ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Smart företagande

Stordalen hjälpte hotellfamiljen att generationsväxla

  • Foto: Jesper Frisk

Med hemliga miljonbelopp från Petter Stordalen, två systrar och dubbla lägen kliver hotellfamiljen Pettersson från Vadstena in i Stockholms hotellmarknad. Samtidigt görs en generationsväxling.

”Det här är bara början”, säger döttrarna Ellen och Tea Pettersson, nyblivna hotelldirektörer för varsitt hotell.

Konjunkturavmattning eller inte. Jakten på upplevelser, läkarkongresser, mässor, festivaler, artister, idrott och turister håller uppe efterfrågan på hotellrum i Stockholm.

Företagarfamiljen med föräldrarna Bengt och Helene Pettersson har drivit hotell i över 30 år i Vadstena, Motala och Linköping.

2017 sålde familjen sina tre hotell i Mellansverige, däribland Motala Stadshotell och The Box i Linköping, till norske hotellmagnaten Petter Stordalen och hans Choice-kedja för att satsa på huvudstaden.

Köpeskillingen är inte känd men vinstpengarna möjliggjorde köp och renoveringar av två Stockholmshotell hittills: Hotel Frantz och Hotel Hansson.

”Vi fick bra betalt för tre fina produkter”, sammanfattar systrarna miljonaffärerna.

I takt med renoveringarna är det nu deras tur att ta över driften.

Ellen Pettersson, 26 år, var först ut.

I höstas öppnade hon Hotel Frantz, tidigare Hotell Anno 1647, vid Slussen, ett stenkast från Gamla stan.

Den k-märkta 1600-talsfastigheten har totalrenoverats och rymmer nu ett så kallat boutiquehotell till den första husägarens ära, skräddarmästaren Frantz Bock. Det var han som lät bygga huset 1647 och inspirerade de nya ägarna till namnet och skräddarsydd inredning. 

Boutiquehotell är ofta mindre anläggningar med familjär atmosfär och personlig inredning i stort som smått. Som Hotel Frantz tandborstmuggar i puderrosa emalj i stället för standardglas, fiffiga lösningar för att stuva undan resväskor och gamla tegelstenar till uppbyggnaden av fastighetens hoprasade källarvalv.

”Vi tror på det personliga, på att skapa hotellupplevelser som berör och på bra lägen”, säger Ellen Pettersson med en kandidatexamen från ansedda Hospitality Management School i Glion, Schweiz.

Hotel Frantz ägs och drivs av familjen, och ingår i hotellkedjan Best Westerns Premier Collection. Hotellet har 25 rum, men i vår ska renoveringen av innergården och ytterligare 23 rum vara klar. Målet är en omsättning runt 100 Mkr och en vinst på 10 Mkr.

  • Foto: Jesper Frisk

Strax före jul var det dags för dotter nummer två att debutera som hotelldirektör.

Tea Pettersson, 24, går sista terminen på Handelshögskolan i Business Management, och tar därefter över som hotellchef för Hotel Hansson och dess 62 rum i Vasastan.

”Även Hanssons ska renoveras. Men först vill vi känna in miljön och byggnaden från 1850 med sina originaldetaljer och tidstypiska tegelgolv”, säger hon.

Hotellen konkurrerar inte utan kompletterar varandra, enligt systrarna. Lite som de själva:

”Om jag är spänd och inte kan sova före en tenta ringer jag Ellen och så kommer hon hem till mig eller så tar vi in på hotell, och då somnar jag. Jag var trainee ett halvår i varumärkesstrategi på OLW. Ostbågar är gott men kontorsliv 8-17 är inte min grej. Vi har vuxit upp i en hotellgryta, sett våra föräldrars slit men också livsstil och passion. Jag saknade den närheten och drivkraften”, säger Tea Pettersson.

Storasyster håller med:

”När man pratar med andra tycks de ha två liv: ett på jobbet och ett privat. Det är inte jag intresserad av. Jag vill ha ett.”

  • Foto: Jesper Frisk

Med Stockholmsförvärven följde befintlig personal. Ingen har sagts upp och ytterst få slutat efter ägarbytet.

”Hos oss blir alla sedda. Vi är liksom andra beroende av bra personal, men allt hänger ihop och vi har alltid haft extremt låg personalomsättning. Vid rekrytering tittar vi mer på personligheter än vilka datorprogram man kan”, säger Ellen Pettersson.

Systrarna är redan inne på expansion och fler förvärv. Gärna mindre hotell, gärna lite eftersatta med stor potential och alltid bra lägen.

”Vi är sugna på fler. Det här är bara början till en hotellgrupp med flera boutiquehotell. Någonstans har det alltid varit en dröm att vi skulle landa här. Vi är inte Petter Stordalen så stordrift och skala upp är inte vår affär. Vi hittar andra nycklar”, säger systrarna.

Som vadå?

”Gräddtårta och alkoholfritt bubbel på frukosten. Sådant som gästen blir överraskad av, tycker om, vill fotografera och lägga upp på Instagram. Det låter kanske banalt, men det är så upplevelser och därmed varumärken sprids i dag.”

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer