Annons

Strandade semestersvenskar snart på väg hem

Hundratals svenska semesterfirare sitter fortfarande fast på Gran Canaria efter det att en sandstorm lamslagit flygtrafiken.

Det verkar som om väntan kan vara över för några – andra får åka hem först i morgon.

Situationen har varit väldigt krävande med många som har tvingats övernatta på flygplatsen, säger John Eckhoff, presschef på SAS.

Många semesterfirare fick avsluta sin vistelse på Gran Canaria med en natt på flygplatsen och i värsta fall kan det bli ännu en för de 360 passagerare som väntar på att få åka med SAS till Arlanda.

Flera hundra svenskar som skulle ha rest hem med Ving, SAS, Norwegian och TUI drabbades av en massiv sandstorm på lördagskvällen, en så kallad röd calima, som fört med sig röd sand från Sahara till Kanarieöarna. Vädret verkar nu bli bättre och flyget ska komma i gång under dagen.

SAS meddelar att de under söndagen kommer att flyga hem passagerare till Göteborg och Köpenhamn, däremot får resenärer till Stockholm, Oslo och Kristiansand vänta till tidigast i morgon måndag.

Presschefen John Eckhoff konstaterar att det krävs noggranna kontroller av flygplanen.

Det tar sin tid och det är beklagligt, naturligtvis. Vi jobbar med att försöka hitta hotell till de som måste övernatta igen men det är svårt att hitta ledig kapacitet.

TT: Kan det bli så att en del får övernatta på flygplatsen ännu en natt?
I värsta fall blir det en natt till på flygplatsen men vi jobbar hårt för att hitta lösningar, säger John Eckhoff.

Även på svensk mark har resenärer drabbats, som inte kunnat åka iväg på sina planerade solsemestrar. SAS har ställt in tre flighter till Kanarieöarna under förmiddagen, från Stockholm, Oslo och Köpenhamn.

Norwegian har ställt in tio flyg till och från Skandinavien under dagen, varav två från Sverige. I ett pressmeddelande konstaterar flygbolaget att vädersituationen påverkar flygningarna under söndagen och att de informerar sina kunder löpande via sms. Bolaget har åtta flygplan parkerade på Gran Canaria och tre på Teneriffa.

”Vi har jobbat under natten för att hjälpa våra kunder på bästa möjliga sätt med hotellövernattningar och matkort. Det är en krävande situation eftersom alla flygbolag berörs och de flesta hotell är fulla. Säkerhet är vår viktigaste prioritet och flygplanen måste genomgå tekniska inspektioner för att säkerställa att de inte fått skador från sandstormen”, skriver Norwegian i pressmeddelandet.

Ving har en planerad hemresa klockan 12.30 till Arlanda för sina 370 passagerare som befinner sig på Gran Canaria.

De befinner sig just nu på hotell. Vi hoppas att sandstormen inte ska påverka de planerade avgångarna i dag och den information jag har är att planen lyfter som de ska, säger Charlotte Hallencreutz, informatör på Ving.

Två Ving-plan fick under lördagen mellanlanda i Faro, Portugal, i stället för att flyga direkt till Gran Canaria.

Det var ett flyg från Umeå som kunde åka vidare i natt till Gran Canaria och det andra planet ska åka från Faro till Gran Canaria kl 10.30.

Researrangören TUI räknar med att köra ner semesterfirare till Gran Canaria och Teneriffa under dagen. Men resenärerna får räkna med förseningar.

Det handlar om 1–2 timmar i snitt på de olika avgångarna. Vi följer givetvis läget och uppdaterar så fort vi kan, säger Adelina Dankova på TUIs presstjänst.

Videoklipp som har publicerats i sociala medier visar hur himlen färgats disigt gulbrun av sanden.

Erik Asp, en av de drabbade resenärerna som tvingades övernatta på flygplatsen, säger till Expressen :

Vi tittade ut genom fönstret och såg inte ens planen. Sikten var i princip obefintlig.

Spaniens nationella väderinstitut har varnat för kraftiga vindar tills på måndag, enligt Reuters.

