Stor efterfrågan på fläktar – börjar redan ta slut

Under förra sommarens värmebölja tog fläktarna slut i hela landet och många privatpersoner gjorde en bra affär genom att sälja fläktar på nätet till högstbjudande, långt över ursprungspriset.

Redan nu märks en strykande åtgång på den svalkande räddaren i nöden.

Redan nu märks en strykande åtgång på fläktar.
Redan nu märks en strykande åtgång på fläktar.Foto:TT

”Vi har redan sålt lika många fläktar hittills som under hela förra säsongen”, säger Andree Ekström, försäljningschef Elgiganten Sverige.

Fläktar blev en åtråvärd vara under förra sommaren och många varuhus sålde slut på varenda en. I vissa fall gick det att hitta fläktar för tiodubbelt högre än ursprungspriset via andrahandsajterna. Elgiganten har i år sett till att säkra upp utbudet.

”Vi har tagit i lite extra i år. Den första riktiga värmen den här veckan, och de senaste två dagarna har det verkligen exploderat, det är som att kunderna direkt blir påminda om förra sommaren när temperaturerna stiger. Men redan i mars började vi sälja en hel del”, säger Andree Ekström.

Det är både de enklare bordsfläktarna och de mer avancerade och dyrare fläktsystemen som säljer bra i värmen. NetOnNet har nästan sålt slut. Förra året slog de alla försäljningsrekord, men snart kan det nog bli fråga om ännu ett.

”Vi har kvar några stycken men det börjar sina. Försäljningen ökade redan i slutet av april och har tilltagit enormt i takt med värmen. Vi trodde att vi hade ökat våra volymer tillräckligt men trots detta börjar det ta slut. Nu väntar vi in fler leveranser”, säger Nora Ay, kommunikationschef NetOnNet.

Mediamarkt som också slog rekordförsäljning i fjol har märkt av samma strykande åtgång den senaste veckan.

”Det har varit en stark efterfrågan de senaste veckorna och det exploderade fullständigt i torsdags när det var som varmast på många håll i landet. Vi säljer ut allt vi får tag på men jämfört med förra året har våra inköpare planerat flera ordrar i förväg så att vi får in nya hela tiden”, säger Jenny Pedersén, kommunikationsansvarig.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?