1515

Stort steg framåt för Bidens infrastrukturpaket – men hinder kvarstår

Den amerikanska presidenten Joe Biden har tagit ett stort steg mot att få igenom sitt infrastrukturpaket i kongressen.

Men betydande hinder kvarstår samtidigt som deltavariantens spridning ger upphov till oro.

USA:s president Joe Biden.
USA:s president Joe Biden.Foto:Andrew Harnik

På onsdagen stod det klart att senaten, den ena kammaren i den amerikanska kongressen, har röstat för att gå vidare med debatt av ett omfattande infrastrukturpaket värt över 1.000 miljarder dollar efter flera månader av förhandlingar.

Lagförslaget inkluderar bland annat 110 miljarder dollar till vägar, 65 miljarder dollar för bredbandsutbyggnad och 46 miljarder dollar för att hjälpa städer förbereda sig för olika typer av naturkatastrofer, till exempel översvämningar och bränder.

Röstsiffrorna i senaten blev 67-32, vilket innebär att 17 republikaner röstade för. En av kompromisserna som gjorde att omröstningen gick igenom var slopandet av en infrastrukturbank samt ett stopp för extraresurser till skatteverket för att driva in skatt. Samtliga detaljer i paketet är inte heller klara.

Men onsdagens omröstning är alltså inte en omröstning om lagförslaget i sig, utan en omröstning som gav grönt ljus till att gå vidare i den parlamentariska processen.

Det är heller inte klappat och klart att infrastrukturpaket kommer att bli helt godkänt, bland annat då det parlamentariska läget i den amerikanska kongressen komplicerar saken.

Demokraterna har majoritet i den ena kammaren, representanthuset. I den andra kammaren, senaten, är ställningen 50-50 men vid oavgjorda omröstningar i senaten har vicepresidenten, det vill säga Kamala Harris, utslagsrösten.

Men i senaten räcker det inte med en vanlig enkel majoritet om senatorer väljer att utnyttja den så kallade filibustern. I ett sådant läge krävs det minst 60 röster för att stoppa filibustern och gå vidare till omröstning om själva lagförslaget, vilket alltså skedde på onsdagen.

Lagförslaget måste även gå igenom representanthuset. Talmannen Nancy Pelosi vill också driva igenom en budget på 3.500 miljarder dollar genom en snabbprocess som kallas för ”reconciliation”, och på så sätt undvika filibustern. Mittendemokrater i senaten, till exempel Kyrsten Sinema och Joe Manchin, har dock varit skeptiska till en så pass stor budget.

Samtidigt kom amerikansk BNP in under förväntan på torsdagen då den växte med 6,5 procent i årstakt i det andra kvartalet. Väntat var en årstakt om 8,4 procent. BNP-tillväxten drivs av privatkonsumtion som växte med 11,8 procent i årstakt. 

Dock sjönk antalet nyanmälda arbetslösa då de förra veckan uppgick till 400.000, en minskning jämfört med 24.000 arbetslösa jämfört med föregående vecka, enligt siffror som USA:s arbetsmarknadsdepartement offentliggjorde på torsdagen.

Den tilltagande smittspridningen i USA fortsätter att vara ett orosmoln. De senaste siffrorna visar att strax 80.701 nya covid-fall registrerades i tisdags. 

Det innebär att det glidande medelvärdet för de senaste sju dagarna är 61.976 nya fall per dag. För en månad sedan låg snittet på 12.491.

Å andra sidan tycks smittspridningen ha ökat aptiten på vaccin. Sjudagarssnittet för antalet amerikaner vaccinerade per dag har på en vecka ökat med 35 procent till drygt 382.000 personer.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?