Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Stordalens prestigehotells krisdrag: Säljer namn till hotellrum

Tidigare har bara två Malmöprofiler fått ge namn åt hotellrum på Petter Stordalens prestigehotell Malmö Live: Renata Chlumska och Zlatan Ibrahimović. För att möta den ekonomiska krisen säljer hotellet nu rätten att namnge övriga 442 rum. Först att få upp sin skylt var fotbollsikonen Markus Rosenberg, som valde det klassiska MFF-talet 1910 som rumsnummer.

Malmö FF-ikonen Markus Rosenberg.
Malmö FF-ikonen Markus Rosenberg.Foto:Thomas Frostberg.

”Jag har en bra relation med Malmö Live och de har alltid ställt upp för mig, så nu ställer jag upp för dem och hoppas att det här ska nå ut så att fler köper ett rum”, säger Markus Rosenberg till Di efter att ha inspekterat sitt hörnrum på nittonde våningen med utsikt mot Dockan och Västra hamnen, Turning Torso och ut över Öresund.

Bakgrunden till initiativet är den snabba nedgången för bland annat hotellbranschen i spåren av coronautbrottet. Det har fått hotelldirektören Jens Lyckman och hans marknadschef Camilla Ahlberg att ta till greppet att försöka möta krisen genom att öppna för personer och företag att stötta hotellet genom att sponsra ett rum.

Beroende på våningsplan kostar det mellan 5.000 och 10.000 kronor att sätta sitt namn på ett hotellrum under resten av året. Då ingår också övernattning i rummet vid ett tillfälle under året samt middag i restaurangen och ett presentpaket med bland annat en MFF-tröja som Markus Rosenberg signerat.

”Den som vill får dock gärna ge bort övernattningen till någon som jobbar inom vården”, säger Jens Lyckman.

Förutom Markus Rosenbergs rum har ytterligare omkring 15 hotellrum sålts sedan kampanjen drog igång i förra veckan. Bland köparna finns både lokala företag och privatpersoner.

Dessutom har det kommit bud från personer som är villiga att betala för att hotellet ska byta namn på Zlatan-sviten efter Hammarbykontroversen, men där finns ett ingånget avtal som ska hållas.

Bakgrunden till det ovanliga greppet är att bokningsläget på Clarion Malmö Live har gått från 70-75 procent ner till åtta procent för april månad, berättar hotelldirektören Jens Lyckman och hans marknadschef Camilla Ahlberg när vi tar en kaffe i den ödsliga lobbyn.

För att illustrerar hur snabbt det gått berättar Jens Lyckman att han satte morgonkaffet i halsen när nyheten kom om att kollegorna på Clarion Post i Göteborg varslade 25 personer om uppsägning. Det var för exakt en månad sedan, den 7 mars.

”Jag tänkte att vi kanske inte skulle bli så drabbade, att det först kom till flygplatshotellen och sedan Stockholm och Göteborg. Men sen bara sköljde det över oss och i dag har vi bara cirka 35 rum bokade per dag”, säger han.

Att stänga helt, som en del andra hotell tvingats till, är dock inte ett alternativ. Det skulle skicka fel signal, menar Jens Lyckman. Dessutom försvinner inte alla kostnader.

”Vi har fortfarande en fastighetsägare som ska ha sina hyresintäkter, även om det har varit en omförhandling. Dessutom skulle vi behöva ha väktare i så fall och det är också en kostnad. Så det sista vi gör är att stänga.”

Däremot har de börjat stänga ner våningar för att spara energi. Dessutom pågår diskussioner mellan de fem hotellen som Nordic Choice-koncernen har i Malmö om att eventuellt stänga något av hotellen och istället slussa gäster till övriga hotell som fortfarande håller öppet.

Marknadschef Camilla Ahlberg beskriver det som att försöka gasa med ena foten på bromsen samtidigt.

”Det är svårt att tänka marknadsmässigt, det är både ”kom och köp” och ”men inte för många” samtidigt”, säger hon.

Hotellet har också provat andra kampanjer, som övernattningar med kvällsmåltid inbakat i priset, för att locka nya gäster och kunna hålla hotellet öppet.

”Vi kan fortfarande locka lite trafik till restaurangen på 25:e våningen. Hittills har vi sålt 300 sådana paket”, säger Jens Lyckman.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?