Värst drabbat är Gran Canaria, Fuerteventura och Lanzarote. Väderprognosen för Teneriffa är däremot god.


Innehåll från BellPallAnnons

BellPal har utvecklat nästa generations trygghetsklocka – på babyboomgenerationens villkor

20 procent av oss svenskar är över 65 år och många kommer bli över 95 år. Vi håller oss friskare och lever längre och numera har den äldre generationen ofta ett tiotal år under vilka man fortfarande kan bo hemma själv utan hjälp av hemtjänst. Behovet av trygghet för den äldre och närstående är dock fortfarande stort. BellPals intelligenta klocka kopplar ihop seniorer med sitt egna omsorgsnätverk på ett ostigmatiserat sätt. Något som bidrar till bättre livskvalitet och egenupplevd känsla av trygghet.

Det är oftast kring 72 års ålder som äldre börjar uppleva förändringar som exempelvis sämre syn och hörsel, eller att man inte längre kan vara lika aktiv som förut. Samtidigt kan det fortfarande återstå drygt tio år innan man får ett behov av omsorg från offentlig eller kommunal hemtjänst. BellPal vill hjälpa äldre och deras nära att skapa en egenupplevd trygghet under den perioden av deras liv. Deras smarta klocka är både snygg, smart och enkel att använda, och fungerar som en metod för att förenkla relationen mellan individen, familjen och vännerna – det egna trygghetsnätverket.

– Det finns ett glapp som vi vill brygga under perioden när många drar sig för att söka hjälp. Många vill också helst bo hemma så länge som möjligt men om man inte är så mobil kan man känna sig otrygg samtidigt som ens vuxna barn oroar sig för sin förälder. Vi är den nya generationens trygghetsklocka som genom snygg design och smarta funktioner ger tryggheten i att någon alltid finns där för en om något skulle hända, säger David Ziemsky, vd och grundare av BellPal.

”Ger en grundtrygghet”

BellPal ser till seniora personers livskvalitet i stort där man för att må bra måste vara aktiv både fysiskt och socialt. Känner man sig begränsad slutar man ofta göra saker som att träffa vänner vilket riskerar att resultera i en nedåtgående spiral där man blir isolerad, äter och rör på sig mindre. Klockan blir ett naturligt och självklart stöd för att känna sig fri, och våga ge sig ut, förklarar David.

– Man vet då att om något händer mig så kommer jag få någon form av hjälp vilken ger en grundtrygghet. Samtidigt vet ens anhöriga om samma sak vilken gör dem mindre stressade också. Klockan är en helt vanlig klocka där utseendet gör att det inte blir ett stigmatiserat hjälpmedel.

Idén bakom BellPal bygger på både egna erfarenheter och studier. Att klockan levererar världens bästa falldetektor är ytterligheten i behovet av trygghet som drivit utvecklingen, förklarar David Ziemsky. Fall är den största bidragande faktorn till behov av sjukvård, och för tidig död.

– Fall innebär också en stor kostnad för samhället i och med att cirka 1500 personer dör på grund av detta varje år. Vi kan bidra till minskade kostnader inom offentlig och privat vård samtidigt som vi kan göra livet mer värdigt för individen.

Personal Medical Alert-marknaden kommer fördubblas till en cirka 120 miljarders-affär inom fem år, och USA utgör ungefär häften. BellPal är ett svenskt bolag och produkten är utvecklad i Sverige men den stora hemmamarknaden finns på andra sidan Atlanten i USA.

– Efterfrågan i USA blev snabbt väldigt stor. Medical alert-marknaden där är enorm, mycket på grund av de inte har samma trygghetsnätverk som i Sverige och att deras sjukvård är dyr. Vi arbetar med att utveckla en hel plattform med tjänster relaterade till hur man kan leva tryggare i sin hemmamiljö privat. Det är på inget sätt konkurrerande mot hemtjänst utan ett komplement, avslutar David Ziemsky.

Läs mer om BellPal här 

Mer från BellPall

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BellPall och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?