Stordalen hjälpte hotellfamiljen att generationsväxla

Med hemliga miljonbelopp från Petter Stordalen, två systrar och dubbla lägen kliver hotellfamiljen Pettersson från Vadstena in i Stockholms hotellmarknad. Samtidigt görs en generationsväxling.

”Det här är bara början”, säger döttrarna Ellen och Tea Pettersson, nyblivna hotelldirektörer för varsitt hotell.

Foto:Jesper Frisk

Konjunkturavmattning eller inte. Jakten på upplevelser, läkarkongresser, mässor, festivaler, artister, idrott och turister håller uppe efterfrågan på hotellrum i Stockholm.

Företagarfamiljen med föräldrarna Bengt och Helene Pettersson har drivit hotell i över 30 år i Vadstena, Motala och Linköping.

2017 sålde familjen sina tre hotell i Mellansverige, däribland Motala Stadshotell och The Box i Linköping, till norske hotellmagnaten Petter Stordalen och hans Choice-kedja för att satsa på huvudstaden.

Köpeskillingen är inte känd men vinstpengarna möjliggjorde köp och renoveringar av två Stockholmshotell hittills: Hotel Frantz och Hotel Hansson.

”Vi fick bra betalt för tre fina produkter”, sammanfattar systrarna miljonaffärerna.

I takt med renoveringarna är det nu deras tur att ta över driften.

Ellen Pettersson, 26 år, var först ut.

I höstas öppnade hon Hotel Frantz, tidigare Hotell Anno 1647, vid Slussen, ett stenkast från Gamla stan.

Den k-märkta 1600-talsfastigheten har totalrenoverats och rymmer nu ett så kallat boutiquehotell till den första husägarens ära, skräddarmästaren Frantz Bock. Det var han som lät bygga huset 1647 och inspirerade de nya ägarna till namnet och skräddarsydd inredning. 

Boutiquehotell är ofta mindre anläggningar med familjär atmosfär och personlig inredning i stort som smått. Som Hotel Frantz tandborstmuggar i puderrosa emalj i stället för standardglas, fiffiga lösningar för att stuva undan resväskor och gamla tegelstenar till uppbyggnaden av fastighetens hoprasade källarvalv.

”Vi tror på det personliga, på att skapa hotellupplevelser som berör och på bra lägen”, säger Ellen Pettersson med en kandidatexamen från ansedda Hospitality Management School i Glion, Schweiz.

Hotel Frantz ägs och drivs av familjen, och ingår i hotellkedjan Best Westerns Premier Collection. Hotellet har 25 rum, men i vår ska renoveringen av innergården och ytterligare 23 rum vara klar. Målet är en omsättning runt 100 Mkr och en vinst på 10 Mkr.

Foto:Jesper Frisk

Strax före jul var det dags för dotter nummer två att debutera som hotelldirektör.

Tea Pettersson, 24, går sista terminen på Handelshögskolan i Business Management, och tar därefter över som hotellchef för Hotel Hansson och dess 62 rum i Vasastan.

”Även Hanssons ska renoveras. Men först vill vi känna in miljön och byggnaden från 1850 med sina originaldetaljer och tidstypiska tegelgolv”, säger hon.

Hotellen konkurrerar inte utan kompletterar varandra, enligt systrarna. Lite som de själva:

”Om jag är spänd och inte kan sova före en tenta ringer jag Ellen och så kommer hon hem till mig eller så tar vi in på hotell, och då somnar jag. Jag var trainee ett halvår i varumärkesstrategi på OLW. Ostbågar är gott men kontorsliv 8-17 är inte min grej. Vi har vuxit upp i en hotellgryta, sett våra föräldrars slit men också livsstil och passion. Jag saknade den närheten och drivkraften”, säger Tea Pettersson.

Storasyster håller med:

”När man pratar med andra tycks de ha två liv: ett på jobbet och ett privat. Det är inte jag intresserad av. Jag vill ha ett.”

Foto:Jesper Frisk

Med Stockholmsförvärven följde befintlig personal. Ingen har sagts upp och ytterst få slutat efter ägarbytet.

”Hos oss blir alla sedda. Vi är liksom andra beroende av bra personal, men allt hänger ihop och vi har alltid haft extremt låg personalomsättning. Vid rekrytering tittar vi mer på personligheter än vilka datorprogram man kan”, säger Ellen Pettersson.

Systrarna är redan inne på expansion och fler förvärv. Gärna mindre hotell, gärna lite eftersatta med stor potential och alltid bra lägen.

”Vi är sugna på fler. Det här är bara början till en hotellgrupp med flera boutiquehotell. Någonstans har det alltid varit en dröm att vi skulle landa här. Vi är inte Petter Stordalen så stordrift och skala upp är inte vår affär. Vi hittar andra nycklar”, säger systrarna.

Som vadå?

”Gräddtårta och alkoholfritt bubbel på frukosten. Sådant som gästen blir överraskad av, tycker om, vill fotografera och lägga upp på Instagram. Det låter kanske banalt, men det är så upplevelser och därmed varumärken sprids i dag.”

 


Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?