1515

Stora samhällsrisker när kollektivtrafiken tappar resenärer

Kollektivtrafiken riskerar att förlora var femte resenär i storstadsregionerna jämfört med innan pandemin. För att motverka en negativ spiral krävs det kreativa åtgärder, menar konsultföretaget WSP i sin årliga mobilitetsrapport.

Kollektivtrafiken har haft det tufft under pandemin, och under perioder haft kraftiga nedgångar i antalet resenärer. Enligt en ny undersökning från konsultbolaget WSP kommer var en av fem resenärer inte komma tillbaka till kollektivtrafiken när pandemin är över.
Kollektivtrafiken har haft det tufft under pandemin, och under perioder haft kraftiga nedgångar i antalet resenärer. Enligt en ny undersökning från konsultbolaget WSP kommer var en av fem resenärer inte komma tillbaka till kollektivtrafiken när pandemin är över.Foto:Henrik Montgomery/TT

”En positiv effekt av minskningen är ju förstås att det blir mindre trängsel i kollektivtrafiken. Men ekonomiskt blir det tufft för regionerna som ansvarar för budgeten, och hur möter man det? Antingen höjer man priserna och bibehåller kvaliteten eller så drar man in på turer, men då riskerar man att hamna i en negativ spiral där den blir mindre attraktiv och fler väljer bort den”, säger WSP:s mobilitetsexpert Björn Öhman som tillsammans med Lasse Brand, trafikplanerare med fokus på hållbara transporter på WSP, har tagit fram rapporten. 

Björn Öhman är mobilitetsexpert på konsultbolaget WSP.
Björn Öhman är mobilitetsexpert på konsultbolaget WSP.Foto:WSP

WSP såg minskningen i sin rapport redan för ett år sedan, men har i årets upplaga kunna verifiera den. Och mycket talar för att minskningen kommer att hålla i sig även efter pandemin.

Nyttjande av kollektivtrafiken i Auckland i Nya Zeeland jämfört med motsvarande månad 2019.
Nyttjande av kollektivtrafiken i Auckland i Nya Zeeland jämfört med motsvarande månad 2019.Foto:WSP

I Auckland i Nya Zeeland, som under en längre period helt tagit bort alla restriktioner, har det blivit tydligt att kollektivtrafiken inte får tillbaka en stor del av resenärerna. Samma mönster ser man i Australien - som också haft perioder utan restriktioner. 

Enligt WSP:s rapport kommer de första åren efter pandemin vara kritiska och kommer att kräva ett nytt tänk kring biljetter, priser och finansieringsmodeller. Flera exempel på åtgärder tas upp i rapporten, bland annat att låta pengar från parkeringsavgifter och trängselskatt kunna finansiera kollektivtrafiken tills resenärerna återkommer.

”För politiker är det viktigt att fokusera på kollektivtrafiken och se till att den kan fortsätta att vara stommen i våra städers transportsystem. På kort sikt kommer det innebära att fler tar bilen men på lång sikt kan det leda till stora regionala ekonomiska effekter då det inte längre kommer vara attraktivt att verka i stadskärnorna. Men det ligger ju såklart längre borta”, säger Öhman.

FÖRE (blå) OCH EFTER PANDEMIN (röd). Den vänstra kolumnen avser resor före och efter pandemin till och från studier och arbete, den högra gäller privata resor och ärenden.
FÖRE (blå) OCH EFTER PANDEMIN (röd). Den vänstra kolumnen avser resor före och efter pandemin till och från studier och arbete, den högra gäller privata resor och ärenden.Foto:WSP

Vart tar då alla människor som valt bort kollektivtrafik vägen? Framför allt har gång och cykel tagit över. Var fjärde person har valt bilen istället, men det leder inte självklart till att biltrafiken kommer att öka. Sannolikt kommer fler att fortsätta att jobba mer på distans när pandemin är över.

”Fler kommer att använda bilen för sina resor till jobbet men man kommer att göra det mer sällan”, säger Öhman.

Tre av fyra kommer att gå över till att cykla eller gå i större omsträckning än tidigare. Det är en trend som man sett i flera större städer, som till skillnad från de svenska storstäderna omfördelat stora delar av gaturummet till förmån för cyklister. Paris trollade fram 50 extra kilometer cykelbanor fjol. Resultatet blev att cyklingen ökade med 65 procent. Berlin, London och Barcelona är några andra exempel på storstäder som tog chansen att skapa fler cykelvägar. En utvärdering i 106 europeiska städer visar att cykeltrafiken ökat mellan 11 och 48 procent tack vare så kallde pop-up-cykelbanor.

I Paris var man snabba med att införa tillfälliga cykelbanor under pandemin.
I Paris var man snabba med att införa tillfälliga cykelbanor under pandemin.Foto:Christophe Ena

”Man kan göra mycket men utrymmet i städerna är begränsat. Man skulle behöva se över antalet p-platser och omfördela för att ge mer utrymme åt cykel och gång. Men det är ju inte en politisk populär åtgärd”, säger Öhman och fortsätter: 

”När man bygger nya stadsdelar i dag ser det ut på ett helt annat sätt. Man planerar utifrån en helhetssyn på mobilitet - hur gods och människor ska kunna ta sig in och ut på det mest optimala sättet. Förr var det fokus på hur vägarna skulle dras. Historiskt har man främst planerat för bilen och det var den attityden som fanns förr. Inget fel med det men i dag har vi andra prioriteringar.” 

Läs hela rapporten


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?