1515

Storbanken: Så mycket ska bopriserna falla

Högkonjunkturen i Sverige breddas när export och industriinvesteringar växlar upp med stöd av en stark omvärld och svag krona. Det kompenserar i viss mån för de svaghetstecken som börjar synas på bostadsmarknaden och som väntas dämpa byggandet framöver.

Det skriver SEB i den konjunkturprognos som presenterades på tisdagen.

"Huvudscenariot är att prisfallen stannar på 5-10 procent", skriver SEB.
"Huvudscenariot är att prisfallen stannar på 5-10 procent", skriver SEB.Bild:TT

Enligt SEB SEB A +2,75% Dagens utveckling :s prognos väntas Sveriges BNP öka 3,2 procent 2017, 2,6 procent 2018 och 2,4 procent 2019. I föregående prognos, i augusti, väntades BNP öka med 3,2, 2,8 respektive 2,4 procent år 2019.

SEB bedömer att en stark konjunktur och arbetsmarknad, låga räntor och fortsatt brist på bostäder talar för en måttlig boprisnedgång.

"Huvudscenariot är att prisfallen stannar på 5-10 procent; inte tillräckligt för att i någon större utsträckning ändra tillväxtbilden", skriver banken.

Jämför bolåneräntor – från 1,25% (extern tjänst)

Enligt SEB-ekonomerna får inflationen stöd av högre priser på tjänster, om än delvis drivet av tillfälliga faktorer, och gradvis stigande löner. Men uppgången räcker inte för att inflationen uthålligt ska nå målet ens i slutet av prognosperioden.

KPIF-inflationen väntas uppgå till 2,0 procent i år, för att sedan sjunka till 1,8 procent under 2018 och 2019.

SEB spår att reporäntan ligger kvar på minus 0,50 procent i december i år och har höjts till minus 0,25 procent i december 2018 och till 0,50 procent i december 2019.

SEB har senarelagt sin prognos för Riksbankens första räntehöjning till september 2018, från juli tidigare. Detta efter att Riksbanken har fortsatt att signalera att hög tillväxt, allt hetare arbetsmarknad och inflation nära målet inte motiverar någon snar räntehöjning. SEB räknar dock med att Riksbankens obligationsköp troligen avslutas vid årsskiftet.




Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?