1515
Annons

Stordalens elbolag trotsar krisen – ökade med 254 procent

Ett genombrott inom elbilsladdning bidrog till att svensk-norska Tibbers omsättning rusade med över 250 procent till 262 Mkr under 2019. Och det digitala elbolaget med flera kända namn i ägarkretsen tror trots coronapandemin på fortsatt snabb expansion på bland annat Europas största elmarknad.

Norske entreprenören Petter Stordalen är en av delägarna i Tibber, som bland annat säljer el via en app i telefonen.
Norske entreprenören Petter Stordalen är en av delägarna i Tibber, som bland annat säljer el via en app i telefonen.
Grundarduo. Svensken Daniel Lindén och norrmannen Edgeir Aksnes startade det snabbväxande digitala elbolaget Tibber.
Grundarduo. Svensken Daniel Lindén och norrmannen Edgeir Aksnes startade det snabbväxande digitala elbolaget Tibber.Foto:FALKUGGLA

”Det har varit en fantastisk utveckling och har hittills gått precis så bra som vi drömt om”, säger Edgeir Aksnes, koncernchef och medgrundare av Tibber. 

I skuggan av coronapandemin så har det unga uppstickarbolaget på elmarknaden kunnat summera ett nytt rekordår. Omsättningen för 2019 stannade på 262 miljoner kronor. Det var en ökning med 254 procent från 74 Mkr 2018, enligt Tibberchefen. 

”En viktig förklaring är att vi har fått en extremt stark ökning av antalet kunder i både Norge och Sverige”, säger Edgeir Aksnes.

”Vi har också utvidgat verksamheten med tjänster och billiga elinköp för elbilsladdning vilket fått ett otroligt gensvar. Vi är faktiskt redan den största leverantören av laddboxar för elbilar i både Norge och Sverige och det har också bidragit till att intäkterna ökade både i fjol och även hittills i år.”

Di har tidigare berättat om det lilla teknikbolaget Tibber som med en digital affärsmodell och en app i telefonen eller via datorn utmanar de traditionella elförsäljningsbolagen. 

Likt en av inspirationskällorna, svenska Spotify som fått miljontals människor att överge det traditionella sättet att konsumera musik, är Tibbers mål att driva på för en transformation i konsumtionen av elström och att själv bli en global vinnare med uppemot tio miljoner kunder redan inom en handfull år.

”Hittills ligger elmarknaden långt efter i digitaliseringen som redan omvandlat en rad andra branscher. Men vi är övertygade om att kartan nu är på väg att ritas om totalt även på elmarknaden och att den kommer att gå helt mot digitala plattformar fram till 2025”, säger Edgeir Aksnes. 

Flera välkända investerare som norske entreprenören Petter Stordalen har tidigare gått in som delägare. Och värdet på Tibber har utifrån transaktionerna i de senaste finansieringsrundorna mångfaldigats till runt en halv miljard kronor, enligt bolaget. 

I fjol blev Founders Fund storägare och stod för cirka hälften av kapitalet när Tibber tog in runt 110 Mkr för att finansiera fortsatt expansion. Den amerikanska riskkapitalfonden är känd för att ha gått in tidigt i en rad bolag som sedan blivit världssuccéer, inklusive Facebook, Airbnb och Spotify. 

”Att ha en av världens mest framgångsrika riskkapitalfonder som delägare betyder oerhört mycket. Inte minst för att de vet vad som krävs för att lyckas globalt som teknikbolag”, säger Edgeir Aksnes. 

Dit är det dock en bra bit kvar. I början av förra året uppgav Tibber att det på kort tid fått över 40.000 användare. Men hur många det är nu vill bolaget inte avslöja ”av konkurrensskäl.” 

Resultatet efter skatt föll i fjol till -22 Mkr. Det innebär att förlusten fördubblades jämfört med 2018.

”Det beror på att vi prioriterar att investera i fortsatt tillväxt och är helt enligt plan. Den underliggande verksamheten i Sverige och Norge visar svarta siffror och vi har gott om kapital”, säger Edgeir Aksnes.

Coronapandemin har utlöst en djup ekonomisk kris och väntas slå hårt mot många bolag. Men Tibber har hittills inte påverkats negativt, hävdar vd:n. Strategin att ha marknadens lägsta elpriser kan tvärtom bidra till att kundtillströmningen ökar ytterligare, tror han.   

”Vi är inriktade mot privatpersoner och vi kommer alla att behöva el även framöver. Och tack vare att vi både sköter elinköpen via helautomatiserade ai-assisterade algoritmer och inte tjänar på själva elleveransen, så har vi extremt konkurrenskraftiga priser. I snitt kan våra nya kunder sänka elräkningen med uppemot 15-20 procent vilket kan bli extra värdefullt i de tuffa ekonomiska tider som väntar”, säger Edgeir Aksnes.  

Och trots osäkerheten runt coronapandemin och de begränsningar som införts i en rad länder så fortsätter Tibber sin internationella expansion. Så sent som i februari etablerade sig bolaget i Tyskland.

”Det är Europas största elmarknad och vi har höga ambitioner att växa där. Vi tittar även på ytterligare en rad länder men har ännu inte fattat några beslut”, säger Edgeir Aksnes.


Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?