1515

Stockholmsbörsen: SSAB faller tungt

Stockholmsbörsen backade markant vid tisdagens öppning men återhämtade sig delvis under förmiddagen. Det tilltagande globala ordkriget om nya importtullar bidrog till börsnedgångar världen över.

Bild:Marcus Ericsson/TT

USA:s president Donald Trump hotade på måndagskvällen med ytterligare tullar på kinesiska varor för 200 miljarder dollar, vilket var ett svar på Kinas beslut att höja tullarna på amerikanska varor för 50 miljarder dollar i slutet av förra veckan.

Strax före klockan 13.00 hade OMXS30 tappat 0,3 procent till 1.555. Storindex i Frankfurt och Paris sjönk 1,3 respektive 0,0 procent.

Tysklands förbundskansler Angela Merkel och Frankrikes president Emmanuel Macron närmar sig en överenskommelse om flyktingkrisen i Europa. Frankrike är öppet för lösningen att EU-länder måste betala tillbaka ekonomiska fördelar som erhållits under en krisperiod genom en gemensam EU-budget - om och när den ekonomiska situationen förbättrats, rapporterar tyska tidningen Handelsblatt.

I Asien sjönk börserna kraftigt, i synnerhet i Kina. I Hongkong var Hang Seng ned 2,8 procent medan börserna i Fastlandskina sjönk 1,9 procent.

Stockholmsbörsens OMXS30-index leddes av H&M och Ericsson, båda upp drygt 1,5 procent. I motsatt ände av indexet tyngde bland andra råvarubolagen SSAB och Boliden med nedgångar kring 2 procent mot bakgrund av fallande basmetallpriser.

Klädkedjan MQ steg kraftigt och var upp 6,9 procent. Bolaget nådde ett resultat på 21 miljoner kronor efter skatt för det brutna räkenskapsårets tredje kvartal. Försäljningen i jämförbara butiker sjönk 4,3 procent medan bruttomarginalen förbättrades något.

MTG avvaktar med att dela ut Nordic Entertainment Group, NENT, sedan Kinnevik meddelat att det tänker dela ut sina MTG-aktier till Kinneviks ägare under tredje kvartalet. MTG fick också en höjd rekommendation av Pareto till köp från tidigare behåll och aktien handlades 2 procent högre.

IT-bolaget Addnode har gjort en riktad nyemission på 3 miljoner B-aktier till kursen 86 kronor, vilket tillför bolaget cirka 256 miljoner kronor. Addnode stängde på måndagen vid 94 kronor och på tisdagsförmiddagen backade aktien 8,3 procent till 86:20 kronor.

Flera analyshus har inlett bevakning av Epiroc, som sjönk 0,6 procent till 90:26 kronor.

Nobina har fått en höjd rekommendation av Pareto till köp från tidigare behåll och riktkursen höjs till 73 kronor från 59 kronor. Aktien stärktes 7,6 procent till 68:70 kronor.

Getinge har fått en sänkt riktkurs av ABG Sundal Collier till 73 från tidigare 77 kronor. Säljrekommendationen upprepades och aktien var ned 2,0 procent till 81:64 kronor.

Norwegians vd Bjørn Kjos bekräftade under tisdagsmorgonen i en intervju med norska NRK bolaget för en diskussion med Lufthansa om ett eventuellt uppköp. Bjørn Kjos sa även att han inte vill ge fler detaljer med hänvisning till att det ännu är för tidigt att säga hur en eventuell affär kan komma att se ut. Aktien hade vid lunchtid gått upp 4,3 procent. Konkurrenten SAS steg 0,8 procent i Stockholm.

Teknikkonsulten Projektengagemang handlades på tisdagen för första dagen på Stockholmsbörsen. Teckningskursen i nyemissionen inför noteringen var 47 kronor per aktie och aktien handlades runt klockan 13 till 47 kronor.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?