1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Stora nedskärningar hos krisande rederiet – 70 anställda ska bort

Efter en tids ekonomisk kräftgång på HH-leden drar Forsea åt svångremmen. 70 anställda ska bort i ett sparpaket som också innebär att bolaget bommar igen en av sina färjerestauranger.

Foto:Johan Nilsson/TT

Svallvågorna går höga hos Forsea som brottats med lönsamheten på HH-leden under coronapandemin, som lamslagit turismen över Öresund. Som en följd av den ansträngda situationen vill Forsea nu göra sig av med 70 anställda av företagets sammanlagt cirka 500 fasta medarbetare.

”Coronapandemin har slagit hårt mot vår trafikvolym som snabbt minskade med 80 procent. Situationen har visserligen blivit bättre under sommaren i takt med att både det danska och svenska samhället börjat öppna upp igen. Men volymerna är fortfarande 40 procent mindre än vanligt och det är långt ifrån tillfredsställande för oss”, säger Kristian Durhuus, vd för Forsea.

Tidigare i våras deltidspermitterades en mängd anställda hos färjebolaget. När de nu är på väg att återgå till full arbetstid blir det i stället med vetskapen att flera kolleger kommer att bli av med sina jobb.

”Det är ett väldigt trist beslut, men nödvändigt. Vi måste se över vårt kapacitetsbehov och bemanningsbehov framöver. Det är ohållbart att fortsätta köra med hela vår nuvarande personalstyrka när vi har så pass kraftigt minskade trafikvolymer”, säger Kristian Durhuus.

Berörda fackförbund har kallats till förhandlingar i slutet av augusti.

”Genom åren har företaget gjort successiva personalneddragningar, och vi ser inte hur man ska lyckas behålla den nuvarande servicen ombord med ännu färre anställda. Jag hoppas verkligen inte att man minskar på servicenivån, det vore definitivt inte gynnsamt för bolaget”, säger Mikael Lindmark, ombudsman på Seko sjöfolk som svarar för cirka 120 ombordanställda inom den svenska verksamheten av Forsea.

Sparpaketet innebär dock att bolaget även stänger en av sina restauranger, närmare bestämt LAT56 bistrobar på färjan Hamlet.

”Den restaurangen var inte särskilt lönsam före corona och i synnerhet inte nu under pandemin”, säger Kristian Durhuus som menar att företaget riktar all kraft på att försöka bibehålla den nuvarande turtätheten på HH-leden:

”Vi kommer även fortsättningsvis att segla vart 20:e minut, enligt den färjeplan som började gälla när Danmark öppnade sin gräns mot Sverige.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?