Annons

Stordalens elbolag trotsar krisen – ökade med 254 procent

Ett genombrott inom elbilsladdning bidrog till att svensk-norska Tibbers omsättning rusade med över 250 procent till 262 Mkr under 2019. Och det digitala elbolaget med flera kända namn i ägarkretsen tror trots coronapandemin på fortsatt snabb expansion på bland annat Europas största elmarknad.

Norske entreprenören Petter Stordalen är en av delägarna i Tibber, som bland annat säljer el via en app i telefonen.
Norske entreprenören Petter Stordalen är en av delägarna i Tibber, som bland annat säljer el via en app i telefonen.
Grundarduo. Svensken Daniel Lindén och norrmannen Edgeir Aksnes startade det snabbväxande digitala elbolaget Tibber.
Grundarduo. Svensken Daniel Lindén och norrmannen Edgeir Aksnes startade det snabbväxande digitala elbolaget Tibber.Foto:FALKUGGLA

”Det har varit en fantastisk utveckling och har hittills gått precis så bra som vi drömt om”, säger Edgeir Aksnes, koncernchef och medgrundare av Tibber. 

I skuggan av coronapandemin så har det unga uppstickarbolaget på elmarknaden kunnat summera ett nytt rekordår. Omsättningen för 2019 stannade på 262 miljoner kronor. Det var en ökning med 254 procent från 74 Mkr 2018, enligt Tibberchefen. 

”En viktig förklaring är att vi har fått en extremt stark ökning av antalet kunder i både Norge och Sverige”, säger Edgeir Aksnes.

”Vi har också utvidgat verksamheten med tjänster och billiga elinköp för elbilsladdning vilket fått ett otroligt gensvar. Vi är faktiskt redan den största leverantören av laddboxar för elbilar i både Norge och Sverige och det har också bidragit till att intäkterna ökade både i fjol och även hittills i år.”

Di har tidigare berättat om det lilla teknikbolaget Tibber som med en digital affärsmodell och en app i telefonen eller via datorn utmanar de traditionella elförsäljningsbolagen. 

Likt en av inspirationskällorna, svenska Spotify som fått miljontals människor att överge det traditionella sättet att konsumera musik, är Tibbers mål att driva på för en transformation i konsumtionen av elström och att själv bli en global vinnare med uppemot tio miljoner kunder redan inom en handfull år.

”Hittills ligger elmarknaden långt efter i digitaliseringen som redan omvandlat en rad andra branscher. Men vi är övertygade om att kartan nu är på väg att ritas om totalt även på elmarknaden och att den kommer att gå helt mot digitala plattformar fram till 2025”, säger Edgeir Aksnes. 

Flera välkända investerare som norske entreprenören Petter Stordalen har tidigare gått in som delägare. Och värdet på Tibber har utifrån transaktionerna i de senaste finansieringsrundorna mångfaldigats till runt en halv miljard kronor, enligt bolaget. 

I fjol blev Founders Fund storägare och stod för cirka hälften av kapitalet när Tibber tog in runt 110 Mkr för att finansiera fortsatt expansion. Den amerikanska riskkapitalfonden är känd för att ha gått in tidigt i en rad bolag som sedan blivit världssuccéer, inklusive Facebook, Airbnb och Spotify. 

”Att ha en av världens mest framgångsrika riskkapitalfonder som delägare betyder oerhört mycket. Inte minst för att de vet vad som krävs för att lyckas globalt som teknikbolag”, säger Edgeir Aksnes. 

Dit är det dock en bra bit kvar. I början av förra året uppgav Tibber att det på kort tid fått över 40.000 användare. Men hur många det är nu vill bolaget inte avslöja ”av konkurrensskäl.” 

Resultatet efter skatt föll i fjol till -22 Mkr. Det innebär att förlusten fördubblades jämfört med 2018.

”Det beror på att vi prioriterar att investera i fortsatt tillväxt och är helt enligt plan. Den underliggande verksamheten i Sverige och Norge visar svarta siffror och vi har gott om kapital”, säger Edgeir Aksnes.

Coronapandemin har utlöst en djup ekonomisk kris och väntas slå hårt mot många bolag. Men Tibber har hittills inte påverkats negativt, hävdar vd:n. Strategin att ha marknadens lägsta elpriser kan tvärtom bidra till att kundtillströmningen ökar ytterligare, tror han.   

”Vi är inriktade mot privatpersoner och vi kommer alla att behöva el även framöver. Och tack vare att vi både sköter elinköpen via helautomatiserade ai-assisterade algoritmer och inte tjänar på själva elleveransen, så har vi extremt konkurrenskraftiga priser. I snitt kan våra nya kunder sänka elräkningen med uppemot 15-20 procent vilket kan bli extra värdefullt i de tuffa ekonomiska tider som väntar”, säger Edgeir Aksnes.  

Och trots osäkerheten runt coronapandemin och de begränsningar som införts i en rad länder så fortsätter Tibber sin internationella expansion. Så sent som i februari etablerade sig bolaget i Tyskland.

