1515
Annons

Stor undersökning: Gasellerna har kraft i krisen

Fyra av fem Gasellföretag är påverkade av coronakrisen och mer än vart femte bolag räknar med att tappa mellan 20-25 procent av sin försäljning i år. Det visar en färsk undersökning Di har gjort bland fjolårets mest snabbväxande företag. Samtidigt visar ny statistik att Gasellerna hittills klarar krisen bättre än jämförbara bolag. 

Nolan Grey, Björn Lind och Erik Martinsson från förra årets supergasell Svea Solar intervjuas av Di:s nyhetschef Anna Ekelund vid förra årets Gasellgala i Konserthuset i Stockholm. Till vänster: Prins Daniel och Di:s chefredaktör Peter Fellman.
Nolan Grey, Björn Lind och Erik Martinsson från förra årets supergasell Svea Solar intervjuas av Di:s nyhetschef Anna Ekelund vid förra årets Gasellgala i Konserthuset i Stockholm. Till vänster: Prins Daniel och Di:s chefredaktör Peter Fellman.Foto:Jesper Frisk

Coronaviruset har slagit hårt mot stora delar av näringslivet och Gasellföretagen, Sveriges mest snabbväxande bolag, är inget undantag. I en färsk enkät som Di genomfört bland 2019 års Gaseller uppger 84,5 procent att bolaget har påverkats av den pågående coronasituationen och 64 procent anger att bolaget har förlorat kunder eller uppdrag på grund av coronaläget. 

”Från att vara på topp, stå på Gasellgalan och ha många nya kunder på ingång till i princip ingen orderingång alls. Många års hårt slit, blod, svett och tårar byggde ett mycket välmående företag - vilket nu raserades på bara några veckor.”

Så beskriver ett av Gasellbolagen som svarat på enkäten läget just nu. Andra vittnar om att coronapandemin fört med sig en större osäkerhet, en svårighet att bedriva säljarbete, obeslutsamma kunder och intäktsbortfall. I enkäten uppger nästan nio procent av bolagen att de redan har tappat mer än hälften av sina intäkter. 

Samtidigt finns en strimma hopp, när vart femte bolag uppger att coronapandemin hittills inte har påverkat bolagets intäkter. En möjlig förklaring till det är att de dominerande Gasellbranscherna i fjol var bygg, it- och konsultbranschen, som i högre utsträckning jobbar med långa kontrakt och verkar på en inhemsk marknad. 

”Tack vare befintliga nyproduktionsprojekt som ska slutföras under våren och hösten överlever vi som företag”, svarar ett byggbolag i enkäten. 

För att tackla coronakrisen uppger vart tredje företag att man har korttidspermitterat personal. Vart femte bolag har också sagt upp personal, och flera företag uttrycker en oro inför framtiden.

”I dag räddar krispaketen oss. Men fortsätter det så här behövs nog mer hjälp av Sverige!”, skriver ett av Gasellföretagen. 

Gasellerna är spjutspetsen av Sveriges tillväxtföretag och har en viktig roll i Sverige som jobbskapare. Under Gaselltävlingens 20-åriga historia har 296.000 arbetstillfällen skapats i Gasellföretagen, motsvarande 40 procent av alla nya jobb i den privata sektorn under perioden. 

”I en kris blir det ofta fokus på stora arbetsgivare som Volvo, och det med all rätt. Men man ska komma ihåg att de många jobben skapas i värdekedjan kring de stora bolagen och framgångsprodukterna, och det är där Gasellerna finns”, säger Per Weidenman, senior analytiker på beslutsstödsföretaget Bisnode som är Gaselltävlingens dataleverantör. 

Men Gasellföretagen tycks hittills stå emot den värsta krisen bättre än jämförbara bolag, visar konkurs- och rekonstruktionsstatistik för i år och förra året, där Per Weidenman specifikt har tittat på de bolag som utsetts till Gaseller de senaste fem åren. I början av året följde alla bolag ungefär samma utveckling. Men de senaste veckorna har konkurserna bland Gasellföretagen bromsat in, medan takten accelererat bland referensföretagen, alltså bolag som uppfyller flera av Gasellkriterierna men inte har utsetts till Gaseller. Hittills i år har 12 Gasellföretag ansökt om konkurs, mot 10 i fjol. 

”Redan förra året ökade konkurserna, troligen som en effekt av en avmattning i konjunkturen.”

Anmärkningsvärt i statistiken är också att rekonstruktionerna generellt ökat kraftigt. Hittills har 6 Gasellbolag gått in i rekonstruktion, mot totalt 2 under förra året.

”Rekonstruktion har inte varit särskilt vanligt tidigare, men den drastiska ökningen vi ser kan vara en effekt av det extraordinära läge som corona innebär. Rekonstruktion blir då ett sätt att försöka skapa tid, vilket kan vara bra för bolagen. Även om vi historiskt vet att 60 procent av rekonstruktionerna har slutat i konkurs.” 

Tidigare har det visat sig att Gasellföretagen har ett större eget kapital och använder sitt rörelsekapital mer effektivt än jämförbara bolag. Vid en kris innebär det större uthållighet och bättre förmåga att stå emot ekonomiska smällar. 

”Finansiellt klarar sig Gasellföretagen ofta bättre. I en kris ska man inte heller underskatta kraften hos duktiga företagare. De är suveräna på att se krasst på verkligheten och driva affär givet förutsättningarna.” 

Det sätter även enkäten ljus på. Bland de tillfrågade företagen uppger flera att man sedan coronakrisens start har skruvat på sin affärsmodell, exempelvis genom att göra förändringar i sortimentet eller att skynda på den digitala omställningen. Om det dämpar eventuella intäktsbortfall är för tidigt att avgöra, men sett till helåret spår drygt vart femte Gasellbolag, just nu, att omsättningen för 2020 kommer att minska med 20-25 procent. 

