1515

Stora framgångar för ”Fast & Furious” på vita duken

Man blir aldrig för gammal för biljakter. Med den grunddevisen har ”Fast & Furious-filmerna” lockat biobesökare i två decennier. Nu har filmsviten blivit en av de mest framgångsrika genom tiderna.

Fast & Furious-skådespelaren Vin Diesel
Fast & Furious-skådespelaren Vin DieselFoto:Thibault Camus

Det är med filmen ”F9 - The Fast Saga” som F&F skriver in sig i historieböckerna. ”F9”, som namnet till trots är den tionde filmen i den testosteronstinna sviten, spelade in 162,4 miljoner dollar, motsvarande drygt 1,3 miljarder kronor, globalt under premiären i helgen.

Detta är de i särklass största premiärsiffrorna för bioindustrin under coronaperioden. Det är kanske inte så märkvärdigt med tanke på att i princip alla världens biografer har varit stängda under pandemin, men siffrorna får ändå branschen att vädra morgonluft.

”Biobesökarna kommer tillbaka när den rätta filmen släpps” konstaterar filmjätten Universals globala distributionschef Veronica Kwan Vandenberg till filmtidningen Variety.

Mycket av förklaringen till framgångarna finns hos de många kinesiska fans som ”Fast & Furious”, där temat alltid fokuserar på illegala billopp och olika typer av kupper, har. Under premiärhelgen kom 80 procent av intäkterna från Kina, vilket följer mönstret från de tidigare filmerna i sviten. Då dröjer det samtidigt till den 25 juni innan filmen når de nordamerikanska biograferna, som traditionellt är världens största biomarknad.

Den dryga miljard i biljettpengar som den senaste ”Fast & Furious”-filmen dragit in ser till att hela filmsviten tar sig in på listan över de mest framgångsrika någonsin, räknat i inspelade pengar. Hittills har dessa genererat biljettintäkter på över 50 miljarder kronor och det trots att kritikerna framför allt i början hade en minst sagt ljummen inställning till både handling och skådespelarinsatser.

Det ger en åttondeplats bland de tio största filmserierna, före sviter som ”Härskarringen” och ”Batman” samt ”Jurassic Park” och ”Mission Impossible”, som återfinns precis utanför topp tio. Utöver detta har ”Fast & Furious”-konceptet gett intäkter från datorspel, merchandise och en animerad tv-serie, ”Spy Racers”.

Med tanke på framgångarna på vita duken är det kanske inte så konstigt att produktionsbolaget Universal redan tänker framåt. Den elfte filmen, ”Fast & Furious 10”, är redan på gång. 

Planen var ursprungligen att filmen skulle ha premiär under våren 2022, men coronan har, liksom i många andra fall, orsakat stora förseningar. Det senaste kring detta är att inspelningen inte startar förrän under nästa år, men att de stora stjärnorna i serien, ”The Rock” Johnson, Vin Diesel och Michelle Rodriquez, alla repriserar sina tidigare roller.

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?