1515

Stort sug efter hyrbilar i påsk

Efterfrågan på hyrbilar är stor inför påsk och i Stockholm är bilarna nästan slut hos vissa företag. Bokningarna visar att många svenskar planerar att resa under långhelgen.

Foto:hadrian - ifeelstock

En kartläggning som TT har gjort bland de största biluthyrningsföretagen visar att många svenskar planerar att resa i påsk. Avis, Circle K, Europcar, Hertz och OKQ8 ser alla högt tryck på bokningarna.

Förra våren löd uppmaningen från myndigheter och regering: Res inte i påsk. Oron för en pressad vårdapparat fick myndigheterna att bromsa. I år inför Folkhälsomyndigheten inga nya restriktioner inför storhelgen. Uppmaningen är att följa redan rådande rekommendationer.

Rusningen efter hyrbilar och en mer blygsam efterfrågan på buss- och tågbiljetter kan vara ett tecken på att människor nu planerar för smittsäkra resor.

”Ja, det är en intressant signal som talar för det”, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog.

Europcar har högre tryck inför påsken 2021 än 2020. Men det varierar över landet. I Stockholm är ökningen 50 procent och i Malmö 20 procent. Bokningarna närmare fjällområdena – Mora och Östersund specifikt – är 20 procent färre än förra året.

Hertz har 20 procent fler bokningar över påsken 2021 än påsken 2020. I Malmö och centrala Stockholm är det näst intill fullbokat på skärtorsdagen. Bokningarna är koncentrerade till stadskärnorna medan uthyrningskontoren vid flygplatserna tappar.

OKQ8 har slut på bilar i centrala delarna av Stockholm, i ytterområdena finns ett fåtal kvar. Avis ser ett ändrat beteende i form av att kunderna bokar senare och vill ha bilen längre. Många bokar en hel vecka.

Statsminister Stefan Löfven manar till att undvika stora påskfiranden. I region Stockholm och i region Västerbotten vädjar smittskyddsläkare om att helt avstå från resor om de inte är nödvändiga. Anders Tegnell ser inte att de olika budskapen är problematiska.

”Nej, de grundar sig på de olika regionernas olika lägen i smittspridningen just nu. Där man på vissa ställen har en ökning och press på sjukvården som gör att man måste vara tydligare med vissa saker. Vi landar på en nivå nationellt och en lite annan regionalt beroende på läget”, säger han.

Circle K ser en ökad efterfrågan på bilar under årets påskhelg, men det skiljer sig inte från storhelger före pandemin. Däremot noterar de en minskad efterfrågan på minibussar som rymmer fler passagerare än en vanlig personbil.

Tåg- och bussbolag säljer bara biljetter till hälften av platserna, vilket gör att de har svårare att dra slutsatser om ökad eller minskad efterfrågan.

SJ har sålt ungefär hälften av de tillgängliga biljetterna, alltså en fjärdedel av stolarna i tågen. Undantag är enstaka avgångar mellan Stockholm och Malmö som närmar sig slutsålt.

Tågbolaget MTR ser att fler tågbiljetter är bokade under påskhelgen än före och efter påsk. Men det finns fortfarande biljetter kvar till alla avgångar.

Vy tåg som kör nattåg mellan Stockholm och Narvik ser en ökad efterfrågan på biljetter omkring påskhelgen jämfört med en vanlig vecka.

Det gör även deras systerbolag Bus4you. Hos dem har bokningarna börjat krypa uppåt och de väntar sig att de 50 procent av platserna som är tillgängliga ska bokas upp.


Innehåll från SimployerAnnons

Arbetsplatsen efter pandemin – så ser den ut enligt Simployer

Under året som gått har frågor som rör arbetsplats och arbetsmiljö ökat lavinartat. Vi har ställts inför nya utmaningar när arbetsplatsen blivit digitaliserad och många undrar hur vi ska arbeta efter pandemin. Simployer arbetar dagligen med att ge svar på dessa frågor och stödjer arbetsgivare i omställningen.

Simployer tror att framtidens arbetsplats och arbetsmiljö är en hybrid av arbete hemifrån och på kontoret där valfrihet och samverkan står i fokus. 

– Simployers vision är att göra det enkelt att vara en bra arbetsgivare. Vi arbetar främst mot HR-avdelningar där vi leder kurser och ger rådgivning om hur man skapar en välfungerande arbetsplats. Med pandemin uppstod en explosion av frågor kring hur arbetsplatsen ska fungera. Där finns vi till som både rådgivare och förebild, säger Fredrik Christiansson, Sverigechef för Simployer.

– Företagskulturen och värderingarna är något som många företag byggt upp under en lång tid på kontoret. Det blir dessutom svårare för arbetsgivare att stämma av med sina anställda om hur de mår. Därför är en hybrid arbetsmiljö ett alternativ som vi tror på, säger Lena Wepplinger, Head of Content & Experts på Simployer. 

En samlingsplats för det sociala mötet 

När vaccinationerna nu är igång uppstår frågor om hur arbetsplatsen kommer se ut när vi kan börja komma tillbaka till kontoret. Simployer tror på en lösning där kontoret fungerar som en samlingsplats dit medarbetare kommer för att mötas och ha ett socialt utbyte mer än att bara gå dit och för att sedan sätta sig ensam vid sin dator och arbeta. 

Vi kan utföra det mesta arbete hemifrån men vi behöver en plats att hämta energi och faktiskt ses. Därför förblir det fysiska kontorets roll betydelsefullt – men på ett annat sätt än tidigare. Medarbetare kommer även med största sannolikhet efterfråga en arbetsplats där det går att jobba både hemifrån och på kontoret. 

– Vi tror på att de som vill vara på kontoret ska kunna vara det, men de som vill arbeta mer hemma kommer ha möjlighet att göra det också. Kontoret ska vara en plats dit man vill gå och det kommer fylla en social funktion. Ska man försöka sammanfatta det enkelt, kan man säga att vi ser framför oss att det är ett skifte från ”arbetsplats” till ”mötesplats”, säger Fredrik Christiansson. 

Om Simployer

Är medarbetarna den mest värdefulla tillgången för din verksamhet? Då är det viktigt att du förvaltar deras kompetens och bygger upp en hållbar företagskultur! Simployer stöttar och förenklar arbetsdagen för ledare, HR och anställda för över 1,2 miljoner användare i Sverige och Norge. Vår målsättning är tydlig: Att göra det enkelt att vara en bra arbetsgivare.

Läs mer om Simployer här 

Mer från Simployer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Simployer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?