Brödernas kajak-automater växer i Europa

SOLNA. Allt flöt på i maklig takt i 20 års tid. Tills idén kom som förvandlade kajaktillverkaren Point 65 från ett produktbolag till techbolag. Bröderna Richard och Tomas Öhmans Kayakomater sprids nu över både Sverige och Europa.

”Detta kan bli hur stort som helst”, säger Richard Öhman.

Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.
Bröderna Richard och Tomas Öhman driver Point 65.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

Bröderna Öhman trodde det var slutet för kajakföretagandet när pandemin slog till. Men i själva verket var det då det tog fart på allvar, tack vare ett nytt koncept med obemannad kajakuthyrning.

Fram till dess hade Point 65 främst varit ett produktbolag som tillverkade kajaker, med uthyrning via nätet och bemannade stationer som en mindre sidosyssla i bolaget.

När Point 65 startade 1997 hade varken Richard eller Tomas Öhman ens suttit i en kajak förut. Slumpen gjorde att de halkade in på kajaktillverkning. Men det fanns något i deras gemensamma historia som anknöt till det nya.

”Tomas och jag byggde mycket egna båtar och vindsurfingbrädor tillsammans som barn. Vi var intresserade av vattensport och sjöliv, och inte minst av själva tillverkningen”, säger Richard Öhman.

Det nya företaget blev ingen framgång i början.

”Vi började fundera över varför det då såldes så få kajaker i Sverige. Jo, för att de är så otroligt svåra att transportera. Så vi tog fram en kajak som man kunde ta isär”, säger Tomas Öhman.

Nu träffade de rätt, och har sedan dess lanserat modell efter modell av modulära kajaker. Dessa var också enklare att frakta och lagerhålla och blev snart populära hos återförsäljare och e-handlare både i Sverige och runt om i världen.

Åren rullade på och omsättningen låg i många år ganska stadigt runt 25-30 miljoner kronor, med fem anställda. När obemannade uthyrningar via en app började dyka upp i andra branscher väcktes idén om att göra detsamma med kajakerna.

”Men det är dyrt och komplicerat att bygga en sådan app, så idén låg mest och puttrade i några år”, säger Richard Öhman.

När pandemin slog till 2020 trodde Point 65 på total nedgång och stängde ner så mycket de kunde.

”Men i stället blev det tvärtom, det blev jätteefterfrågan på våra produkter och bolaget gick kanonbra. Då bestämde vi oss för att investera de här pengarna direkt och köra på vår idé”, säger Richard Öhman.

”Vi hade redan så många olika ingredienser i bolaget som blev helt rätt tillsammans: vi hade kunskapen om att boka kajaker på nätet, och hur folk beter sig när de ska boka. Vi hade produkterna, kunskapen om dem och det tekniska kunnandet.”

Kayakomat föddes, och förra sommaren gjordes ett test med 15 stationer. Det föll så väl ut att bröderna Öhman bestämde sig för att omvandla bolaget från produktbolag till techbolag och skala upp snabbt med många fler Kayakomater.

Foto:Djuce

På mindre än ett år rekryterades 17 personer, och 2022 beräknas omsättningen bli närmare 60 miljoner kronor.

”Förändringen i inriktning har inneburit att vi har kunnat knyta till oss människor av en helt annan kaliber, med kvalificerad erfarenhet. De tror så mycket på idén och tycker att det är roligt att vara med på den här resan”, säger Tomas Öhman.

”Dessutom tycker personalen att det är kul att få jobba med friluftsliv och hållbart tänk. Det har visat sig vara starka värden när de har valt att byta arbetsplats och ansluta till oss – kombinationen av tech/innovationsbolag och friluftsliv.”

Från kontoret vid Karlbergskanalens strand i Solna bistår man i sommar runt 100 Kayakomater runt om i Sverige med support, marknadsföring bland annat.

”Att vi har lyckats så bra med rekryteringen har blivit den viktigaste pusselbiten till att vi har kunnat satsa så stort inför den här sommaren. De som jobbar här är genier allihop!”

En Kayakomat är en obemannad hyrstation för kajaker och SUP-brädor som drivs av franchisetagare. Intäkten för Point 65 är den abonnemangsavgift franchisetagaren betalar månadsvis. Där ingår bland annat support och marknadsföring.

”De allra flesta franchisetagarna hyr kajakerna av oss”, säger Richard Öhman.

Att de kunde skala upp från förra sommarens 15 Kayakomater till 100 i år beror mycket på den egna tillverkningen som fortfarande ligger kvar i bolaget.

”Vi har tagit fram sex helt nya SUP- och kajakmodeller bara för Kayakomat. Vi fortsätter också med nya modeller till våra importörer som sedan säljer vidare till våra återförsäljare”, säger Tomas Öhman som är ansvarig för produktutvecklingen.

”Vi har kunnat förse alla stationer med kajaker utan problem, både i Sverige och de fem andra länder där vi redan är igång i.”

En rad av importörerna av Point 65:s kajaker – som finns i 55 länder - kommer att spela en viktig roll i bolagets planerade utveckling och tillväxt.

”Via deras engagemang och lokalkännedom har vi en bra väg in på marknaden, och de stöttar även genom att beställa kajaker och SUP-brädor för uthyrning, de lagerhåller och blir i vissa fall även de som driver uthyrningarna”, säger Richard Öhman.

”Även om jag räknar riktigt lågt så är jag säker på att vi kommer att ha 500 Kayakomater runtom i världen om fem år. Det blir en tredubbling av vår omsättning på den tiden. Det hade vi aldrig kunnat drömma om med vår gamla verksamhet.”

Foto:Djuce

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera