1515

Storbråk om timmer mellan USA och Kanada

Ett bråk om timmer har trappat upp ordväxlingen mellan Washington och Ottawa. Men USA:s president Donald Trump säger att han inte räds ett handelskrig.

Donald Trump och Justin Trudeau.
Donald Trump och Justin Trudeau.Bild:AP

I måndags meddelande USA överraskande att landet överväger tariffer på upp till 24 procent på kanadensiskt timmer, viktigt för amerikanskt bostadsbyggande, i en långvarig tvist. Den kanadensiska valutan föll och Kanada lovade att slå tillbaka i konflikten som hotar att spilla över på flera sektorer och redan har nått mejerisektorn.

Trump anklagar Kanada för att vara "väldigt tufft" mot sin granne och hotar motsätta sig begränsningar på amerikanska mejeriprodukter.

"Människor fattar inte att Kanada har varit väldigt tufft mot USA. Alla tror att Kanada är trevligt men de har varit smartare än våra politiker i många år", sade Trump under ett möte med en grupp jordbrukare i Vita huset.

Han sade att Kanada skadar mjölkbönder nära gränsen, från Wisconsin till New York, genom att blockera mejeriprodukter och att USA "inte kommer att tillåta det".

Kanadas mjölksektor skyddas av importtullar och regleringar för att stötta landets mjölkbönder. Tisdagens gräl utlöstes när Kanada vidgade dessa att gälla även för en typ av produkt som används för ostproduktion.

Kanadas premiärminister Justin Trudeau svarade på den oväntat hårda retoriken genom att svära att hans regering "väldigt fast kommer att försvara kanadensiska intressen", och framförde också det på telefon till Trump.

Men Trudeau sade tidigare också att landet kommer att arbeta "konstruktivt tillsammans med USA" för att finna en lösning.

De båda ledarna har nu kommit överens om vikten av att nå en förhandlingslösning.

USA:s handelsminister Wilbur Ross säger att dispyten mellan grannländerna stryker under problemet med frihandelsavtalet Nafta, som Trump vill omförhandla.

"Om Nafta skulle fungera ordentligt, skulle inte sådana här väldigt olyckliga händelser följa på varandra. De är generellt sett en god granne. Men det betyder inte att de inte måste spela enligt reglerna."

Trudeau sade i telefonsamtalet med Trump att Kanada kommer att stå fast vid Naftas regleringar vad gäller mejeriprodukter.

Tvisten om timmer går långt tillbaka, och har haft många turer i nära 35 år. Sent i måndags meddelade amerikanska handelsdepartementet att samtal med Ottawa misslyckats och att det skulle kunna innebära importtullar på mellan 3 och 24 procent. Om de införs måste de först godkännas av ett handelsorgan.


Innehåll från SenzaGenAnnons

Säkrare kemikalier utan djurförsök

Axel Sjöblad, vd på SenzaGen.
Axel Sjöblad, vd på SenzaGen.

Som innovativt bolag har SenzaGen utvecklat en teknologiplattform för att utvärdera om kemikalier kan orsaka allergiska reaktioner på hud eller i luftvägarna. Genom testerna kan företag i en rad olika branscher undvika allergiframkallande ämnen och sätta säkrare produkter på marknaden samtidigt som antalet djurförsök kan minskas. Metoden har rönt stort intresse och SenzaGen är mitt i en intensiv kommersialiseringsfas med fokus på marknadsföring och försäljning.

SenzaGen grundades 2010 som en avknoppning från Institutionen för immunteknologi vid Lunds universitet. Sedan dess har SenzaGen använt modern teknologi för att utveckla världens för närvarande mest träffsäkra tester i sin kategori och fokuserar på att skapa ett kunddrivet, lönsamt bolag. Ambitionen är att först etablera GARD®-teknologin i Europa och Nordamerika, för att därefter stegvis expandera till utvalda marknader i resten av världen, där intresse redan finns i Asien. Utvecklingen inom testindustrin går mot att ersätta djurförsök med djurfria testmetoder, vilket skapar stora marknadsmöjligheter för bolaget.

– Vår testmetod kombinerar genomiska data från mänskliga celler med maskininlärning vilket ger mycket bättre resultat än djurförsök. För närvarande kommer den största delen av våra intäkter från direktförsäljning men vi distribuerar även våra tester via samarbetspartners i Europa och USA, säger Axel Sjöblad, vd på SenzaGen.

Lär dig mer om GARD®-teknologin här 

Snabb och kostnadseffektiv testmetod

SenzaGens primära marknader är läkemedelsindustrin, den medicintekniska industrin, kemikalieindustrin och den kosmetiskaindustrin. Inom alla dessa fyra industrier har stora globala kunder använt testmetoden, bland annat läkemedelsbolaget H. Lundbeck A/S och det medicintekniska bolaget Sonova.

– En av våra främsta konkurrensfördelar är att vår testmetod kan hantera de ämnen som traditionellt anses vara svårbedömda och därmed kan tillämpas på alltifrån kosmetika och rengöringsmedel till material såsom tyger, plaster och metaller. Testmetoden är dessutom snabb och kostnadseffektiv jämfört med djurförsök, vilket innebär att vi har ett väldigt attraktivt erbjudande, säger Axel Sjöblad.

Utökat erbjudande 

SenzaGen har fått positivt gensvar från kunder i många branscher då bolagets

tester hjälper dem att fatta rätt beslut redan tidigt i produktutvecklingsprocessen.

– På grund av marknadens efterfrågan och som komplement till GARD® med tester för hud- och luftvägsallergi, utökar vi vårt erbjudande med tester för irritation och korrosion från och med den 1 juli 2021. Det ökade testutbudet är en del av vår kommersialiseringsstrategi och i linje med vår mission att erbjuda de absolut bästa alternativa testerna till djurförsök inom ett antal olika områden. Redan i höst har vi för avsikt att ytterligare öka vårt testutbud, säger Axel Sjöblad.

Om SenzaGen:

SenzaGen är ett svenskt bioteknikbolag som erbjuder den senaste teknikens djurfria tester för att bedöma om kemikalier kan vara allergiframkallande. Med enastående hög träffsäkerhet möter GARD® behoven inom flera industrier och bidrar till att företag kan utveckla, producera och leverera säkrare, etiska och mer hållbara produkter. GARD®-testerna utförs i SenzaGens GLP-godkända laboratorium samt hos utvalda partners i Europa och USA. SenzaGen har sitt huvudkontor i Lund och dotterbolag i USA. SenzaGen är listat på Nasdaq Stockholm First North. Läs mer om SenzaGen här 

Mer från SenzaGen

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SenzaGen och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?