1515

Storbrand vid Stureplan

En omfattande brand härjar sedan tidigt på tisdagsmorgonen vid Stureplan i Stockholm.

Räddningstjänsten fruktar nu att den drabbade fastigheten ska rasa ihop och byggnader i närheten evakueras.

H&M:s nya kedja Arket var planerad att öppna sin första svenska butik i fastigheten i vår.

 

Bild:TT

05.00 inkom larm om en omfattande brand på en byggarbetsplats vid korsningen Jakobsbergsgatan, Biblioteksgatan, strax intill Stureplan i centrala Stockholm. I den aktuella fastigheten finns nio lägenheter 

Branden spred sig snabbt till vinden och vid 07.30-tiden på tisdagsmorgonen var den fortfarande inte under kontroll. Nu finns det risk för spridning.

”Hela kvarteret är drabbat. Det handlar om Biblioteksgatan, Jakobsbergsgatan, Norrlandsgatan och Lästmakargatan”, säger Christer Wahlström, ledningsbefäl vid Stockholms brandförsvar. 

Han bedömer att räddningsarbetet kommer att ta hela dagen och att framkomligheten till området kommer att bli svår. 

Stockholmspolisen råder dem som jobbar i området att stanna hemma.

”Stäng fönster och dörrar och håll er inne. Jobbar man innanför avspärrningarna kommer man inte in, det är ingen idé att åka till jobbet”, säger Mikael Pettersson vid Stockholmspolisen till Expressen.

Två personer är förda till sjukhus för kontroll efter att ha andats in rök och sex boende ska ha evakuerats från området.

Vad som orsakat branden är ännu inte känt men polisen ska ha inlett en förundersökning gällande mordbrand.

”Polisen ska tillsammans med oss göra den undersökningen när allt är släckt”, säger Christer Wahlström,

Fastigheten som drabbats är Vildmannen 7, som fastighetsbolaget Hufvudstaden HUFV A +1,49% Dagens utveckling äger. Det bekräftar

"Vi är självklart chockade och ledsna över det inträffade. Det viktigaste är dock att de boende och andra berörda i fastigheten nu är i säkerhet," säger Anders Nygren, Hufvudstadens affärsområdeschef Stockholm.

Fastigheten hade, fram till branden, enomgått en totalrenovering för att ge plats åt H&M HM B +0,19% Dagens utveckling :s nya kedja Arket som är planerad att öppna sin första svenska butik i fastigheten i vår. Butiksytan planerades till omkring 1000 kvadratmeter fördelat på tre plan och skulle även innefatta kontor.

Ingen H&M-anställd har skadat sig, enligt bolaget.

"Det brinner i fastigheten där Arket är planerat att öppna under våren 2018. I nuläget är det fortfarande planen, men vi utvärderar om den här händelsen kommer att påverka öppningen", säger Inigo Saenz, presskontakt på H&M, till Di.

Han konstaterar att man ännu inte har någon information vad gäller kostnaderna för branden.

"Vi kan inte ge någon prognos."

I och med säkerhetsläget har man utrymt H&M-gruppens övriga butiker inom det avstängda området.

”De kommer att hålla stängt tills vidare. Vi följer givetvis informationen och uppmaningarna från brandkåren", säger Inigo Saenz.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?