1515

”Stoppa kvoteringen av medelålders män”

Rekryteringsjättar som Egon Zehnder befäster gubbigheten på börsen. Affärsmodellen skapar nämligen ett incitament för skev köns- och åldersfördelning.

Det säger psykologen Shahab Sayardoust, och flera röster efterlyser förnyelse i en konservativ bransch.

Shahab Sayardoust, legitimerad psykolog som driver Omino, en firma som arbetar med utvärderingar i rekryteringssammanhang.
Shahab Sayardoust, legitimerad psykolog som driver Omino, en firma som arbetar med utvärderingar i rekryteringssammanhang.

”Det är dags att sätta stopp för kvoteringen av vita medelålders män som är äldre än 55 år och som redan har gjort karriär.”

Bakom den svadan står Shahab Sayardoust, legitimerad psykolog som driver Omino, en firma som arbetar med utvärderingar i rekryteringssammanhang.

Di har i flera artiklar berättat om de stora, i flera fall internationella, bolag som dominerar rekryteringen av toppchefer och styrelseledamöter inom svensk industri.

Branschledaren Egon Zehnder pekas inte bara ut för sina kontroversiella affärsmetoder, där samma chefer rekryteras om och om igen av samma firma, på uppdragsgivarens bekostnad.

Di har också beskrivit en skev könsfördelning i själva bolaget.

Egon Zehnder har två dotterbolag registrerade i Sverige. Den ena styrelsen består enbart av män och i den andra sitter en kvinna bland tre män. Av bolagets elva konsulter i Sverige är endast tre kvinnor.

”Risken är att deras nätverk är homogena”, sa Rättviseförmedlingens ordförande Seher Yilmaz tidigare till Di.

Shahab Sayardoust stämmer in i den kritiken:

”Du har ett antal bolag som består till nästan 100 procent av män, och de agerar grindvakt inom det svenska näringslivet.”

Flera andra problem bromsar moderniseringen av näringslivets toppskikt.

”De får ofta betalt efter hur stort arvodet är”, säger Shahab Sayardoust om rekryterarna.

”Eftersom det finns en betydande löneskillnad mellan kvinnor och män, så skapar det ett incitament för att tillsätta män.”

Det skapar i sig motsättningar, som diskriminerar både kvinnor och yngre sökande.

”De som ska göra en objektiv bedömning har ett incitament att ta in den högst betalda kandidaten. Det brukar i regel vara medelålders vita män”, säger han.

”De tjänar mer på de här männen än på andra kandidater.”
Äldre kandidater prioriteras dessutom, eftersom de ses som säkra kort. De behöver därmed inte behöver kontrolleras lika noggrant.

”Ju fortare du får en person på plats, desto snabbare kan du fakturera”, säger Shahab Sayardoust.

Therese Reinfeldt har arbetat med rekrytering på både den internationella storspelaren Heidrick & Struggles och på regeringskansliet.

”Det är en extrem konservativ bransch”, säger Therese Reinfeldt som i dag är hon delägare i rekryteringsfirman Stardust Search.

”Det finns ett ointresse mot att följa med i tiden och att arbeta på nya sätt.”

Det gör att många rekryterare begränsar sig till att enbart bedöma meritförteckningar och att lita på magkänsla, i stället för att göra en mer omfattande analys av företagets kultur och kandidatens förmåga, kapacitet och långsiktiga potential.

En sådan metodik riskerar dock att stänga ute kvinnor och yngre kandidater, som kan besitta rätt egenskaper för ett chefsjobb, men som inte möter hela kravprofilen, resonerar hon.

”Ska du bli en långlivad vd i dagens snabbrörliga värld så måste du vara en person som snabbt kan anpassa dig till nya förutsättningar, och vara nyfiken på nya trender och tekniker. Förmågan att få med sig andra och att hela tiden förändras blir alltmer avgörande”, säger Therese Reinfeldt.


Innehåll från SodexoAnnons

Sodexo: Vi underlättar sjukvårdens utmaningar genom smarta hållbara lösningar kring hjälpmedel

Petra Björklid, en av Sodexos arbetsterapeuter, hjälper till med inställningen på en rullstol.
Petra Björklid, en av Sodexos arbetsterapeuter, hjälper till med inställningen på en rullstol.

Hälso- och sjukvård står inför nya utmaningar och det kommer att behövas nya arbetssätt och metoder för att möta samhällets framtida behov. Som samarbetspartner till vården hjälper Sodexo sina kunder med kostnadseffektiva helhetslösningar som medför ökad hållbarhet. Så att vården kan fokusera på det den är bäst på, att vårda patienterna.

Logistik och service runt patienthjälpmedel är en viktig fråga för vården, och det är något som behöver fungera smidigt för både vård och patient.

– Vi hjälper vården att leverera hjälpmedel och har genom åren byggt upp en bred kompetens inom området. Trots pandemin, som blev en stor utmaning, lyckades vi att anpassa vår verksamhet för att skydda brukarna, vårdpersonal och våra medarbetare på bästa sätt. Det beror mycket på vår engagerade personal som ställt upp med övertid och flexibilitet för att hitta nya lösningar, berättar Jan Möller, Enhetschef Sodexo Hjälpmedelsservice Östergötland. 

Kostnadseffektiv lösning

Sodexo hjälper sedan några år tillbaka Region Östergötland och de 13 kommunerna i regionen med att säkerställa att vården får tillgång till hjälpmedel för patienter med funktionsvarianter. Som exempelvis rollatorer, rullstolar, käppar, madrasser, lyftanordningar och hygienhjälpmedel. 

– Vi samarbetar nära våra kunder för att se till att vi hela tiden har ett sortiment som överensstämmer med vårdens behov. Vi erbjuder en helhetslösning där vi äger produkterna, lagerhåller och rekonditionerar huvuddelen av de hjälpmedel som levereras ut. Vi har också byggt upp en gedigen kompetens som produktspecialister; alla våra rådgivare är utbildade arbetsterapeuter/fysioterapeuter för att säkerställa att våra produkter motsvarar brukarens behov på bästa sätt. Det är fortfarande ovanligt att regioner och kommuner i Sverige lägger ut hela hjälpmedelsverksamheten till extern leverantör, här kan vi underlätta sjukvårdens utmaningar genom kostnadseffektiva och hållbara lösningar kring hjälpmedel. 

Säkerställer regelefterlevnad

Från och med slutet av maj i år gäller en ny europeisk lag, MDR, där syftet är att skapa en gemensam lagstiftning inom EU för att få fram säkrare medicintekniska produkter. 

– Vi håller just nu på att implementera och justera arbetssätt och rutiner för att möta de krav den nya förordningen ställer. För oss som leverantör är det viktigt att våra kunder kan lita på att vi efterlever de regelkrav som finns. Här kan vi verkligen hjälpa vården att säkerställa så att alla lagkrav efterlevs. 

Tillför cirkulär ekonomi 

Genom att ta tillbaka använda hjälpmedel och rekonditionera, tvätta, desinficera och reparera, säkerställer Sodexo att produkterna går att återanvända. 

– Vi bidrar till en cirkulär ekonomi och ökad hållbarhet för våra kunder. Att utveckla en kvalitetssäkrad och effektiv rekonditioneringsprocess är något som vi har satsat på och vi märker att det finns ett stort behov inom den svenska vården. Vår ambition är att utveckla vårt koncept för fler regioner framöver, säger Jan Möller.

Läs mer om Sodexo här 

Om Sodexo
Sodexo är världsledande inom service för livskvalitet. Med 420 000 medarbetare och verksamhet i 64 länder, servar vi 100 miljoner människor varje dag. Genom mer än 100 tjänster erbjuder vi våra kunder integrerade servicelösningar som ständigt har utvecklats sedan den dag företaget bildades 1966. 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sodexo och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?