1515

Stora satsningar krävs i välfärden

Hundratals nya äldreboenden, skolor och vårdcentraler behöver byggas i Sverige de närmaste åren, enligt Finansdepartementens beräkningar.

"Regeringens 20 miljarder i statsbidrag räcker inte för att möta utmaningarna, säger Annika Wallenskog", chefsekonom på SKL.

Under de kommande åtta åren förväntas Sveriges befolkning öka med över 800 000 personer, framför allt inom storstadslänen. År 2030 har den siffran stigit till omkring 1,1 miljoner, enligt en promemoria från Finansdepartementet som tagits fram för att beskriva de utmaningar den demografiska utvecklingen innebär om dagens standard inom välfärden ska behållas.

"Det finns väldigt stora behov framöver. Mycket större än de vi har sett under hela tiden vi har haft en modern välfärd", säger Annika Wallenskog, chefsekonom på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).

Finansdepartementets skrivning stakar i huvudsak ut tre riktningar för hur befolkningsökningen kan hanteras inom skola, vård och omsorg.

Antingen lämnar man beståndet av exempelvis förskolor oförändrat - då behöver elevtätheten per förskola, som i dag ligger på 51 barn, öka med nästan fyra elever de kommande åtta åren. I det genomsnittliga gymnasiet skulle 60 fler skåp behöva installeras.

Eller så möts de stigande barnaskarorna enbart med nyinvesteringar, vilket skulle kräva drygt 700 fler förskolor och knappt 275 gymnasieskolor. Vad gäller vårdcentraler beräknas behovet till hundra fler inrättningar under perioden.

En annan, mer trolig utveckling enligt departementet är ett ökat byggande som tar höjd för exempelvis fler elever i skolorna och platser i äldreomsorgen.

På vilket sätt kommunernas behov hanteras är dock inget som ska bestämmas från Stockholm, säger finansminister Magdalena Andersson (S).

"Det viktiga är att kommuner och landsting har resurserna. Vi satsar minst 20 miljarder kronor för att möta de demografiska behoven. Utöver det ligger ytterligare 9 miljarder på sjukvård och skola i budgettabellerna som kan bli verklighet om vi får fortsätta styra."

Men det räcker inte långt, enligt SKL:s chefsekonom.

"Enligt våra beräkningar behövs 37 miljarder kronor i ökade statsbidrag fram till 2021, och det är utan någon utökning av åtagandet", säger Annika Wallenskog.

Att vi blir allt fler är inte den enda utmaningen, Sveriges befolkning blir även allt äldre.

Antalet personer i åldern 65 år och uppåt väntas stiga med en kvarts miljon fram till 2026, varav lejonparten är 80 år eller äldre. Utan nybyggen skulle vardera av landets omkring 2 250 äldreboenden tvingas sörja för ytterligare 14 pensionärer, från dagens 46 till 60.

Det behövs dock mer än bara byggnader. Personalbristen som följer på allt fler barn och äldre är en stor utmaning, det är något som både SKL och finansministern är överens om. Men en högre skattekvot tror inte Andersson behövs.

"Vår bedömning är att vi kommer klara det här utan skattehöjningar och det beror på att det har kommit 300000 fler människor i arbete."


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?