ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Jämställdhet

Utmanar finansbranschen: ”Ett modernt sätt att driva bolag”

  • Anna Sander, medgrundare till Talita, och Mats Ahlskog, vd Stockpicker. Foto: Josefine Frendine/Press

Engagemang mot människohandel och mot prostitution står sällan på dagordningen i finansbranschen. Det vill analysfirman Stockpicker nu ändra på genom att starta ett samarbete med Talita, en ideell organisation som arbetar med att hjälpa kvinnor bort från prostitution.

Talita grundades 2004 av Josephine Appelkvist och Anna Sander. De träffades via ”Bussprojektet” som var ett uppsökande arbete mot Malmskillnadsgatan och drevs av kyrkan. 

”Kyrkan hade byggt om en gammal SL-buss till ett café och varje fredagskväll körde vi bussen till Malmskillnadsgatan, bjöd kvinnor i prostitution på kaffe och en plats för samtal om varför de hamnat i prostitution”, säger Anna Sander, medgrundare till Talita.

För vissa kvinnor var missbruk och fattigdom bidragande orsaker, men en sak de flesta visade sig ha gemensamt var en bakgrund av sexuella övergrepp och våldtäkt i tidig ålder.

”Vi insåg där att de behövde traumaterapi för att bearbeta det de utsatts för, vi utbildade oss därför till traumaterapeuter med inriktning sexuella övergrepp för att kunna hjälpa kvinnorna på ett bättre sätt.”

Stockpicker kritiserar finansbranschen för att ”inte ta ställning i samhällsfrågor” i pressmeddelandet. Hur ser du på det?

”Jag tror att många inte riktigt vågar kliva in och ta ställning av rädsla att förlora kunder som vill behålla sin kvinnosyn. Därför tror jag Stockpicker gör helt rätt som vågar ta ställning, för det är många som vill engagera sig fast de inte vågar.”

Stockpicker, grundat 1997, jobbar med aktier och fondanalys. Kunderna består främst av privatpersoner men även företag inom finansbranschen. Det var i samband med att Talita släppte sin rapport om svenska porrindustrin som Stockpicker fick upp ögonen för deras verksamhet och beslöt sig att bli företagssponsorer.

Vad hoppas ni uppnå med samarbetet med Talita?

”Vår förhoppning är att vi ska kunna locka fler i branschen att ta ställning för Talita och det viktiga arbete de gör. Det moderna sättet att driva bolag på är att vara tydliga mot både kunder och samarbetspartners om att 'det här står vi för'. På sikt tror vi det kommer bli en konkurrensfördel”, säger vd Mats Ahlskog.

Du tror att företag som visar att de jobbar för mänskliga rättigheter kan tjäna kunder på det gentemot företag som inte är lika tydliga?

”Definitivt. Det här ligger rätt i tiden.”

Hur ska företag som vill engagera sig mot människohandel och prostitution men inte vet hur de ska göra?

”Ring oss, vi kan förklara. Men vid affärsresor exempelvis kan man välja hotell som väljer att ta ställning i frågorna”, säger Anna Sander.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer