1515
Annons

Stödet för Trump rasar efter stormningen

Stödet för Donald Trumps insats i Vita huset störtar sedan hans sympatisörer stormat kongressen.

Det uppmätta stödet är exceptionellt lågt för vilken amerikansk president som helst – förutom möjligen just Trump.

Donald Trump.
Donald Trump.Foto:Evan Vucci

Under den senaste dryga veckan, efter kaoset i Kapitolium i Washington DC, har den avgående presidentens popularitet sjunkit med rekordfart.

Knappt var fjärde väljare anser att Donald Trump gör ett tillräckligt bra jobb på sin post, enligt de ansedda opinionssajterna RealClearPolitics och FiveThirtyEights senaste sammanvägningar av nationella mätningar.

Jämförelsevis hade de fem senaste presidenterna före Trump åtminstone hälften av befolkningens godkännande i motsvarande mätningar när de tog farväl av Vita huset.

Det är väldigt låga siffror, men inte särskilt förvånande, anser Erik Åsard, USA-kännare och professor emeritus i Nordamerikastudier vid Uppsala universitet. Trump har konsekvent haft ett ovanligt lågt bifall från folket.

”Man brukar säga att den president som ligger kring 40-strecket i dessa mätningar ligger väldigt lågt, och att om man ligger under 40 så är det katastrofalt dåligt.”

Som Åsard ser det återspeglar det skarpa fallet det som hände i Washington. Presidenten manade en folkmassa till marsch mot kongressen, varpå de invaderade den och drabbade samman med ordningsmakten. Fem personer dog i tumultet och Trump har för en andra gång ställts inför riksrätt.

Även om mycket av det Donald Trump sagt och gjort väckt stora reaktioner så har det sällan återspeglats i opinionsmätningarna.

”Han har haft förvånansvärt stabila siffror under hela presidentperioden och har legat nästan konstant mellan 40 och 43 procent oavsett vad han har gjort. Det beror mycket på att han har haft stort stöd hos den egna basen som helt ställt upp för honom”, säger Erik Åsard.

Men faktum är att de senaste mätningarna inte är de värsta under Trumps mandatperiod, då siffrorna var rekordlåga relativt till andra presidenter redan under hans första år. Den allra lägsta nivån hittills nådde han i december 2017, även om det inte skiljer sig många procentenheter till dagens siffror.

Då kokade bland annat ännu den stora utredningen av kontakter mellan Trumps valkampanjstab och Ryssland. Trump hade också gått ut och försvarat en senatorskandidat i Alabama som anklagats för sexuella övergrepp. Rent sakpolitiskt fick presidenten under samma månad igenom sin stora reform med skattesänkningar.

Även några månader tidigare, i augusti, var allmänhetens stöd nere och nosade på en liknande nivå. Då hade högerextremister och vit makt-miljön kraftsamlat för en demonstration i Charlottesville, Virginia, och en kvinna dödades av en man som plöjde in med bil bland motdemonstranter. Trump mötte stort motstånd när han till en början fördömde våld ”från båda sidor”.

Om några dagar kommer Trump inte längre att vara USA:s president, men det kommer att spela roll även fortsättningsvis hur stor förankring han har bland väljarna.

”Om siffrorna fortsätter att gå ned eller hålla sig på en låg nivå så blir det lättare för Republikanerna att bryta sig loss ur hans grepp. Han har haft hela partiet i ett järngrepp, det har snarare varit Trumppartiet”, säger Erik Åsard.

”Det blir lättare för republikaner som är tveksamma eller som inte har varit med på hans politik till 100 procent att fjärma sig från honom om han är så impopulär.”

TT: Kan man i mätningarna se att det finns en gräns för vad amerikanerna tolererar från sin president?

”I så fall är det väldigt sent de visar det, får man säga. Det är åtskilligt han gjort sig skyldig till, sagt och gjort, som inte har mött samma reaktion. Så man ska nog inte dra för stora växlar av det.”

Innehåll från LyrecoAnnons

Problemfri arbetsdag – är det möjligt?