”Det är Europas största elmarknad och vi har höga ambitioner att växa där. Vi tittar även på ytterligare en rad länder men har ännu inte fattat några beslut”, säger Edgeir Aksnes.

 


Innehåll från MotorolaAnnons

Motorola fortsätter sin innovationsresa med fokus på 5G och säkerhet gentemot företag

Peter Lundkvist och Steven Antoniou, Motorola.
Peter Lundkvist och Steven Antoniou, Motorola.

När det kommer till mobilbranschen har Motorola varit först ut med mycket. Från det första mobilsamtalet – någonsin, till den första smartphonen i klassisk vikmodell och det första 5G-samtalet. Den senaste tiden har Motorola jobbat för att bredda sin produktportfölj för 5G för att möta alla konsumenter, privata som företag, som vill ta steget in i 5G-eran. 

Motorola var först ut med mobila samtal, redan 1973, och i början av 2019 var det dags igen, då man tillsammans med en operatör levererade världens första kommersiella 5G-samtal. Det nya 5G-nätet har varit fokus för branschen under flera år, men det var först under slutet av förra året det började ta fart på riktigt, för att under 2020 närmast ha dominerat inom telekom. För Motorola har fokus nu legat på att säkerställa att alla kan ta del av kvalitativa och säkra 5G-produkter.

Att ställa om till 5G ska vara enkelt 

Pionjärandan genomsyrar bolaget lika mycket nu som när de skapade den första mobiltelefonen och något Motorola har satsat extra på är att utvidga och förbättra sitt erbjudande gentemot företag. 

Motorola kan idag presentera en rad värdefulla tilläggstjänster för företag. För ett av de vanligaste problemen som IT-avdelningar har idag när det kommer till telefonin, är att de inte har full insyn i mobilparken. Det är svårt att kontrollera hur telefonerna används, vem som använder dem och hur åtkomst och behörigheter faktiskt efterlevs, policy gentemot praxis. 

– Hos många företag idag går allt för mycket tid till administration av tekniska lösningar, många har inte tid, de har alltför dålig koll, vilket blir onödigt dyrt och man utsätter företaget för potentiella säkerhetsrisker, säger Steven Antoniou, B2B Business Development Manager. Här känns det bra att kunna erbjuda företagen en lösning, med innovativa tilläggstjänster och såklart, en säker och pålitlig produkt.

Tilläggstjänsterna som Motorola nu erbjuder ger företag en helt annan kontroll på den egna mobilparken. Företagskunder får nu exempelvis en mycket bättre möjlighet till kapitalförvaltning. Detta med tjänster som Thinkshield for Mobile, Google zero touch-registrering, utökade garantier, säkerställande att alla enheters operativsystem uppgraderas i tid, samt att alla telefoner får säkerhetsuppdateringar i upp till 36 månader.

Med ökad säkerhet, uppdateringar och utökade garantier förlängs livscykeln hos mobilparken, och med ökad kontroll över företagets telefoner har företaget en enkel överblick över enheternas status, när någon behöver bytas ut, återkallas och återvinnas. Här finns möjligheter för företagen, att inte bara att spara tid och pengar, utan även att ta ett större ansvar ur ett hållbarhetsperspektiv.

Prisvärda 5G-telefoner ger valmöjligheter – för alla

Kraften och möjligheterna som öppnas med det snabbare 5G-nätverket ställer högre krav på telefoners processor, uppdateringsfrekvens och batteri för att kunna leverera. Vilket Motorola har haft i åtanke vid framtagandet av nya moto g 5G plus. Med 5G-stöd och pris på endast cirka 4000 kronor är den ett stort kliv framåt för Motorola som har som målsättning att erbjuda pålitlig och säker 5G för alla konsumenter – privatpersoner som företag. 

– Vad konsumenter vill ha är ett enkelt gränssnitt, och allra främst en lång batteritid, säger Peter Lundkvist, nordisk marknadschef på Motorola. Det här vet vi om, och har med användaren i fokus utvecklat en telefon som uppfyller dessa krav. Vi var först ut med 5G-samtal och vill nu möjliggöra för alla som vill uppgradera till 5G, att kunna göra det på ett smidigt, säkert och kostnadseffektivt sätt.

Motorola har länge varit en av spelarna i branschen som levererat ren Android. Det har varit mycket uppskattat av användare då det ger en telefon helt fri från bloatware och dubblettappar, vilket förbättrar prestandan för ett maximalt rappt användargränssnitt.  

Som Android-leverantör har Motorola också ett tätt samarbete med Google och kan erbjuda förstklassig säkerhet och snabbhet. Motorolas 5G-telefoner, moto g 5G plus inkluderad, har kvalitetsstämpeln Android Enterprise Recommended. Det innebär att enheten uppfyller Googles krav på såväl hårdvara som mjukvara, samt att telefonen hålls säker och uppdaterad. 

För mer information om moto g 5G plus, se här. Nyfiken på Motorolas tilläggstjänster för företag? Hör av dig till Steven Antoniou så berättar han mer. 

Mer från Motorola

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Motorola och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?