesterna för en olaglig strejk. Sammanlagt ska 45 personer ha avskedats.

Enligt georgisk lag måste ett fackförbund förvarna om en strejk 12 dagar i förväg.

Evolution Gaming har tiofaldigat sitt börsvärde sedan börsintroduktionen 2015 och bolaget tillhörde undantagen i spelsektorn genom att redovisa en högre vinst än förväntat i den senaste kvartalsrapporten. Sedan dess har dock Evolution Gamings företagsledning storsålt aktier, vilket har satt stort avtryck i börskursen.

Innehåll från &franklyAnnons

Här är verktyget som skapar engagemang på arbetsplatsen

Jenny Slotte Hassel, Head of HR Sverige på PayEx.
Jenny Slotte Hassel, Head of HR Sverige på PayEx.Foto:Foto (t.v) Johanna Fond.

Genom att regelbundet mäta, analysera och agera på aktuell feedback från medarbetare kan en organisation styras mot högt medarbetarengagemang och därmed bättre resultat.

Det gjorde företaget PayEx – och nu belönas man med utmärkelsen ”Årets Engagemangsförebild”.

– Det känns fantastiskt, säger Jenny Slotte Hassel, Head of HR Sverige på PayEx.

Företag som har engagerade medarbetare är mer produktiva, mer lönsamma och presterar med bättre kvalitet, enligt olika studier. Engagerade medarbetare bidrar också till nöjdare kunder och en lägre sjukfrånvaro.

HR-tech företaget Simployer tillhandahåller pulsmätningsverktyget &frankly som är ett digitalt verktyg för att mäta engagemang och andra känslor och uppfattningar bland medarbetarna på en arbetsplats. 

Med de insikter som skapas kan ledningen snabbt få veta om något inte är bra för att kunna vidta åtgärder och därmed driva organisationen i rätt riktning. 

Dessa pulsmätningar når regelbundet hundratusentals användare, fördelade i Norden, inom och utanför Europa. En av användarna är företaget PayEx.

PayEx arbetar med betallösningar och har cirka 850 anställda i fyra länder varav cirka 600 i Sverige. Från att tidigare gjort mer traditionella årliga medarbetarundersökningar tog man för fyra år sedan in lösningen från &frankly.

– Vi valde &frankly för att de var tidigt ute på marknaden med pulsmätningar och för att de hela tiden utvecklas. Det har fortsatt att passa oss bra i takt med att vi själva utvecklas, säger Jenny Slotte Hassel.

&frankly är smidigt att använda

Rent praktiskt får medarbetarna genom &franklys verktyg svara på ett antal frågor, antingen fördefinierade av &franklys HR-experter eller formulerade av företaget självt. Man svarar på webben eller i en app i mobilen. Resultaten sammanställs och presenteras för ledningen som kan agera på insikterna.

Genom en målmedveten satsning på verktyget har man på PayEx en ständigt hög svarsfrekvens på 90 procent.

Vägen dit har varit att inte genomföra mätningarna för ofta då det kan trötta ut medarbetarna, men också ställa bra frågor. 

– Vi jobbar aktivt med frågeställningarna så att de är relevanta i rätt tid och vi ger också våra ledare förutsättningar att följa upp på resultatet från mätningarna, säger Jenny Slotte Hassel.

&frankly skapar en bättre organisation

Nyligen belönades man med utmärkelsen ”Årets Engagemangsförebild” i tävlingen Engagement Award 2022. I nomineringen skriver juryn bland annat att PayEx ”skapar mängder av egna frågor och cheferna jobbar nära sina team med egna pulsar. På så vis blir mätningarna relevanta – för alla”. 

– När våra medarbetare utmanar och vågar så kan vi göra saker bättre. Engagemang är grunden för att vi ska kunna vara ett företag som inte bara levererar utan också utvecklas varje dag. Verktygen från &frankly hjälper oss att uppnå detta, avslutar Jenny Slotte Hassel.

Läs mer på www.andfrankly.se 

 

Mer från &frankly

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med &frankly och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera