Annons

Stockholmsbörsen: Tredje dagen på minus

Stockholmsbörsen utvecklades svagt på tisdagen för tredje handelsdagen i rad, där ett antal vinstvarningar från olika sektorer ingav viss oro inför den annalkande rapportperioden. Net Ent och Scandic pressades kraftigt av sina, medan reaktionen i Billerud Korsnäs-aktien tydde på ett luttrat ägarkollektiv.

OMXS30 stängde ned 0,2 procent till 1.623, med aktier för 16 miljarder kronor omsatta på Stockholmsbörsen.

Råvarubolag var sämsta sektor i Europa, och i Sverige låg SSAB SSAB A -0,33% Dagens utveckling i OMXS30-bottenskiktet med minus 2 procent. Måndagens vinnare Fingerprint backade mest på tisdagen, 2,6 procent, medan Astra Zeneca tappade 1,6 procent sedan konkurrenten Merck rapporterade om framgångar med sitt läkemedel mot lungcancer.

Autoliv ALIV SDB +0,18% Dagens utveckling steg 1,6 procent, mest i OMXS30, med näring från att GM meddelade om fortsatt styrka i Nordamerika och Kina varför USA-bolagets vinst nu spås hamna i övre delen av ett tidigare kommunicerat prognosintervall.

Till vinstvarningarna: Scandic Hotels rasade 20 procent efter att ha vittnat om en svag marknad i Stockholm under fjolårsavslutningen och ett rörelseresultat som inte på långt när nådde upp till marknadsförväntningarna för kvartalet. Beskedet drog med sig Pandox PNDX B -0,08% Dagens utveckling , vars hotellfastigheter i hög utsträckning utgörs av just Scandichotell, i fallet: aktien tappade drygt 5 procent.

Mer bolagsspecifik och mindre överraskande var Billerud Korsnäs besked om fortsatta produktionsstörningar vid framför allt anläggningen i värmländska Gruvön, som tidigare stått för resultatbesvikelser för förpackningskoncernen. Rörelseresultatet under det fjärde kvartalet blir bara 75 procent av SME-förväntningarna enligt bolaget, och aktien stängde på minus 3,8 procent.

Mest uppseendeväckande mätt i kursreaktion var Net Ents vinstvarning, som sänkte aktien 23 procent och därmed gav ett 2,75 miljarder kronor lägre börsvärde. Utfasning av spelleveranser i Australien, Polen och Tjeckien har bromsat intäktstillväxten i det fjärde kvartalet, hette det från kasinoutvecklaren. Årets tillväxtutsikter är dock hälsosamma, enligt vd-besked vid en telefonkonferens.

Bästa storbolag var Getingeavknoppningen Arjo, som steg 5 procent på att fondförvaltaren Fidelity flaggade för ett ägande om 5,2 procent av bolaget.

Ericssons goodwillnedskrivning på 14 miljarder följde på besked i december om prövning av nedskrivningsbehov, och tycks inte ha upprört marknaden: aktiens nedgång var jämförelsevis behärskad, cirka 0,6 procent. Den 8 december, då det indikerades att omkring 20 miljarder av balansräkningens goodwill och immateriella tillgångar på 45 miljarder riskerade nedskrivning, steg aktien 0,1 procent.

Bland smallcapbolagen backade fartkamerabolaget Sensys Gatso mest, 7 procent. Finanschefen Niki Gatsonides blir vd för bolagets holländska filial, vars finanschef de senaste åren blir finanschef för koncernen.

Stillfront var upp som mest 3 procent efter köpråd från Carnegie, som har åtagit sig att placera upp till en miljon aktier i samband med ett i december aviserat större förvärv. Aktien stängde dock på måttliga plus 0,1 procent.


Diagram: Intradagsutveckling OMXS30

image

Källa: Infront


Innehåll från KIAAnnons

Snabb och rymlig – här är tekniken bakom Kias vassaste prestandabil

Två motorer, 585 hästkrafter – och plats för hela familjen.

Nu rullar den nya prestandabilen Kia EV6 GT ut på svenska vägar.

Här är tekniken som har gjort den möjlig att bygga.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Kias nya elbilsplattform E-GMP (Electric Global Modular Platform) har banat väg för företagets resa mot ett hållbart resande. Senaste modellen med plattformen är Kia EV6 GT, som inom kort levereras ut till de första kunderna runt om i Sverige.

Bilen, som utseendemässigt liknar ”årets bil-vinnaren” EV6, är verkligen en ulv i fårakläder. Prestandamässigt är EV6 GT en bil som få konkurrenter kan mäta sig mot.

0-100 km/h går på 3,5 sekunder och toppfarten är 260 km/h. Räckvidden är upp till 424 km (enligt WLTP) och det är möjligt att ladda från 10-80 procent på ned till 18 minuter.

Den nya tekniken kan i praktiken till och med halvera tankningstiden vid laddstationerna.

Den helelektriska prestandabilen har en frontmonterad motor på 160 kW (218 hk) som tillsammans med en elmotor monterad bak på 270 kW (367 hk) levererar en kombinerad effekt på 585 hästkrafter (430 kW) och 740 Nm i maximalt vridmoment.

EV6 GT är fyrhjulsdriven vilket kan komma till nytta under utmanande förhållanden.

Med bland annat förstärkt hjulupphängning, förbättrad bromsprestanda, optimerad styrning och sportigare fjädring har både stabiliteten och prestandan satts i fokus – allt för att öka förarens kontroll.

När det kommer till utseendet utmärker sig EV6 GT med den stora främre stötfångaren, de nya 21-tumsfälgarna med neongröna bromsok och en ny diffusordesign på den bakre stötfångaren.

Interiörmässigt domineras förarplatsen av en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar, en tvåekrad sportratt med kontrasterande sömmar i neongrönt och metallinlägg med GT-emblemet. Sportratten har även en särskild knapp för att aktivera körläget My GT.

Totalt finns fem olika körinställningar; Eco, Normal och Sport – kompletteras med att föraren kan göra egna inställningar av elmotorer, bromsar, styrning, fjädring, e-LSD och antisladdsystem (ESC) via GT Drive Mode. Det finns även ett speciellt driftingläge då antisladdsystemet helt stängs av och samtidigt som det skickar mer kraft till bakhjulen.

Laddningsmässigt möjliggör bilens 800-voltsteknik laddning av batteriet från 10–80 % på ned till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Bokar du din Kia EV6 GT före den 31 december får du kostnadsfritt ett års prenumeration på Kia Charge. Kia Charge är mobilappen som ger dig tillgång till hundratusentals laddpunkter i Sverige och Europa, dessutom erbjuds förmånliga priser för Kia Charge-användare i snabbladdningsnätverket Ionity. Du ser i förväg vilken typ av laddning som finns, vilket pris laddoperatören erbjuder och om laddpunkten är tillgänglig. All laddning via Kia Charge koldioxidkompenseras så att den totala påverkan är neutral.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera