1515

Stockholmsbörsen: Uppåt för välfärdsbolagen

Stockholmsbörsen klättrade på tisdagen, då rapporterande bolag stack ut i såväl positiv som negativ bemärkelse. Bäst gick det för vårdbemanningsbolaget Dedicare som lyfte med 27,3 procent.

Breda OMXSPI-index steg med 0,3 procent, medan storbolagsindexet OMXS30 ökade 0,1 procent. I Frankfurt klättrade DAX-index med 0,3 procent.

Bäst bland storbolagen i Stockholm gick vårdbolaget Attendo, som steg med 4,1 procent. Danske Bank har höjt sin rekommendation på aktien till köp från behåll, enligt Bloomberg First Word, och ett uttalande från civilminister Ardalan Shekarabi tolkades som positivt för välfärdsbolagen.

Sektorkollegan Dedicare rusade med 27,3 procent efter att ha ökat rörelseresultatet till 22,5 miljoner kronor i fjärde kvartalet, upp från 9,7 miljoner motsvarande period i fjol. Bolagets styrelse föreslår en utdelning på totalt 8 kronor per aktie, varav 3,50 kronor är en extrautdelning.

Utbildningsföretaget Academedia klättrade i sin tur med 3 procent. Under andra kvartalet, perioden oktober-december, steg rörelseresultatet till 142 miljoner kronor (90) och nettoresultatet klättrade till 89 miljoner kronor (48).

”Det är morgonens rapport. Det som går väldigt starkt är SFI-utbildning för nyanlända som driver upp vinsten klart högre än vad jag och marknaden trodde”, säger Di:s Ulf Petersson i Börsmorgon.

Byggbolaget JM och köksbolaget Nobia tillhörde också dagens bäst presterande.

JM ökade med 4,1 procent efter att ha levererat ett rörelseresultat på 597 miljoner kronor i fjärde kvartalet, bättre än väntade 578 miljoner enligt SME Direkt.

Nobias rörelseresultat var också bättre än analytikerna räknat med; 297 miljoner kronor i fjärde kvartalet mot väntade 288 miljoner kronor, enligt SME Direkt. Aktien steg med 2,8 procent.

Biometribolaget Fingerprint Cards klättrade i sin tur med 2,3 procent. Vd:n Christian Fredrikson köpte totalt 19.750 aktier den 3 och 6 februari, enligt Finansinspektionens insynslista. Köpen för omkring en miljon kronor var vd:ns första storköp i bolaget.

Mätteknikbolaget Hexagon hittades också i toppskiktet, upp 2,5 procent. Aktien fick stöd av att valberedningens ordförande, Mikael Ekdahl, sagt till DN att vd:n Ola Rollén får behålla sin post även om han åtalas för insiderbrott.

Betydligt sämre gick det för livsmedelsjätten Axfood, bevakningsbolaget Securitas och nischbanken Resurs Bank.

Axfoods rörelseresultat blev 401 miljoner kronor i fjärde kvartalet, att jämföra med väntade 451 miljoner. Den föreslagna utdelningen på 6 kronor per aktie var dock något över förväntan. Aktien föll med 6,1 procent.

Securitas resultat i fjärde kvartalet var även det under förväntan, och aktien backade 5,2 procent.

Resurs sjönk 5,6 procent efter att ha presenterat ett rörelseresultat på 276 miljoner kronor i fjärde kvartalet, vilket var 6 procent lägre än väntat, enligt SME Direkt.

Kullagerjätten SKF tappade efter att Berenberg Bank sänkt rekommendationen till behåll från köp, enligt Direkt, men återhämtade sig sedan och stängde på plus 0,4 procent.

Kabeloperatören Com Hem stängde ned 0,3 procent efter att riskkapitalbolaget BC Partners, dess största ägare, sålt 25 miljoner aktier på måndagen.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?