1515

Stockholmsbörsen: Säljarna har tagit kommandot

Solen i Stockholm biter inte på börshumöret. Morgonens nedgång håller i sig men på Aktietorget bjuder ett läkemedelsbolag på en tvåsiffrig uppgång.

Stockholmsbörsen startade dagen med röda siffror och nedgången håller i sig. Vid klockan 13 är breda OMXSPI ner 0,8 procent medan OMXS30 backar 0,7 procent.

Börshumöret är lika surt i resten av Europa, som precis som Asien smittats av den dystra stämningen i USA under tisdagskvällen. Tysk DAX är ner 0,5 procent medan Londonbörsens FTSE 100 backar 0,9 procent och franska CAC 40 handlas ner 0,6 procent.

De amerikanska börserna föll under tisdagskvällen efter osäkerhet kring huruvida USA:s president Donald Trump kommer att kunna genomföra den politik, inte minst skattesänkningarna, som marknaden väntat sig.

Biometribolaget Fingerprint Cards är fortsatt svagast i så väl OMXS30 som på storbolagslistan trots en återhämtning sedan morgonen. Aktien backar 3,9 procent till precis över 33 kronor. Med tisdagens rejäla ras på närmare 32 procent är aktien nu ner 47,4 procent sedan årsskiftet.

Sedan tisdagens vinstvarning har alla stora analyshus utom ett, Handelsbanken, övergett sina köprekommendationer för aktien.

Sektorskollegan Precise Biometrics handlas också ner och backar 3,2 procent.

I övrigt backar industrikoncernen Lifco 2,5 procent medan vårdjätten Attendo är ner 1,8 procent. Byggjätten Peab backar 2 procent medan stålbolaget SSAB och telekomjätten Ericsson handlas ner 1,9 procent.

Sektorsmässigt tynger teknik- och oljeaktierna. Oljepriset har backat under dagen och vid klockan 13 handlas ett fat Nordsjöolja runt 50,2 dollar. Mid cap-listade Enquest och Africa Oil tar den största smällen med nedgångar på 5,3 respektive 4,9 procent. Listkollegan Blackpearl Resources är ner 3,6 procent.

Efter en svag morgon handlas nu tre OMXS30-aktier på plus. Gruvbolaget Boliden och läkemedelsjätten Astra Zeneca stiger 0,6 procent medan låsbolaget Assa Abloy klättrar 0,2 procent.

Även säkerhetsbolaget Loomis, telekombolaget Com Hem, läkemedelsbolaget Sobi och bostadsbyggaren Bonava går mot strömmen med uppgångar på mellan 0,2 och 0,4 procent.

Nätmäklaren Avanza är ner 3,1 procent men större delen av nedgången förklaras av att aktien handlas exklusive utdelning.

Aktietorgslistade Toleranzia bjuder däremot på en tydlig uppgång på 12,7 procent. Bakgrunden är att den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA godkänt särläkemedelsstatus för bolagets preparat TOL2. Det ger bland annat sju år av marknadsexklusivitet på den amerikanska marknaden och hjälp från regulatoriska myndigheter.


Innehåll från DEFAAnnons

Elbilsladdning – en viktig nyckel i modern samhällsinfrastruktur

”Vi ger kunden mesta möjliga laddning per tillgänglig ström.” Så beskriver Jon Faglöv, Sales & Market Director e-Mobility & Lighting på DEFA, syftet med deras lösningar för elbilsladdning. DEFA satsar på uppkopplade och kompletta laddsystem för elbilar anpassade för att täcka behovet hos företag, flerbostadshus och villor. 

Smarta laddanläggningar är en bärande del av samhällsinfrastrukturen och en förutsättning för den starkt ökande elektriska fordonsflottan. Företag och flerbostadshus som investerar i elbilsladdning ger inte bara de anställda, boende och klimatet stor nytta, utan ger även positiva effekter så som högre värdering av fastigheten, möjlighet till nya intäktströmmar och en mer hållbar samhällskritisk infrastruktur. 

– Elbilsladdning möjliggör en grön intäkt och fastighetsägare och företag får en god vinst på laddanläggningen om den är tillgänglig för olika användargrupper med betalningslösningar. Dessutom ser vi att elbilskonsumenten kommer att vilja ladda bilen där de befinner sig; på jobbet, hemma, vid ett köpcentrum eller till exempel i anslutning till hotellet när man reser. Att erbjuda elbilsladdning som valmöjlighet innebär en ökad konkurrenskraft i form av bland annat attraktiva bostäder och arbetsgivare samtidigt som det underlättar omställningen till fossilfria fordon, säger Jon Faglöv.

Viktigt löfte till elbilsanvändare

Elbilsföraren kommer att allt eftersom infrastrukturen byggs ut förvänta sig smart, smidig och tillgänglig laddning. Att inte ha tillgänglig laddning till elbilen går att jämföra med att bensinstationer under en lång tid och sträcka är ur funktion. Därför är aspekter som en driftsäker design och ett ärligt kundlöfte avgörande för utbyggnaden av infrastrukturen. 

– För oss är det viktigt att infrastrukturen byggs ut skalbart och strukturerat. Vi ser laddanläggningar som en samhällskritisk infrastruktur och vi bygger säkra, skalbara och tillförlitliga anläggningar. Vår ambition är att elbilsföraren alltid ska veta vad hen kan förvänta sig i termer av laddning. Föraren vet att om hen laddar i 5 timmar har hen tio timmar i batteriet exempelvis, ett ärligt kundlöfte skapar tillit till systemet, säger Jon Faglöv. 

Oberoende och fulldynamisk lastbalansering

I större fastigheter och komplexa anläggningar erbjuder DEFA en fulldynamisk lastbalansering. Det betyder att laddanläggningen balanseras både mot den tillgängliga ström som laddanläggningen har och mot huvudfastighetens tillgängliga ström. Att låta fastighetens reella strömsituation styra skapar en balans och fastigheten slipper ett dyrt effektabonnemang.

– Den information och det budskap vi tar till marknaden är; få ut så mycket laddning som möjligt av tillgänglig ström, ladda på lämplig tidpunkt och se på laddinfrastruktur som samhällskritiskt. Det vill säga bygg skalbart, säkert och med lösningar som har bra öppettider och hög driftsäkerhet. Åker man själv elbil så inser man snabbt hur utmanande det kan vara för föraren att hålla koll på olika appar, laddanläggningar, betalkort, RFID-taggar och där har vi en stor påverkan för hur ekosystemet ska utvecklas, säger Jon Faglöv avslutningsvis. 

Fakta DEFA

DEFA är en av Nordens ledande leverantör av kompletta laddsystem för elbilar till flerbostadshus, villor och företag. DEFA erbjuder alla delar av laddsystemet; laddstationer, kablar, lastbalansering, samt administrationssystem och betalningslösningar. DEFA:s laddsystem är oberoende av elbolag. 

https://www.DEFA.com/se/ 

https://www.DEFA.com/se/elbilsladdning/  

 

Mer från DEFA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med DEFA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?