1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Strandade BRA-kunder får flyga med nytt bolag

När flygbolaget Amapola om två veckor börjar flyga från flera svenska flygplatser till Bromma kommer det gå att boka plats och betala med hjälp av biljetter från inställda flygningar med BRA, som är i rekonstruktion och stoppat sin trafik till efter sommaren.

Flygbolaget BRA ställde i mars in alla avgångar och kort tid efteråt även begärde företagsrekonstruktion i spåren av coronakrisen.
Flygbolaget BRA ställde i mars in alla avgångar och kort tid efteråt även begärde företagsrekonstruktion i spåren av coronakrisen.Foto:Johan Nilsson/TT

Måndagen den 15 juni drar flygbolaget Amapola igång trafik från både Malmö, Göteborg, Halmstad, Visby och Ängelholm till Bromma flygplats. Linjerna har stått stilla sedan flygbolaget BRA i mars ställde in alla avgångar och kort tid efteråt även begärde företagsrekonstruktion i spåren av coronakrisen.

Nu avslöjar Ulrika Matsgård, som är kommersiell chef på BRA, att resenärer som fått sina flyg inställda på grund av rekonstruktionen kommer att kunna utnyttja värdet av biljetterna till en ny bokning hos Amapola Flyg.

”Vi har våra flygplan vilande och vår personal uppsagd, men eftersom vi ser att det finns en efterfrågan och vi har samarbetat med Amapola sedan tidigare och de snabbt kan sätta upp trafik såg vi ett ypperligt tillfälle till kommersiellt samarbete som vi hoppas våra kunder skall uppskatta”, säger hon.

Formellt kommer BRA alltså bara att fungera som en återförsäljare av biljetter till Amapolas flygningar, till dess att rekonstruktionen är klar och bolaget i bästa fall kan återuppta sin egen trafik efter sommaren.

”Vi har vikt ett antal platser på varje flygning där de som har tillgodohavanden för biljetter från BRA kan resa i mån av plats. Det är inte fullt ut definierat exakt hur många platser per avgång eller vecka, men vi hoppas kunna se till att få med alla”, säger hon.

Samtidigt råder fortfarande restriktioner för inrikes resor. Beskedet om riktlinjer för sommaren dröjer, men ett besked är utlovat den här veckan från Folkhälsomyndigheten. Det innebär att planerna för den återupptagna trafiken snabbt kan komma att ändras igen.

”Vi bedömer att det fortsatt kommer att vara restriktioner och att man inte ska göra onödiga flygningar, men det finns vissa flygningar som är nödvändiga och där det finns ett behov som vi försöker tillgodose. Men självklart kommer vi förhålla oss till om det blir ytterligare inskränkningar.”

Amapola planerar att flyga en gång i vardera riktning på vardagar från Malmö respektive Ängelholm till Bromma. Från Malmö blir det också en tur i vardera riktningen på söndagar.

Enligt Ulrika Matsgård löper samtidigt arbetet med rekonstruktionen på enligt plan. Bolaget kommer att begära en förlängning när den första tremånadersperioden löper ut om några veckor, men hon räknar fortfarande med att bolaget kan återuppta flygningarna igen efter sommaren för egen maskin. Även då gäller att det ska gå att nyttja tillgodohavandet för biljetter till flyg som ställts in, förutsatt att rekonstruktion lyckas.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?