1515

Storbanken: Sälj livsmedelsjättarna

SEB Equities sänker sin rekommendation för Ica respektive Axfood till sälj från behåll. Banken pekar på den växande konkurrensen från Coop och Lidl. 

 

Coop blir allt bättre, och utmanare som Lidl ökar sina tillväxtambitioner och får högre och högre anseende bland allt mer lojala svenska kunder. Därmed är den exceptionellt höga lönsamheten i både Ica och Axfood hotad, och kan komma att normaliseras inom kort.

Det skriver SEB i en analys av de båda börsnoterade dagligvarujättarna, som får sänkta rekommendationer från behåll till sälj. Riktkurserna sänks från 155 till 125 kronor för Axfood (som stängde på kursen 144,30 på tisdagen) och från 300 till 255 kronor för Ica (tisdagsstängning: 320,30 kronor).

Vad gäller de båda kedjorna specifikt skriver SEB att Axfood går i bräschen för den svenska omvandlingen till e-handel genom både organiska investeringar och bolagsköp. Banken stödjer detta agerande, men tror att Axfoods nuvarande rekordhöga lönsamhet inte kommer att kunna bestå under omvandlingsfasen.

För Icas del påpekar SEB att den svenska verksamhetens rörelsemarginal lär försämras, och i Baltikum spår banken att försäljningen i jämförbara butiker kommer att minska under 2018 och 2019. Vidare spås Icas ägarstruktur – Icas största ägare med 51 procent av kapital och röster är Ica-handlarnas förbund – kunna bädda för intressekonflikter.

Icas aktie är upp 15 procent sedan årsskiftet, medan Axfood har stigit mer blygsamma 0,8 procent under samma period.

Av SME Direkts sammanställning framgår att de sex analytiker som följer Axfood har fyra behåll, en sälj och en satt köpstämpel på dagligvaruhandlaren.

För Ica har en analytiker gett rekommendationen starkt köp, två behåll och två analytiker säger sälj.


Innehåll från DynavaAnnons

God kundservice ska synas i lönsamheten

Det finns otaliga rapporter och statistik som bekräftar att de e-handlare som har nöjdast kunder har en kombination av en välutvecklad självhjälpsfunktion på sin hemsida kombinerat med en riktigt vass kundservice. Ofta är kundservice den enda mänskliga kontakten en kund har med ett företag och varumärke och kan vara avgörande för vem konsumenten väljer. 

En kort period i den digitala handelns början var konsumenterna riktigt nöjda och NKI-mätningar (nöjdhetsmätningar) slog i taket. Efter ett par år störtdök dessvärre nöjdheten då konsumenterna började efterfråga en personlig service vid problem eller frågor. En kundservice som många e-handlare än idag inte till fullo har implementerat. 

Erfaren nordisk kundservicepartner

E-handelns marknadsandelar ökar konstant och digitala tjänster är större än någonsin. Ett gott kundbemötande är en avgörande konkurrensfördel och kundservice bör finnas tillgänglig då konsumenten behöver hjälp med frågor om bland annat förseningar, leveranstider eller ändringar dygnet runt, årets alla dagar. Dynava är en del av den stora Eniro-koncernen och har jobbat med telefoni i över 100 år. Sedan 20 år erbjuder Dynava, som nordisk kundservice-partner, även kundservicemedarbetare till externa företag som outsourcad kundservice. 

– Vi är verkligen för de digitala tjänsterna men vet att de behöver backas upp med en mänsklig kontakt när man inte själv som konsument kommer vidare eller har en följdfråga på en produkt som man inte kan få svar på online. Vi är stora inom e-handel och energibranschen och är vana vid att snabbt och professionellt bemöta konsumenternas frågor oavsett dag eller tid på dygnet, säger Viktoria Ringlander, Säljchef.

Bättre kundupplevelser med teknik och engagemang

Hon säger vidare att många nya kunder uppskattar den heltäckande IT-expertis som Dynava erbjuder.

– Vi jobbar proaktivt och hjälper gärna våra kunder med ny teknik, bland annat genom att leverera lösningar som matchar deras krav och behov. Oavsett om vi skulle införa bottar för automatisering av bulkfrågor eller använda artificiell intelligens för att stötta våra team så är poängen att vi ska erbjuda en så angenäm kundupplevelse som möjligt. Den upplevelsen kräver både teknik i framkant och ett äkta mänskligt engagemang.

För att kundupplevelsen ska vara den bästa möjliga ser hon att företag måste organisera sin kundservice med sömlös tillgång till flera kanaler samtidigt.

– Det kan exempelvis handla om att kundservice är kopplad till en chatt- och mejlfunktion, samt att det finns möjlighet att ringa in och tala med en livs levande människa. Vår kundservicepersonal har i alla kanaler tillgång till information om kundens ärende och att ha en så integrerad lösning ger en mycket snabbare ärendehantering. Vilket i sin tur ger nöjda kunder, säger Viktoria Ringlander.

Kostnadseffektiv prismodell

Genom att outsourca sin kundservice får företagen en erfaren och duktig kundservicepersonal. Dynava rekryterar internt till externa uppdrag och all personal handplockas för nya uppdrag. Dynava kan skala upp med kort varsel och täcka ett ökat behov vid exempelvis julhandel och semestertider. Prismodellen bygger på att kunden betalar för den aktiva kundservicetid som läggs ner på kunden och inte de faktiska arbetstimmarna. 

– Du betalar alltså för aktiv tid och får med vår hjälp en dedikerad kundservice som alltid är tillgänglig att hantera ärenden på samtliga nordiska språk och engelska, säger Viktoria Ringlander. 

FYRA SNABBA OM DYNAVA 

1) Över 100 års erfarenhet av kundservice.
2) Ingår i Enirokoncernen. Samarbetar med e-handel- och logistikbranschens ledande företag i Norden.
3) Sköter över 13 miljoner unika kundkontakter per år.
4) Har över 400 medarbetare på̊ åtta orter i Sverige och Finland.

Läs mer här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dynava och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?