Annons

Stödet för restriktioner ökar: ”Insikten är stark hos många”

Pandemiframkallade begränsningar har ett starkt folkligt stöd, då bara två av tio är negativa till förlängda restriktioner.

Färre gör i dag tummen ned jämfört med i somras enligt Demoskops mätningar.

Foto:Claudio Bresciani/TT, Claudio Bresciani/TT, Claudio Bresciani/TT
Något för Anders Tegnell att glädjas åt – förlängda restriktioner för att stoppa coronasmittan har starkt stöd hos svenska folket.
Något för Anders Tegnell att glädjas åt – förlängda restriktioner för att stoppa coronasmittan har starkt stöd hos svenska folket.Foto:Janerik Henriksson/TT

Varje månad mäter Demoskop, på uppdrag av SEB, bland annat hur stort stödet är för eventuellt förlängda restriktioner under tre månader framåt. I början av november såg vartannat hushåll positivt på sådana åtgärder medan 20 procent var negativa.

När samma frågor ställdes i maj och juni var tre av tio hushåll negativa till förlängda restriktioner för att stoppa smittan.

”Sedan i början av hösten är bilden tydlig, smittspridningen ökar och ska vi bli av med den måste frågan hanteras. Resultaten visar att den insikten är stark hos många och det finns uppenbarligen stor förståelse för fortsatta åtgärder”, säger Jens Magnusson, privatekonom på SEB.

En förklaring till det starka stödet kan vara att Sverige inte har haft lika omfattande restriktioner jämfört med många andra länder enligt Jens Magnusson.

När det gäller hushållens konsumtionsmönster är det inga stora förändringar månad för månad. Resor, nöjen och krogbesök är det områden där flest anger minskad konsumtion. Uppemot åtta av tio säger sig ha dragit ned inom dessa områden.

”Dessa branscher såg ju lite ljus i tunneln i slutet av sommaren när läget förbättrats men drabbas nu igen av restriktioner”, säger Jens Magnusson.

I vinter blir det bland annat fjälldestinationer och alpreseföretag som kommer i fokus enligt privatekonomen.

”Stora värden står på spel, både ekonomiska och mänskligt.”

Vad tror du om julhandeln?
”Trenden är att handeln minskar totalt men det kompenseras delvis genom ökad e-handel och stigande försäljning i vissa sektorer. E-handeln seglar upp som den hetaste handelsplatsen för både Black Friday och julhandeln.”

Enligt Jens Magnusson är det inte nödvändigtvis dåligt, även om inte alla handlare har byggt ut e-handeln fullt ut.

”Sedvanlig trängsel i butiker och köpcentrum dagarna innan jul skulle antagligen kunna få katastrofala följder för smittspridningen.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?