1515

Storbritannien varnar för falska coronatester

Osäkra och olicensierade tester för covid-19 cirkulerar på marknaden. Storbritanniens läkemedelsreglerare, MHRA, varnar för skrupelfria leverantörer som försöker utnyttja den allmänna desperationen, enligt Financial Times. 

Foto:Ole Berg-Rusten

Framför allt är det kit för att testa sig själv för det nya coronaviruset som den brittiska myndigheten oroar sig för. Flera antikroppstester, som uppges kunna visa om du tillfrisknat, utvärderas av forskare på Oxford University – men ingen av dem har såhär långt blivit godkända för försäljning till allmänheten.

Totalt har 2.000 otillåtna online-annonser kopplade till covid-19, samt över 34.000 olicensierade produkter identifierats i en utredning, samordnad av Interpol, enligt Financial Times.

Tidningen uppger att MHRA arbetar hårt med att utreda eventuella blufftester, och redan har stängt ned ett flertal webbsidor till följd av det.

Doris-Ann Williams, vd för den brittiska branschorganisationen för medicinteknik, BIVDA, säger till Financial Times att det finns en stor oro att det olicensierade covid-19-tester marknadsförs till allmänheten på olaglig väg, då suget efter tester är stort.

Givet den globala efterfrågan för testkit är det ”ingen tvekan om att det utan tvekan kommer finnas oseriösa företag som försöker tjäna pengar”, säger hon.

I Sverige har läkemedelsverket avrått från självtester då dessa är mindre känsliga och därför har svårare att upptäcka virus, jämfört med testerna som används inom sjukvården. Där används, utöver provsvaren, kliniska observationer, patienthistorik och epidemiologisk information för att ställa en tillförlitlig diagnos.

”Den som använder självtestet kan ha en pågående virusinfektion även om testet ger ett resultat som visar motsatsen. Den lägre känsligheten hos självtest gör att resultatet i större utsträckning kan påverkas av när i sjukdomsförloppet testet sker”, skriver Läkemedelsverket i ett pressmeddelande.

 


Innehåll från StoryalsAnnons

Digitalt ledarskap - nyckeln till den hybrida arbetsplatsen

Morgondagens arbetsplats är redan här. Nu tar vi klivet in i den hybrida arbetsplatsen – en arbetsmiljö som omfattar både de som jobbar på distans och de som är på kontoret. Nyckeln för att lyckas med den hybrida arbetsplatsen stavas digitalt ledarskap och kontinuerligt lärande. 

Omställningen att jobba helt digitalt kom som en chock under pandemin. Men trots den omvälvande arbetssituationen fann man snart att det går utmärkt att jobba på distans och att produktiviteten till och med ökar! När många nu återgår till kontoret uppstår ytterligare en ny arbetssituation – den hybrida arbetsplatsen. Många tänker sig att den per automatik erbjuder det bästa av båda världar, men utan en solid plan kan det bli precis tvärtom.  

– Nu gäller det för företagsledare att dra nytta av det enorma uppsving som skett i digital adaption under senare år, säger Ulrika Hedlund, produktivitetsexpert och grundare av Storyals. Nästa steg är att fokusera på ett starkt digitalt ledarskap. För att skapa en inkluderande hybrid arbetsplats, där alla kan samarbeta och uppnå sin fulla potential, är det nödvändigt att se över allt från lokaler och utrustning, till arbetssätt, rutiner och kompetensutveckling. 

”Chefer måste ställa om”

Många chefer vill se anställda tillbaka på kontoret då de själva är mer komfortabla i den miljön. Men för att behålla konkurrenskraften som arbetsgivare, och samtidigt attrahera ny talang, är en återgång till traditionella arbetssätt inte ett alternativ. Studier visar att hela 73% vill ha kvar flexibiliteten att jobba på distans.

– En bra tumregel är att planera för en helt digital arbetsmiljö även om många återgår till kontoret. Chefer måste ställa om! säger Camilla Ahlstedt, produktivitetscoach på Storyals, med lång erfarenhet inom digital transformation från bl.a. från Växjö Kommun. 

Det digitala lärandet blir avgörande för att hålla verksamheten igång. Att kontinueligt utveckla personalens kompetens på en mängd olika områden, inte minst digitala verktyg. 

Stort behov av digital kompetensutveckling

På Storyals är man van vid att möta organisationer med väldigt olika förutsättningar för digital transformation. 

– Varje organisation fungerar olika, förklarar Ulrika Hedlund. Men gemensamt för de flesta är att behovet av digital kompetensutveckling är större än man tror. Storyals affärside vänder upp och ner på traditionellt lärande. Vi hjälper organisationer bygga digital kompetens inom Microsoft 365 med korta, story-baserade filmer och moderna tjänster där användare får stöd direkt i sin digitala arbetsmiljö. 

Genom att prenumerera på Storyals utbildningslösningar ser man till att personalen får den kunskap de behöver för att kunna dra nytta av investeringen i digitala verktyg. 

– Dessutom gör vi lärandet inspirerande och motiverande, vilket är oerhört viktigt när det gäller förändring! avslutar Ulrika Hedlund. 

Ta hjälp av Storyals för att stärka ert digitala ledarskap. Läs mer här!   

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Storyals och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?