Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Strandade BRA-kunder får flyga med nytt bolag

När flygbolaget Amapola om två veckor börjar flyga från flera svenska flygplatser till Bromma kommer det gå att boka plats och betala med hjälp av biljetter från inställda flygningar med BRA, som är i rekonstruktion och stoppat sin trafik till efter sommaren.

Flygbolaget BRA ställde i mars in alla avgångar och kort tid efteråt även begärde företagsrekonstruktion i spåren av coronakrisen.
Flygbolaget BRA ställde i mars in alla avgångar och kort tid efteråt även begärde företagsrekonstruktion i spåren av coronakrisen.Foto:Johan Nilsson/TT

Måndagen den 15 juni drar flygbolaget Amapola igång trafik från både Malmö, Göteborg, Halmstad, Visby och Ängelholm till Bromma flygplats. Linjerna har stått stilla sedan flygbolaget BRA i mars ställde in alla avgångar och kort tid efteråt även begärde företagsrekonstruktion i spåren av coronakrisen.

Nu avslöjar Ulrika Matsgård, som är kommersiell chef på BRA, att resenärer som fått sina flyg inställda på grund av rekonstruktionen kommer att kunna utnyttja värdet av biljetterna till en ny bokning hos Amapola Flyg.

”Vi har våra flygplan vilande och vår personal uppsagd, men eftersom vi ser att det finns en efterfrågan och vi har samarbetat med Amapola sedan tidigare och de snabbt kan sätta upp trafik såg vi ett ypperligt tillfälle till kommersiellt samarbete som vi hoppas våra kunder skall uppskatta”, säger hon.

Formellt kommer BRA alltså bara att fungera som en återförsäljare av biljetter till Amapolas flygningar, till dess att rekonstruktionen är klar och bolaget i bästa fall kan återuppta sin egen trafik efter sommaren.

”Vi har vikt ett antal platser på varje flygning där de som har tillgodohavanden för biljetter från BRA kan resa i mån av plats. Det är inte fullt ut definierat exakt hur många platser per avgång eller vecka, men vi hoppas kunna se till att få med alla”, säger hon.

Samtidigt råder fortfarande restriktioner för inrikes resor. Beskedet om riktlinjer för sommaren dröjer, men ett besked är utlovat den här veckan från Folkhälsomyndigheten. Det innebär att planerna för den återupptagna trafiken snabbt kan komma att ändras igen.

”Vi bedömer att det fortsatt kommer att vara restriktioner och att man inte ska göra onödiga flygningar, men det finns vissa flygningar som är nödvändiga och där det finns ett behov som vi försöker tillgodose. Men självklart kommer vi förhålla oss till om det blir ytterligare inskränkningar.”

Amapola planerar att flyga en gång i vardera riktning på vardagar från Malmö respektive Ängelholm till Bromma. Från Malmö blir det också en tur i vardera riktningen på söndagar.

Enligt Ulrika Matsgård löper samtidigt arbetet med rekonstruktionen på enligt plan. Bolaget kommer att begära en förlängning när den första tremånadersperioden löper ut om några veckor, men hon räknar fortfarande med att bolaget kan återuppta flygningarna igen efter sommaren för egen maskin. Även då gäller att det ska gå att nyttja tillgodohavandet för biljetter till flyg som ställts in, förutsatt att rekonstruktion lyckas.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Bristol-Myers Squibb Annons

Uppköpet stärker BMS:s läkemedelsportfölj

I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.
I november blev Celgene en del av Bristol Myers Squibb.

Med uppköpet av läkemedelsbolaget Celgene stärker Bristol Myers Squibbs sitt erbjudande av läkemedel och vårdlösningar. Bolaget kommer även fortsätta att samarbeta med andra vårdaktörer för att utveckla behandlingar för svårt sjuka patienter.

I november förra året fullbordade BMS, Bristol Myers Squibb, sitt uppköp av Celgene och de båda bolagens produkter finns nu under BMS varumärke.

– Bägge bolagen var framgångsrika både globalt och här i Sverige. Tillsammans har vi nu möjligheten att hjälpa än fler patienter inom olika sjukdomsområden. Vi har redan ett flertal ledande produkter på marknaden och bara under de kommande två åren lanserar vi ytterligare åtta nya läkemedel, säger Michaël Lugez, vd på BMS Sverige och tidigare vd på Celgene Nordics. 

Ledande biofarmabolag

Celgene var innan sammanslagningen en världsledande aktör inom läkemedelsutveckling för behandling av bland annat blodcancersjukdomar, solida cancertumörer samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS var ett globalt biofarmabolag som utvecklade innovativa läkemedel inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, immunologi och fibros.

– Tillsammans har vi en av industrins bredaste pipelines och tack vare att vi nu kan slå samman kunskaperna och erfarenheterna från de båda bolagen kommer vi bli ännu starkare. Medarbetarna är vår främsta tillgång och de drivs av att hitta nya läkemedel och innovativa behandlingslösningar för vården. Både Celgene och BMS har tidigare också investerat stort i forskning globalt och det är något vi kommer att fortsätta med, säger Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer - så verkar Bristol Myers Squibb i Sverige.

Under kommande år avser BMS i Sverige att arbeta mot tre huvudmål.

– Vår första prioritet är nu att färdigställa sammanslagningen av bolagen för att patienterna ska kunna ta del av fördelarna. Vidare har vi som mål att våra nya produkter ska bli tillgängliga för patienter i Sverige så snart som möjligt. Det tredje målet är att ge vår personal fler möjligheter att växa och utveckla vår affär, säger Michaël Lugez.

Patienterna är allt fokus

Patienterna och deras vård står ständigt i fokus i allting som BMS gör och bolaget vill vara med genom hela patientresan. Därför utvecklar de nu bland annat en app där patienter kan följa sin behandling, få svar på frågor och prata med en läkare.

– Vi vill inte bara vara en läkemedelsleverantör, utan även en partner till alla som är involverade inom hälso- och sjukvård. BMS var till exempel med och grundade organisationen ”All.Can” vars mål är att frigöra resurser för sjukhus för att optimera behandlingen av patienter. För att uppnå detta måste vi arbeta tillsammans. Ett annat exempel är hur vi i den pågående pandemin arbetar tillsammans med andra företag och organisationer för att donera pengar, labbutrustning och produkter för att stötta kampen mot coronaviruset, säger Michaël Lugez.

Ny logotyp

I samband med uppköpet av Celgene uppdaterar BMS även sitt varumärke med en ny logotyp.

– Även om vi fortfarande heter BMS är vi ett nytt bolag och det vill vi visa med vår nya logotyp. Motivet är en hand som är en universell symbol för läkande. Den representerar att ge och ta emot vård och visar på vårt engagemang för att sätta människan i första rummet, det är personligt, avslutar Michaël Lugez.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Bristol Myers Squibb här 

Fakta Bristol Myers Squibb
Bristol Myers Squibb, BMS, är ett globalt biofarmaceutiskt bolag som utvecklar innovativa läkemedel för svåra sjukdomar. Bolaget kombinerar smidigheten hos ett bioteknikbolag med räckvidden och resurserna hos ett etablerat läkemedelsföretag. BMS är bland annat verksamma inom onkologi, kardiovaskulära sjukdomar, cancersjukdomar samt inflammatoriska och immunologiska sjukdomar. BMS deltar i flera globala samarbeten för att utveckla och optimera vårdlösningar med patienten i fokus.

Mer från Bristol-Myers Squibb

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bristol-Myers Squibb och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?