1515
Annons

Stor framgång för Citis företagshjälp

Citis projekt för att främja skapandet av nya företag av unga personer med utländsk bakgrund har passerat målet med råge, efter bara halva tiden.

FICK HJÄLP. Jonas Fsahaye och Filmon Kiflom driver bolaget Luam.
FICK HJÄLP. Jonas Fsahaye och Filmon Kiflom driver bolaget Luam.

Totalt har Citi, via sin stiftelse Citi Foundation, satsat 9 miljoner kronor på projektet som verkar i sex europeiska länder varav Sverige är ett.

Det är det globala nätverket Youth Business International som fördelat pengarna och i Sverige är det Nyföretagarcentrum som bistått med rådgivning, stöd och mentorskap via programmet Ung & Eget för unga mellan 18 och 35, framför allt med utländsk bakgrund.

Projektet som började förra året och skulle pågå i två år hade som mål att hjälpa till att skapa 300 företag på två år, men lyckades med att skapa 552 på bara ett år. Nu ser det ut att förnyas och Elisabet Sannas, projektledare från Nyföretagarcentrum, tror att det bara kan bli bättre med tiden.

”Vi har fått samma finansiering nästa år och det finns inget som tyder på att det kommer gå sämre då, snarare tvärtom nu när konceptet har satt sig”, säger hon.

Ett företag som varit med i programmet är Luam vars grundare Jonas Fsahaye och Filmon Kiflom efter två års slit kunde lansera sitt företag 2015. Företaget, vars namn betyder ”god” på det eritreanska språket tigrinja, säljer hårförlängningar producerade av hår från Indien, men ska även expandera med nya skönhetsprodukter under eget namn.

Jonas Fsahaye säger att även om både han och medgrundaren Filmon Kiflom länge varit intresserade av att starta företag och även har haft en del kunskaper om vad som krävs för att lyckas har hjälpen från Nyföretagarcentrum varit ovärderlig.

”Vi har fått hjälp med allt från prissättning till att sätta en budget och att bygga nätverk, mycket av det strukturella som är så viktigt”, säger han.

En av de saker som har varit mest lärorikt för en oerfaren företagare är enligt Jonas Fsahaye vikten av marknadsföring.

”Man fastnar lätt i själva produkten, man vill ta fram den absolut bästa produkten på marknaden, men det spelar inte så stor roll om man inte marknadsför den.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?