1515

Stora kunder lyfter Blekingebolaget – ser tillväxt i dimma

ASARUM. Ubåtar på Kockums, danska tågstationer och gigantiska helikopterhangarer i Kallinge. Rör- och sprinklerinstallatören Hultmark Sweden lyfter med stora kunder – och en stark tillväxt för vattendimma.

Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

Det kunde vara på vilken villagata som helst. Katten Zelda vill in, kaffet är på och garaget har byggts om till ett gym. I en gaming-stol i ett av rummen sitter Jens Hultmark och driver årets Gasellvinnare i Blekinge län. Något flott kontor saknar han inte.

”Nej, det skulle ändå stå ganska tomt. Vi är ute hos våra kunder och jobbar. Det är också det jag gillar med att vara företagare, att man får träffa så många nya människor”, säger Jens Hultmark, vd och ägare av Hultmark Sweden. 

Vi följer med till en av kunderna, Ronneby Vandrarhem, för en kontroll av sprinklersystemet. I händelse av brand trycks vattnet ut med stor kraft, och extremt små droppar bildar så kallad vattendimma. Släckningssystemet finns redan på färjor och yachter över hela världen. 

”Tekniken har funnits inom det marina sedan 1990-talet, men har nu börjat ta sig upp mer och mer på land. Med vattendimsystem använder vi en tiondel av vattnet, jämfört med konventionella sprinklersystem. Dessutom minskar man risken för vattenskador vid falsk aktivering”, säger han. 

Hultmark Sweden har kunder både inom det civila och det militära. För ett par år sedan installerade företaget till exempel nya sprinklersystem i helikopterhangarerna på flygflottiljen F17 i Kallinge.

”Det var ett helt års arbete för fem man. Där installerades även pop up-munstycken i golven, som hoppar upp och sprayar helikoptern underifrån om det exempelvis uppstår en brand i bränslet.”

Under samma period inleddes ett samarbete med Kockums, som fortfarande upptar en stor del av verksamheten. Här installerar Hultmarks säkerhetsklassade personal olika rörsystem, som ska användas till allt från avlopp och gråvatten till hydraulik och andningsluft, i ubåtar. 

”Ubåtarna delas på mitten för att man ska kunna installera ny teknik. Vi har bland annat arbetat med renovering av två ubåtar till Singapore, och det senaste uppdraget har handlat om marinens korvetter HMS Gävle och HMS Sundsvall. Just nu hyr vi ut tre personer till Kockums.”

Bredden – med uthyrning av personal till verkstadsindustrin samt den tekniska kompetensen inom rör- och sprinklerinstallationer – har varit lyckad. Samarbetet med stora kunder har varit avgörande när det kommer till den starka tillväxten. Och goda kontakter är också centralt, visar det sig. Den svetsutbildade rörläggaren Jens Hultmark har själv varit inhyrd på just Kockums – och det var också som inhyrd på ett Göteborgsföretag han började arbeta med vattendimtekniken Ultra Fog System. 

”Vi har ett distributörsavtal om att få sälja och installera deras utrustning. Vårt samarbete är väldigt bra, det ger oss också nya uppdrag.”

Enmansföretaget, som han startade i rollen som konsult och resemontör 2014, växte snabbt till något helt annat. I samband med ett installeringsuppdrag på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg utökades uppdraget, och de första rördragarna anställdes. Efter bara tre år hade han som mest 17 anställda. 

”Jag jobbade själv ute på Kockums då tillsammans med min personal. Jag gick upp halv fem på morgonen för att pendla till Karlskrona, och kom hem igen vid åtta på kvällen. Sedan skulle jag sitta med alla företagsfrågor till tolv, halv ett på natten och sova fyra timmar. Det var tufft. Vi började glömma saker, och tappade lite fokus på våra övriga uppdrag utanför Kockums”, säger han. 

Insikten för två år sedan, som ledde till en utökning av både sprinkelverksamheten och personaluthyrningen till övrig industri, har gett effekt. Mellan 2016 och 2019 landade tillväxten på 311 procent, och bolaget har fått uppdrag över hela Sverige och även i en del grannländer. Tanken i år var att investera i mer personal för att kunna gasa på lite till. Då kom coronapandemin.

”Men det känns som att det ljusnar något nu, och jag hoppas att vi kan ta igen detta nästa år.”

Ljuset i tunneln består bland annat av nya ubåtsprojekt, nya kontrakt med stora industrikunder – och ett stort infrastrukturprojekt i Köpenhamn.

”De bygger Cityringen där nu, och vi ska eventuellt installera dimsprinklers på fem tågstationer.”

Och det är just inom vattendimma som Jens Hultmark ser flest tillväxtmöjligheter. Tekniken sparar vatten, samtidigt som kraven på brandskydd bara ökar. Att tekniken dessutom är portabel öppnar dörren för nya användningsområden.

”Det ska finnas ett släckningssystem i varje nytt boende. Men i stället för att gräva upp gamla rör och lägga nya där vattentillförseln är dålig, så kan en enda vattentank till det här systemet klara de släckningskrav som finns.”

För att lyckas med tillväxtresan framöver krävs inte bara fortsatt hög kompetens och handplockade medarbetare. Den röda tråden i Jens Hultmarks företagande är och förblir samarbete och goda kontakter. 

”Det är en nyckelfaktor. Det finns många företag som liknar vårt, som man kan be om hjälp när det behövs. Och som också kan få hjälp av oss. Potentiella konkurrenter försöker jag se som potentiella samarbetspartners.”

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?