Annons

Stockholmsbörsen: Volvo sjönk på avslagen börs

Stockholmsbörsen höll sig kring nollstrecket i avslagen handel under fredagen för att sedan stänga något upp. Bland storbolagen tyngde Volvo medan skogskoncernen SCA steg. Kronan och räntorna sjönk efter dagens riksbanksprotokoll.

Vid stängning var storbolagsindexet OMXS30 upp 0,2 procent vid nivån 1.577. Omsättningen uppgick till 12,3 miljarder kronor på Stockholmsbörsen.

Handeln på de större börserna i Europa var likartad med små rörelser inför veckoslutet. Tyska DAX-index handlades upp med 0,2 procent. De amerikanska börserna inledde fredagens handel uppåt med 0,6 procent till 0,8 procent i optimistisk anda. Marknaden väntar närmast på tongivande statistik från USA samt den nye Fed-chefen Jerome Powells första anförande i kongressen nästa vecka.

För storbolagen i OMXS30 var rörelserna överlag begränsade. SCA presterade bäst med 3,6 procents uppgång sedan Nordea höjt aktien till köp.

Volvo tyngde mest bland storbolagen med en nedgång på 1,3 procent. Enligt uppgifter till Dagens Industri har storägarna i Geely, genom ordförande Li Shufu och Fredrik Lundberg från Industrivärden, hållit ett möte under fredagen kring hur bolaget ska styras och utvecklas framöver. 

Kinesiska Geely är numera största ägare sett till kapital i Volvo efter att ha köpt Cevian Capitals aktiepost medan Industrivärden är störst sett till röster.  

Bland förlorarna på Stockholmsbörsen fanns rapporterande bygghissbolaget Alimak. Aktien föll drygt 6 procent i spåren av ett resultat som inte nådde upp till analytikernas förväntningar. Utsikterna för 2018 var generellt positiva om än med lutning åt det andra halvåret.

Det första halvåret 2018 kommer att möta utmanande jämförelsetal från ett starkt första halvår 2017 - men för helåret bör tillväxten bli positiv sade vd Tormod Gunleiksrud vid dagens rapportkonferens. 

E-handlaren Sportamores bokslut fick även ett kyligt mottagande. Försäljningstillväxten uppgick till 6 procent under det fjärde kvartalet vilket är lägre än vad bolaget tidigare presterat under året. I en kommentar till Direkt menade vd Johan Ryding att de investeringar som gjorts i utökad kapacitet medfört visst tempotapp i försäljningen. Under januari visade dock bolaget upp en tillväxttakt på 25 procent jämfört med ifjol. Aktien backade med 6 procent.

Ett annat rapporterande bolag var Björn Borg. Klädbolagets underliggande nettoomsättning minskade med 7,2 procent i det fjärde kvartalet och rörelseresultatet sjönk med närmare 20 procent jämfört med samma period ifjol. Aktien tappade närmare 5 procent. 

Bland förlorarna fanns även Micro Systemation. Vd Joel Bollö och styrelseledamoten Örjan Gatu har sålt aktier för cirka 33 miljoner kronor. Bolaget som gör mjukvara och hårdvara för bevissäkring ur mobiltelefoner, sjönk med 8 procent. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?