1515
Annons

Storsatsning på cyklister och elbilsägare i Stockholms nya budget

Storsatsning på laddinfrastruktur för elbilar och på cyklister när trafikborgarrådet för Stockholm Stad i dag presenterade budgeten för 2021. Bland annat ska stadens 40.000 anställda erbjudas cykel som en förmån.

Foto:Jessica Gow/TT

”Vi behöver ställa om trafiken för att nå klimatmål. Trafiken måste minska och den vi har kvar ska gå på el”, säger Daniel Helldén (MP) på onsdagens presskonferens där budgeten för 2021 presenterades.

Ofta pekas laddningen ut som ett centralt hinder för att skaffa el-bil. Därför måste det bli enklare att ladda bilen, menar Helldén. I den nya budgeten fastställer man att i alla nya garage ska hälften av parkeringsplatserna ha laddmöjligheter, och samtliga platser ska förberedas för laddmöjligheter. Det ska också tas tas fram en plan för laddinfrastruktur i exploateringsprojekt.

Under pandemin har Stockholm upplevt en cykelboom utan dess like. Och stadsledningen räknar med att trycket består. Och det tar man fast på i budgeten, där det finns flera satsningar på just cyklister, framför allt de nya. 

Bland annat ska en Cykeljour inrättas, som löpande ska avhjälpa hinder i cykelnätet, och hålla efter det.

”Ingen grop ska stjälpa Stockholms nya cyklister”, säger Helldén. 

Stockholm Stad driver också sedan 2019 ett initiativ för att få fler företag att uppmuntra sina anställda till att börja cykla. Nu vill staden visa vägen och inför förmånscyklar till stadens samtliga 40.000 anställda. 

 


Elektriska lastbilsutmanaren Einride växer med släp

Svenska Einride, som utvecklar elektriska och självkörande transporttjänster, utökar sitt sortiment. Den befintliga lastbilen, podden, får sällskap av en semitrailer.

Släpvagnen ska börja byggas nästa år.

”Trailern är ett sätt att kunna erbjuda fler tjänster”, säger Einrides vd Robert Falck.

Robert Falck, vd för Einride framför den elektriska och autonoma lastbilen.
Robert Falck, vd för Einride framför den elektriska och autonoma lastbilen.Foto:Anna-Lena Lundqvist
Einrides nya trailer ska börja byggas nästa år.
Einrides nya trailer ska börja byggas nästa år.Foto:Einride

Teknikbolaget Einride, som startade 2016, har vuxit stort de senaste åren och har nu nästan 500 anställda. En rad olika avtal har slutits med kunder som vill ha Einrides eldrivna logistiklösningar. Nyligen presenterades en affär där danska fraktkoncernen Maersk köper 300 elektriska lastbilar för den nordamerikanska verksamheten. De ska levereras med början nästa år och två år framåt. 

De första poddarna kördes på allmän väg 2019.

”Vår ambition är att ha ett tusental fordon ute inom 1,5 år”, säger Robert Falck.

För att utöka sina tjänster har Einride nu tagit fram en semitrailer som kan integreras med nuvarande fordon, men som också kan passa till andra elektriska semilastbilar. Påhängsvagnen, som är världens första elektriska trailer, har en design som passar till Einrides poddar. 

Ni har redan en lastbil ute på marknaden, vad gör en trailer för skillnad?

”Vi har alltid sett transportsystemet som just ett system. De olika hårdvarubitarna - från laddare, trailers, dragare och olika konfigurationer - har vi för att kunna lösa uppgiften att tillhandahålla hållbara transportlösningar. Trailern kan exempelvis fungera som lager och kunden kan därmed optimera sina lagerflöden. För oss är det ett naturligt nästa steg för att elektrifiera transportbranschen ännu mer”, säger Robert Falck.

Einrides fordon är uppkopplade till operativsystemet Saga som gör att man kan övervaka och optimera hur rutterna planeras, fyllnadsgrad på lasten och underhåll. På Einrides konferens, kallad Einride Mesh, som hölls i Göteborg och samlade kunder, experter och andra aktörer inom elektrifierade transporter, visades både designen på trailern och presenterades nyheter i operativsystemet. Dessutom berättade Einride om utvecklingen av batterier som integreras i produktionen av trailern vilket kommer att öka räckvidden.

Einride räknas numera som ett enhörningsbolag värderat till över en miljard dollar. 

Vad beror intresset från investerare på?

”Vi måste göra något rätt. Jag tror att flera har förstått marknadsdynamiken och det vi gör, men också hur stora utmaningar det är för befintliga aktörer att göra den här förändringen. Det är stort intresse för både elektriskt och autonomt”, säger Robert Falck.

EQT och Capital Group är stora ägare vid sidan av grundarna Robert Falck och Linnéa Kornehed Falck, som är bolagets marknadschef.

Du har tidigare sagt att börsnotering skulle kunna vara en väg fram för bolaget, hur ser du på det i dag?

”En börsnotering handlar alltid om rätt tajming och rätt aktörer. På sikt vill vi göra det. Vi utvärderar alltid den bästa finansieringslösningen, men just nu finns det inga konkreta planer. Vi tror inte bara på hållbarhet för transporter, utan också på hållbarhet i affärer. Det kan få ta tid”, säger han.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?