Annons

Större rörelseförlust för Cortus Energy

Cortus Energys rörelseförlust ökade i årstakt till 5,9 miljoner kronor under årets tredje kvartal. Installationen i Höganäs börjar bli klar enligt vd Rolf Ljunggren.

First North-bolaget Cortus Energy hade ett rörelseresultat på -5,9 miljoner kronor (-5,5) under det tredje kvartalet 2018.

Periodens resultat efter skatt uppgick till -6,1 miljoner kronor (-5,5), motsvarande ett resultat per aktie om -0:01 kronor (-0:02).

"Installationen i Höganäs börjar bli klar med undantag för de rörinstallationer vars konstruktionsunderlag varit outsägligt försenade. Idrifttagandet har startats med utcheckning av styrsystemet och kommer följas av kalltester. Under förutsättning att dessa steg går bra följer varma tester i december", skriver vd Rolf Ljunggren i rapporten.

I Kalifornien har Mariposa-projektet och intresse kring Höganäs gett oss nya projektmöjligheter, skriver han vidare.

"Vi förväntar oss dock ingen konkret framdrift för dessa affärsmöjligheter förrän Höganäs visar resultat", heter det.

Höganäs-anläggningen är fortsatt Cortus högsta prioritet. 

Innehåll från Worldpay from FISAnnons

Så säkras sömlös betalning i omnikanal

Allt fler kunder förväntar sig kunna handla sömlöst över olika kanaler. Det kräver nya lösningar för betalning.

– Vi har lösningar som stödjer transaktioner genom alla olika försäljningskanaler, säger Fredrik Neumann, Country Manager Nordics & DACH på Worldpay from FIS. 

Den nyligen släppta rapporten Global Payments Report från Worldpay visar att 87 procent av konsumenterna handlar via hemsidor av bekvämlighet, medan 77 procent väljer att handla i butik – av samma anledning. 

Samtidigt kommer nya marknadsplatser och appar, sociala medier samt virtual reality – vilket gör omnikanal nödvändigt.

Men när en konsument till exempel handlar via en app och får varan levererad med bud men väljer att returnera den i en butik, ställs den ekonomiska transaktionen inför en utmaning.

– Många handlare har sina kanaler i silos. Det är svårt för en konsument att inleda en transaktion i en kanal och avsluta den någon annanstans, eller att utföra olika transaktionstyper utan krångel, säger Fredrik Neumann. 

Worldpay: Snabbare utcheckning krävs

Samtidigt visar undersökningen att konsumenter som handlar i butik tillbringar runt 60 timmar om året i att vänta i kassaköerna. Eftersom efterfrågan på snabb och friktionsfri shopping ständigt ökar kommer det snart att vara oacceptabelt för konsumenterna att stå i kö i ens några minuter. 

Nu kommer tekniken som gör att kassor och självutcheckning försvinner och ersätts med lösningar där konsumenterna genom sin mobiltelefon scannar och betalar för sina varor.

– Vi kan leverera de betallösningar som marknaden efterfrågar, för att möta dagens och framtidens behov, avslutar Fredrik Neumann.

Om Worldpay from FIS: 

Betallösningar från Worldpay from FIS gör det möjligt för företag att hantera betalningar sömlöst. 

Man erbjuder i dag mer än 300 betallösningar i 126 valutor för handlare, banker och andra aktörer globalt.

FIS är ett Fortune 500®-företag och är medlem i Standard & Poor's 500® Index.

Läs mer på www.fisglobal.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Worldpay from FIS och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera