Annons

Stockholmsbörsen: Småbolagsraket rusar 130 procent

Det är fortsatt dystert på Stockholmsbörsen med breda nedgångar. Men på Aktietorget rusar ett småbolag efter besked om samarbete med den amerikanska jätten Google.

När klockan närmar sig lunch utökar Stockholmsbörsen tisdagens nedgång. Vid klockan 11.45 är breda OMXSPI och OMXS30 ner 0,6 procent vardera.

Stockholmsbörsens nedgång är tillräckligt för att OMXS30 ska hamna i botten bland de tunga europeiska börsindexen. Det är i övrigt blandade siffror i Europa. Tyska DAX backar knappt 0,1 procent medan Londonbörsens storbolagsindex FTSE 100 är upp 0,2 procent och franska CAC 40 backar 0,2 procent.

Aktietorgslistade Videoburst rusar däremot efter att bolaget publicerat ett pressmeddelande om ett samarbete med Google.

”Samarbetet går ut på att sänka tröskeln för företag att komma igång och producera och distribuera onlinevideo på YouTube”, skriver bolaget utan att ge fler detaljer annat än att Google ska bidra med utbildningsinsatser och marknadsföring.

Aktien handlas upp närmare 130 procent till strax under 3,8 kronor.

Dagen är fortsatt tuff för Lundin Mining som fortsatt är ner 3,7 procent efter att amerikanska Morgan Stanley sänkt rekommendationen för gruvbolagsaktien. Det har varit en svajig månad med bara tre dagar av uppgång sedan början av mars men Lundin Mining har fortfarande klättrat över 15 procent sedan årsskiftet.

Fastighetsbolaget Sagax backar 2,7 procent medan spelbolaget Kindred och biometribolaget Fingerprint Cards är ner 2,2 respektive 1,8 procent. Inga av bolagen har presenterat några nyheter under dagen.

Kindred är dock inte det enda spelbolaget som möter motgång på tisdagen. Konkurrenterna Betsson och Net Ent är ner 1,4 procent vardera.

SKF har repat sig stadigt efter en svag inledning på dagen och handlas nu upp 1 procent runt 177 kronor. Utöver kullagertillverkaren ligger bara fyra OMXS30-aktier på plus. Vitvarutillverkaren Electrolux, medicinteknikbolaget Getinge, tobaksbolaget Swedish Match och SCA klättrar mellan 0,1 och 0,2 procent.

Telekomsektorn går svagt med Telia i botten. Aktien backar 1,3 procent medan Com Hem och Millicom är ner 0,5 respektive 0,3 procent. Ericsson backar 1 procent

 

Innehåll från EnginioAnnons

Enginio – framtidens digitala konsumentaktiveringar

Kan man kombinera konsumenternas krav på tillgänglighet och enkelhet med företagens behov av innovativa, effektiva samt konverterande aktiveringar i alla typer av butiker eller kanaler? Kan man samtidigt möta GDPR-lagar, lokala regler i olika marknader, samt ”cookie tracking”-problematiken utan att förlora konsumenten? Enginio är byggd för att vara lösningen på alla dessa frågor helt utan behov av några nedladdningar eller integrationer med återförsäljare.

Enginio är en ny kundaktiveringsplattform där du kan bygga, styra, bevaka och analysera dina kundaktiveringar i realtid. Verktyget har ett antal revolutionerande funktioner som till exempel helautomatiserad ”cashback”, kvittoscanning med AI som möjliggör automatiserade bundlingar och lojalitetsfunktioner samt ett self-serviceverktyg där man själv kan skapa sina aktiveringar. 

Plattformen är utvecklad av Nordic Retail Group, NRG, och är deras senaste innovation inom Retail Technology. Bolaget är Nordens ledande retail agency med över 25 års erfarenhet inom branschen och jobbar i dag med många av världens största varumärken. NRG har tidigare utvecklat ReTech-produkter som exempelvis Detail Online Merchandising och NRG Engage.

– Enginio har utvecklats under de senaste 2–3 åren efter att våra företagskunder tröttnat på dyra start- och stoppkostnader i samband med sina aktiveringar, berättar Martin Sohtell, CCO på NRG. 

– Företagen ville ha en och samma aktivering oavsett vilken marknad, kanal eller återförsäljare de jobbade med och dessutom få minskad administration, alltså en lösning som fungerar 360 där man kan få data och insikter i realtid. Dessutom var kunderna tydliga med att det måste fungera i både en fysisk miljö som exempelvis i butik eller i utomhusmiljö och online i social media eller inbäddat i en hemsida eller app. En inte helt enkel kravlista. 

En bas i Sverige

Med inspiration från flera e-commercejättar som lyckats revolutionera och förenkla skapandet av e-handelslösningar och onlinebutiker har Enginio byggts av ett svenskt utvecklingsteam med bas i Göteborg och Stockholm.

Plattformen har flera världsunika funktioner där man via moduler kan sätta samman olika typer av aktiveringar till ett skräddarsytt konsumentflöde. Redan i dag finns det ett tiotal aktiveringsmoduler som är lanserade i plattformen. Dessa ger hundratals möjligheter till olika konsumentflöden, bland annat spel och tävlingar, kuponger och vouchers, lojalitet, merchandise e-shop solution, produktregistreringar och onlinekataloger.

Världsunika lösningar

En av dessa funktioner är Enginios unika kvittoscanner med AI som gör det möjligt att validera ett köpflöde utan integration i ett kassasystem samt möjlighet att hantera både fysiska kvitton samt onlinekvitton. En annan världsunik lösning är cashbacklösningen som är utvecklad ihop med CDI Paysystem. Denna ger som första plattform i världen en möjlighet att genomföra återbetalningar direkt till kreditkort i realtid i över 120 länder. Detta är en betallösning som är sanktionerad globalt och som genomförs via flera globala banklösningar.

– Vi såg tidigt utmaningen som företag har av att vara begränsade i en kassalinje, att inte kunna använda en uniform kuponglösning över flera marknader eller återförsäljare samt klumpiga cashbacklösningar som inte betalar ut på flera månader och kräver massvis med administration, berättar Martin Sohtell.

– När vi hittade samarbetet med CDI Paysystem och deras unika betallösning kunde vi gemensamt utveckla en säker lösning som är globalt skalbar och godkänd av flera av världens största banker.

”Måste vårda kundrelationerna”

På frågan om det går att möta den uppkommande cookiedöden och GDPR-problematiken svarar Martin att de är övertygade om att alla företag måste komma närmre sina konsumenter och vårda den relationen på ett helt annat sätt än tidigare.

– Vi kan inte samla på data bara för sakens skull, vi måste möta våra kunder när de vill och inte ta med oss mer än vi måste i form av data. Därför har vi byggt hela vår plattform utifrån insikten att konsumenten måste sitta i förarsätet för sin relation med varje företag. Det har gjort att Enginio fått en helt unik struktur för datahantering och gör att den följer själva grundtanken bakom GDPR och andra globala privacy-lagar. Konsumentens behov och integritet i fokus.

Calle Schwerin är ägare och en av tre grundare bakom Nordic Retail Group. Han säger att NRG vid flera tillfällen har innoverat nya produkter och tjänster för sina kunder. 

– Enginio är helt framtaget med eget kapital och vi äger allt IP själva. För bara något år sen såldes Detail Online Merchandising till InRiver så det här är en del av vårt sätt att arbeta. Trots att vi inom koncernen gjort liknande resor tidigare har vi nog aldrig tidigare sett en sådan potential och skalbarhet i någon av våra produkter. Det ska bli oerhört roligt att följa Enginio.

Om Enginio:

Enginio är en plattform för konsument och kundaktiveringar med unika moduler och aktiveringar helt utan behov för nedladdningar eller integrationer. Plattformen är utvecklad av Nordic Retail Group AB och har unika funktioner som:

Automatiserad Cashback

Kvittoscanner med AI

Bundling, kuponger och vouchers

Spel, tävlingar och underhållning

Lojalitet

Intelligenta QR-koder

Lär mer här: https://business.enginio.io/ 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Enginio och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera