1515

Storbritannien kräver karantän för inresande – flygbranschen protesterar

Från och med måndag måste de flesta som anländer till Storbritannien sätta sig i två veckors karantän. Beslutet kritiseras hårt av den blödande flygbranschen.

Karantänen gäller både för återvändande britter och utlänningar (med vissa undantag), och syftar till att förhindra en andra våg av smitta från utlandet.

Men åtgärden möts av kraftig kritik.

Framför allt flygbranschen frågar sig varför Storbritannien, där takten på virusspridningen redan är bland de högsta i Europa, ska tillfoga ytterligare ekonomisk skada för hotell och flyg genom att minska resande från länder som har färre virusfall.

Ryanair, Europas största lågprisflygbolag, har tillsammans med konkurrenterna Easyjet och British Airways-ägaren IAG inlett en juridisk process mot de brittiska karantänsreglerna.

På frågan om Ryanair skulle ställa in flygningar i juli och augusti, om karantänsreglerna finns kvar, svarar flygbolagets chef Michael O'Leary:

”Nej. För flygningarna är fullbokade ut ur Storbritannien. Britterna struntar i den här karantänen”, säger O'Leary, som dömer ut karantänsplanen som värdelös.

”Ryanair har tusentals flygningar dagligen till alla platser i Portugal, Spanien, Italien och Grekland från den 1 juli, 2 juli, 3 juli och alla dagar därefter.”

Enligt Heathrows vd John Holland-Kaye kan karantänen leda till att 25 000 anställda på flygplatsen, motsvarande en tredjedel av personalstyrkan, förlorar sina jobb.

Men den brittiske hälsominister Matt Hancock säger att planen är rimlig trots den redan pågående virusspridningen i Storbritannien, då andelen smittade från utlandet ökar, samtidigt som den inhemska virusspridningen avtar.

”Vi måste anta en försiktighetsprincip”, säger han till Sky News.

Undantag för karantänen görs för flera tjänstesektorer, bland annat för lastbilschaufförer och viktig hälso- och sjukvårdspersonal.

Över 40.000 människor med bekräftad covid-19 har avlidit i Storbritannien.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?