1515

Stockholmsbörsen: SSAB och H&M tyngde uppgången

Stockholmsbörsen steg försiktigt med Europa på onsdagen. Mot strömmen gick bland andra SSAB och H&M som presenterat sämre kvartals- respektive försäljningssiffror än väntat.

Börsens breda OMXSPI ökade 0,3 procent, liksom storbolagsindexet OMXS30. Utvecklingen låg i linje med rörelserna på ledande europeiska börser – Frankfurtbörsens DAX-index klättrade 0,2 procent.

Bäst gick finanssektorn och basråvarubolagen. Resurs bank och Stora Enso steg 4,6 respektive 2,7 procent.

Teknikkonsulten ÅF ökade 1,4 procent efter att Swedbank höjt rekommendationen till köp från neutral.

Indextunga H&M var dagens mest omsatta aktie och bidrog till att dämpa uppgången med sitt tapp om 1,4 procent. Klädjättens försäljningsökning på 8 procent i januari var lägre än väntade 9,2 procent, enligt SME Direkt.

Även Clas Ohlson presenterade en sämre försäljningsrapport än marknaden räknat med, och backade 2 procent. Försäljningen ökade med 4 procent, mot väntade 8 procent.

Även SSAB hade en tung dag, ned 1,7 procent. Stålbolagets rörelseresultat uppgick till 107 miljoner kronor i fjärde kvartalet, långt under väntade 230 miljoner, enligt SME Direkt. Huvudorsaken var problem vid uppstarten av valsverket i Oxelösund efter det planerade underhållsstoppet.

”Det mesta såg bra ut, förutom affärsområdet Special Steels, där transformatorhaveriet förmodligen kostat mer än de flesta räknat med”, säger Hjalmar Ahlberg, analytiker på Kepler Cheuvreux, till Direkt.

Spelbolaget Leo Vegas tappade i sin tur 3,4 procent. Bolagets EBITDA landade på 10 miljoner euro i fjärde kvartalet, långt över väntade 6,9 miljoner enligt SME Direkt.

Vd:n Gustaf Hagman konstaterar att spelintäkterna i januari uppgick till 14,1 miljoner euro.

”Överlag är vi väldigt nöjda med hur våra nyckeltal hitintills har utvecklats under första kvartalet”, skriver han i rapporten.

Det fanns dock kortsiktiga budskap i rapporten som kunde tolkas negativt, konstaterade en analytiker för Direkt.

Sektorkollegan Kindred tappade 2,8 procent efter tisdagens rapportdrivna lyft. Carnegie har sänkt rekommendationen till behåll från köp.

Bildelsbolaget Mekonomen gjorde ett sämre resultat än väntat och utökar sparprogrammet med 20 miljoner kronor till 45 miljoner per år. Aktien föll knappt 0,9 procent.

Ögonsensorbolaget Tobii stängde dagen ned 1,8 procent efter att ha lämnat bokslut under morgonen. Rörelseresultatet blev -10,5 miljoner kronor i fjärde kvartalet, att jämföra med -3 miljoner motsvarande period i fjol.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?