Borde alla företag lägga lika mycket tid och energi på att åstadkomma hållbarhet i alla led? Det tror inte Patrik Schedvin, Managing Director på Lyreco. Han menar istället att man bör fokusera på att göra ett bra jobb och låta Lyreco leverera mer hållbara produkter och lösningar till arbetsplatsen.

Modern aktör med långvarig tradition

Lyreco, som nyligen förvärvade Staples i norra Europa, har närmare hundra års erfarenhet av att förse sina kunder, medarbetare och samarbetspartners med hållbara lösningar för arbetsplatsen. Nu är de redo att föra vidare sitt arv till framtida generationer.

– Tidigare har vi varit starka på varsitt håll, men de olikheter som förr skiljde oss åt gör idag att vi kompletterar varandra. Lyreco hade en starkare global närvaro och Staples kunde tillföra lokal förankring hela vägen ut till fysiska butiker. Gemensamt för oss båda är att vi har haft en stark cirkulär mentalitet och en vilja att göra vardagen på jobbet så hållbar som möjligt, säger Patrik Schedvin. 

Läs mer om Lyrecos hållbarhetsarbete 

Ett löfte som ska hållas

Som Sveriges marknadsledande aktör inom kontors- och förbrukningsmaterial till arbetsplatser vill Lyreco skapa något banbrytande och täcka behov med lösningar som varit efterlängtade på marknaden. Vi har alltid sett oss som pionjärer, någon som är nyfiken och bryter ny mark, någon som alltid har kundens nuvarande men också framtida behov i fokus.

– Vår vision är ”A great working day. Delivered”. För att tala klarspråk handlar det om att vi vill leverera de bästa förutsättningarna och lösningarna som underlättar arbetet i vardagen, säger Patrik Schedvin.

Läs mer om Lyreco och vårt erbjudande 

Flexibilitet och innovation har alltid drivit Lyrecos ambition om att kunna leverera precis vad varje enskild arbetsplats behöver.

– Vi strävar ständigt efter att bli ännu bättre på det vi redan gör bra. Och vi ser fram emot att göra det tillsammans, säger Patrik Schedvin och fortsätter:

– En av våra främsta tillgångar framåt är vår gedigna säljkår som agerar rådgivande mot våra kunder och samarbetspartners. Det innebär en starkare lokal närvaro och en möjlighet att se till flera behov på den svenska marknaden. Vi är en global aktör med lokal expertis.

– När vi talar om ordet leverans gör vi det ur flera aspekter. Det är både den fysiska leveransen av varor med hållbara transporter, men sen handlar det även om att vi vill leverera ett löfte om att alltid skapa förutsättningar för en riktigt bra arbetsdag, säger Patrik Schedvin.

Resan har bara börjat

Framåt siktar Lyreco mot en fullkomlig omni-närvaro. Med en marknadsnärvaro som sträcker sig från digitalt på web, kundservice till fysisk dialog via säljkår och i butik.

– För oss är det viktigt att kunna nå varje kund, där kunden vill bli nådd. Flera marknader innebär flera sätt att anpassa våra lösningar för att kunna tillgodose så många behov som möjligt, säger Patrik Schedvin.

Fakta om Lyreco:

Idag är Lyreco marknadsledande i Sverige. Efter Lyrecos förvärv av Staples har Staples i Sverige integrerats i varumärket under namnet ”Lyreco”. Lyreco finns för närvarande i 25 länder i Europa och Asien, samt i ytterligare 17 länder via partners.

Lyreco en global aktör 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lyreco och ej en artikel av Dagens industri

Näringslivet är svaret på frågorna som inte fick plats i valrörelsen

De viktiga frågorna om elsystemet tog inte mycket plats i valrörelsen, men svaren formuleras i näringslivet, där allt fler företag driver grön omställning, skriver Anna Kinberg Batra om årets valrörelse. 

Foto:Johan Nilsson/TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Detta är en krönika av en fristående kolumnist. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera