Annons

Stockholmsbörsen: Vänder ned med Rollén-relaterat i botten

Stockholmsbörsen vänder ned under tisdagsmorgonen, med investmentbolaget Melker Schörling i botten. Bättre går det för råvarurelaterade aktier, som bidrar till att hålla emot nedgången.

Tisdagen inleddes positivt på börsen, med stöd av positiv statistik från såväl Sverige som Kina, men efter en knapp timmes handel vände utvecklingen. Stockholmsbörsens breda OMXSPi tappar 0,4 procent vid klockan 10.15, medan storbolagsindexet OMXS30 tappar 0,2 procent.

Sämst går det för Melker Schörling AB, som tappar 2,1 procent. Bolaget är storägare i mätteknikbolaget Hexagon, vars vd Ola Rollén sitter häktad i Norge, misstänkt för insiderbrott. Även Hexagon-aktien fortsätter att tappa mark och tappar även den 2,1 procent.

Swedbank anser dock att gårdagens ras i Hexagon-aktien innebär köpläge, och höjer sin rekommendation till köp från neutral. Då anklagelserna mot vd:n inte rör bolaget anser man att kursfallet är ”klart utom proportion”.

”Även om Ola Rollén har spelat en nyckelroll i Hexagons framgångsrika ompositionering under det senaste decenniet och är mycket uppskattad av marknaden är han inte livsnödvändig för den dagliga driften”, skriver bankens analytiker, enligt Direkt.

Concentric, som är underleverantör inom fordonsindustrin, levererade ett rörelseresultat för tredje kvartalet som låg i linje med analytikernas förväntningar. Orderingången inför fjärde kvartalet signalerar dock att utmaningarna inte är över, och aktien backar 1,9 procent.

Bättre går det för råvarurelaterat. Gruv- och smältverksbolaget Boliden går starkast bland storbolagen med en uppgång om 2 procent. Även Lundin Petroleum klättrar, upp 0,8 procent, med stöd av en smärre återhämtning för oljepriserna efter måndagens tunga fall.

Brentoljan handlas nu för 49,02 dollar fatet, medan WTI-oljan ligger på 46,98 dollar per fat.


Innehåll från AdnavemAnnons

Adnavem flyttar makten från transportsäljaren till transportköparen

Att importera containrar fulla med gods skall vara smidigt och göras så miljövänligt som möjligt, enligt Andreas Wramsmyr, grundare av Adnavem.
Att importera containrar fulla med gods skall vara smidigt och göras så miljövänligt som möjligt, enligt Andreas Wramsmyr, grundare av Adnavem.

Den multimodala transportkedjan består av ett otal olika aktörer och lager på lager med mellanhänder som köper och säljer tjänster. Det är ofta en krånglig process där det är svårt att välja rätt lösning. Adnavem tillhandahåller en marknadsplats där transportköpare objektivt kan jämföra tusentals olika alternativ på transportkedjor. För att ge bättre insikt i hur logistikkedjan kan anpassas för bästa möjliga resultat erbjuder  Adnavem kostnadsfria webbinar som granskar rådande förutsättningar och möjligheter. 

Logistikbranschen är en konservativ bransch som nu tvingas genomgå en väldigt snabb förändring. I takt med digitaliseringens utbredning ändras nämligen transportköparnas beteende; yngre beslutsfattare förväntar sig en datadriven och transparent process, med direkt tillgång till scheman, priser och tilläggstjänster. Det öppnar också upp för att välja logistiklösningar baserat på exempelvis miljövänlighet, best service, tidsplan, kostnader och mycket annat.

– Att godset levereras helt, rent och i tid är överlag en hygienfaktor, men nu finns också utökade förväntningar på track-and-trace, att bli aviserad vid störningar, att kunna analysera och utnyttja data för ökad effektivitet, hastighet och miljövänlighet och mycket mer, konstaterar Andreas Wramsmyr, vd och grundare av Adnavem.

Data öppnar för automationslösningar

För att detta ska bli verklighet krävs en symbios mellan rätt teknologi och automation, vilket i sin tur kräver stora mängder data. Med komplexa algoritmer, GPS-spårning och AI samlar Adnavem därför allt från scheman över anlöp, avgångar och rutter till prisläge och avvikelserapporter i sin objektiva, digitala marknadsplats. På så vis får kunden direktkontakt med lokala leverantörer och slipper alla mellanhänder; istället kan man snabbt och enkelt jämföra tusentals olika transportkedjor och aktörer, såväl vad gäller pris och hastighet som punktlighet och miljövänlighet.

– Digitalisering och automation har lett till nya möjligheter, som i sin tur påverkar våra alternativ som transportköpare. Det digitala ersätter det manuella och repetitiva, med automatiserade interna och externa processer, vilka i sin tur ger en förbättrad kundupplevelse samt lägger grunden för att genomföra omfattande förändringar av sättet vi handlar med logistik. Den automatiskt insamlade datan hjälper transportköparen att styra processen i realtid genom att möjliggöra kartläggning av godsprocesser digitalt, omedelbar leveransspårning, hantering av godsdokument, fakturering och betalning.

I korthet innebär det möjlighet till att optimera varje enskild transport för att bättre kunna planera sin produktionsverksamhet och sina leveranser till slutkunden. 

Informativa webbinar utan kostnad

Andreas betonar att det många gånger handlar om att kunderna vill ta tillbaka en kontroll de aldrig ens haft, eller visste att de kunde få. Möjligheten uppstår att fatta både enklare, snabbare och bättre beslut och arbeta mer effektivt. 

– Digital samverkan mellan inköp, försäljning, logistik och lager, både i Sverige och Asien, sparar mycket tid för importörer samtidigt som de får kontroll. Varje part har helt enkelt alltid tillgång till information i realtid och gör sin del av jobbet en gång – vid rätt tillfälle. Alla tusentals transportalternativ finns ju där för att du har köpt eller sålt något. 

Mot denna bakgrund belyser Adnavem hela logistikflödet i sina webbinar och visar hur man kan uppnå ökad verksamhetsnytta genom att ta kontrollen över det.

– Vi är övertygade om att det kommer att resultera i en mer levande bransch och ökad tillväxt, vilket gynnar alla parter, avslutar Andreas.

OM ADNAVEM

Genom transparens och effektivitet kommer vi att sänka kostnaden för företag med transportbehov och möjliggöra global tillväxt för stora transport- och logistikleverantörer. 

Se vårt webbinar om Hur digitaliseringen påverkar dig som transportköpare  

Se vårt webbinar på temat Går det att importera hållbart från Asien? 

Läs mer om Adnavems lösningar här: Adnavems webbsida 

Mer från Adnavem

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Adnavem och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?