1515
Annons

Större nettoförlust för Aerowash

Spotlight-noterade Aerowash, som säljer system för tvättning av flygplan, redovisar ett nettoresultat för det tredje kvartalet 2020 på -4,2 miljoner kronor (-1,8). 

De totala intäkterna sjönk till 2,4 miljoner kronor (4,1), varav nettoomsättningen minskade till 1,5 miljoner kronor (2,3).

Rörelseresultatet sjönk till -3,3 miljoner kronor (-1,7).

Lösningar som kan erbjuda ökad automation och effektivisering som även är mer miljövänliga väcker enligt Aerowash stort intresse i flygindustrin.

”Trots den pågående pandemin har vi därför under de senaste månaderna märkt ett utökat intresse i marknaden, särskilt i Asien och Mellanöstern. Tillsammans med våra partners flyttar vi successivt fram vår position i marknaden”, skriver vd Niklas Adler i delårsrapporten.

Beträffande försäljningen av Aerowash rörelse till US Aviation är det enligt Aerowash fortsatt ett starkt intresse. 

Som tidigare kommunicerats har bolaget förlängt avsiktsförklaringen avseende förvärvet till och med utgången av första kvartalet 2021 på i övrigt oförändrade villkor.

”Min personliga uppfattning är att transaktionen kommer genomföras så snart den kommersiella driften kommer i gång i USA. Trots en utmanande omvärldssituation så ser framtiden ljus ut för Aerowash aktieägare”, skriver Niklas Adler.

I en kommentar som återges i Aerowash vd-ord säger US Aviations vd Steve Novak att bolaget förblir engagerade i sitt partnerskap och förvärvet av Aerowash rörelse.

”Transaktionen kommer att slutföras inom tidsplan eller ännu tidigare”, uppger Steve Novak.


Midsummer minskade resultatförlusten tredje kvartalet

Foto:Oskar Omne

Solenergiföretaget Midsummer redovisar ett resultat efter skatt på -18,8 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2021 (-37,1). Resultatet per aktie uppgick till -0:32 kronor (-1:19).

Ebitda-resultatet blev -5,3 miljoner kronor (-24,0).

Nettoomsättningen uppgick till 58,2 miljoner kronor (3,5).

Efterfrågan är fortsatt mycket stor på bolagets solcellstak och orderingången överträffade enligt vd Sven Lindström bolagets ”redan högt ställda förväntningar”.

Orderingången för produktlinjen solcellstak i kvartalet summerade till 23,2 miljoner kronor, vilket är 500 procent högre än motsvarande kvartal föregående år. Kapaciteten utgör dock en flaskhals.  

”Vi har nu en utmaning att möta upp den stora efterfrågan på solcellstak med såväl tillverknings- som installationskapacitet. Vi har idag för långa leveranstider och särskilt för vår produkt Slim där kötiden nu är över ett år”, skriver vd Sven Lindström i rapporten.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?