1515

Storvarsel lamslår Göteborgs hamn

APM Terminals varslar 160 personer om uppsägning i containerhamnen i Göteborg liksom flera stora förändringar och uppmanar nu regeringen att träda in. Nedskärningen, som görs efter stora volymtapp på grund av konflikten med facket, innebär att var tredje medarbetare varslas i Sveriges största containerhamn.

Bild:TT

På tisdagen kom beskedet att hamnoperatören APM Terminals lägger ett mycket stort varsel. 160 av de totalt 450 medarbetarna i containerterminalen i Göteborg omfattas, och de uppges ha fått informationen under morgonen. Och det är den utdragna konflikten med Hamnarbetarförbundet som ligger bakom.

"Vi befinner oss i en kritisk situation där blockader och strejker har lamslagit vår verksamhet i över ett års tid och där vi har tappat flera av våra kunder och stora godsvolymer", säger Henrik Kristensen, vd för APM Terminals i Göteborg.

Totalt har containerterminalen, som före konflikten hanterade ungefär 10.000 containrar i veckan, tappat runt 20 procent av volymerna, uppger han.

Just nu är dock tappet långt större än så, då de nuvarande stridsåtgärderna som sträcker sig till den 30 juni från de båda parterna innebär att endast runt 3.500 containrar i veckan passerar hamnen, motsvarande en tredjedel av normal kapacitet.

"Det är ett väldigt tufft, men helt nödvändigt beslut. För vår långsiktiga överlevnad ser vi ingen annan utväg än att göra omfattande förändringar i verksamheten", säger Henrik Kristensen.

Utöver varslet aviserar APM att det blir stora förändringar i verksamheten där servicen dras ned kraftigt till tvåskift så snart övertalighetsförhandlingarna är slutförda. Det innebär att servicen nattetid läggs ned. Normalt skeppas cirka 50 procent av alla containrar till och från Sverige via Göteborg, men den senaste tiden har flera stora rederier flaggat för minskad eller helt slopad trafik.

"Att Göteborg tappar direkttrafiken till exempelvis Asien och Nordamerika är det värsta som kan hända och får mycket allvarliga konsekvenser för både näringslivet. Det kommer att innebära dyrare importvaror i butikerna, det är allt från träningsskor till bananer, samtidigt som industrin får kraftigt fördyrade och långsammare transporter", säger Henrik Kristensen.

Och APM Terminals, som är en av världens största hamnoperatörer, uppmanar regeringen att agera.

"Regeringen har också erkänt att den befintliga lagstiftningen saknar en uppdatering kring strejkrätten. Nu är det dags att ta detta på allvar och ändra lagen. Det kan inte vara rimligt att ett bolag som följer kollektivavtal och gällande lag drabbas på det här sättet", säger Henrik Kristensen.

APM uppmanar också Hamnarbetarförbundet, som hittills sagt nej till flera medlingsbud, nu måste ta sitt ansvar och gå med en långsiktig lösning så att konflikten kan få ett slut som fort som möjligt.

Vad händer om de går med på ett avtal - drar ni tillbaka varslet då?
"Nej, varslet beror på att vi måste anpassa våra kostnader och arbetsstyrka till de betydligt lägre volymerna i containerhamnen", säger Henrik Kristensen.

Di har sökt Hamnarbetarförbundet utan framgång.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?