1515
Annons

Större förtroende för vården i coronakrisen

Både förtroendet för sjukvården och myndigheter ökar i en ny undersökning från DN/Ipsos, skriver Dagens Nyheter.

I april svarar 64 procent att de har förtroende för sjukvården, jämfört med bara 50 procent i mars. Förtroendet för myndigheter ökar från 42 procent till 56 procent.

”Det här får man se som ett gott betyg. Man inte bara upprätthåller förtroendet utan det ökar i takt med att uppgiften blivit tuffare”, säger Nicklas Källebring, opinionsanalytiker på Ipsos, till tidningen.

Samtidigt oroar sig allt färre för att Sveriges åtgärder skulle vara otillräckliga för att hantera coronapandemin. Från 41 procent i mars till 34 procent i april, enligt undersökningen.

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Ikea har öppnat sitt första varuhus i Sydamerika

På onsdagen öppnade Ikea sitt första varuhus någonsin i Sydamerika. Lanseringen utgör startskottet på en intensiv expansion i den hittills outforskade världsdelen.

Anställd i kassan på det nyöppnade varuhuset i Chile.
Anställd i kassan på det nyöppnade varuhuset i Chile.Foto:Ikea
Varuhuset är Ikeas första i Sydamerika.
Varuhuset är Ikeas första i Sydamerika.Foto:Ikea
Nu väntar en expansion i flera sydamerikanska länder.
Nu väntar en expansion i flera sydamerikanska länder.Foto:Ikea

Ikeas etablering i Sydamerika inleddes på onsdagen genom öppningen av ett varuhus i den chilenska huvudstaden Santiago de Chile, där ytterligare ett blågult varuhus ska slå upp portarna redan nästa år.

”Vi är mycket glada över att ta Ikeas koncept till Sydamerika, med början i Chile”, uppger Inter Ikea Systems expansionschef Maria Johansson i ett pressmeddelande. Det nederländska bolaget kan kortfattat sägas äga rättigheterna till Ikeas koncept.

Planerna på lanseringen i Chile aviserades i maj 2018, och mindre än två år senare inleddes byggprocessen.

Bland produkterna som de chilenska konsumenterna kan lägga vantarna på återfinns bland annat sorteringssystem för hushållsavfall, kranar med vattenbesparande filter och luftreningsprodukter för bättre inomhusluft.

Parallellt med öppningen av det fysiska varuhuset har en rikstäckande e-handel lanserats i Chile. Enligt ett pressutskick innebär etableringen sammanlagt 823 nya arbetstillfällen i landet.

Ikea har storartade planer i Sydamerika. Nästa år öppnar ett varuhus i Colombias huvudstad Bogotá, och därefter väntar Peru. Expansionsresan leds av detaljhandelsbolaget och franchisetagaren Falabella, som har över 100 000 anställda i Latinamerika, Indien och Kina.

”Vi är stolta över att göra Ikea, ett av de mest beundrade och framgångsrika varumärkena i hela världen, tillgängligt för våra kunder”, säger vd:n Gaston Bottazzini i pressmeddelandet.

Ikea har i dagsläget omkring 470 varuhus på 65 marknader. Möjligheter till nya etableringar undersöks ständigt, enligt bolagets expansionsstrategi.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera