Annons

Stockholmsbörsen: Råvaror och verkstad ångade på

Trots farhågorna om negativa kursrörelser efter Trumps seger var det inget fel på riskaptiten på Stockholmsbörsen på torsdagen. Bäst gick det för råvarurelaterade bolag med Lundin Mining i spetsen.

Bild:TT

Det breda OMXSPI-indexet steg 0,1 procent medan storbolagsindexet OMXS30 noterade en uppgång om 0,3 procent vid torsdagens stängning.

Råvarurelaterade bolag och verkstadssektorn hörde till vinnarna och i täten för uppgången gick gruvbolagen Lundin Mining och Boliden som rusade med 8,6 respektive 5 procent i spåren av förhoppningarna om att USA kommer öka sina infrastrukturinvesteringar. Även stålbolaget SSAB och kullagertillverkaren SKF hade gott om ånga i maskinen och steg 7 respektive 4,1 procent.  

Kredithanteringsbolaget Intrum Justitia klättrade 3,9 procent på beskedet att bolaget köper det brittiska bolaget 1st Credit för 130 miljoner pund, motsvarande 1.480 miljoner kronor.

I andra änden av spektret fanns fastighetsbolagen. Branschkollegorna Balder och Fabege backade 5,8 respektive 4,3 procent medan Atrium Ljungberg tappade 5,4 procent och Klövern 2,6 procent. Även Wihlborgs och Wallenstam föll 2,9 respektive 2,8 procent.

Läkemedelsjätten Astra Zeneca redovisade kvartalssiffror som var i linje med bolagets egna förväntningar. Aktien sjönk dock till botten efter att bolagets vd, Pascal Soriot, uttalat sig om att prispressen på läkemedel inte kommer att försvinna trots att det blev republikanen Donald Trump som tog hem USA-valet. 

Vanligtvis ses sannolikheten för regleringar av läkemedelspriser som lägre under republikanskt styre, vilket fick Astra Zeneca att stiga på onsdagen. På torsdagen stängde aktien dock på minus 2,3 procent.

Även klädbolaget New Wave har redovisat kvartalssiffror för det tredje kvartalet. Rörelseresultatet blev 125 Mkr, vilket kan jämföras med väntade 123 Mkr, enligt SME Direkt. Siffrorna välkomnades till en början av marknaden, men aktien föll sedan tillbaka och stängde på minus 0,2 procent.

Campingbolaget Nordic Camping, som är listat på Aktietorget, rusade efter beskedet att Norvestor, genom bolaget RCN Intressenter, lägger ett kontant bud på 30 kronor per aktie i bolaget. Budet värderar Nordic Camping till 284 Mkr, vilket motsvarar en premie på drygt 26 procent i relation till onsdagens stängningskurs på 23,80 kronor. Aktien steg med 25,2 procent på torsdagen och stängde på kursen 29,8 kronor.


Innehåll från AdnavemAnnons

Adnavem flyttar makten från transportsäljaren till transportköparen

Att importera containrar fulla med gods skall vara smidigt och göras så miljövänligt som möjligt, enligt Andreas Wramsmyr, grundare av Adnavem.
Att importera containrar fulla med gods skall vara smidigt och göras så miljövänligt som möjligt, enligt Andreas Wramsmyr, grundare av Adnavem.

Den multimodala transportkedjan består av ett otal olika aktörer och lager på lager med mellanhänder som köper och säljer tjänster. Det är ofta en krånglig process där det är svårt att välja rätt lösning. Adnavem tillhandahåller en marknadsplats där transportköpare objektivt kan jämföra tusentals olika alternativ på transportkedjor. För att ge bättre insikt i hur logistikkedjan kan anpassas för bästa möjliga resultat erbjuder  Adnavem kostnadsfria webbinar som granskar rådande förutsättningar och möjligheter. 

Logistikbranschen är en konservativ bransch som nu tvingas genomgå en väldigt snabb förändring. I takt med digitaliseringens utbredning ändras nämligen transportköparnas beteende; yngre beslutsfattare förväntar sig en datadriven och transparent process, med direkt tillgång till scheman, priser och tilläggstjänster. Det öppnar också upp för att välja logistiklösningar baserat på exempelvis miljövänlighet, best service, tidsplan, kostnader och mycket annat.

– Att godset levereras helt, rent och i tid är överlag en hygienfaktor, men nu finns också utökade förväntningar på track-and-trace, att bli aviserad vid störningar, att kunna analysera och utnyttja data för ökad effektivitet, hastighet och miljövänlighet och mycket mer, konstaterar Andreas Wramsmyr, vd och grundare av Adnavem.

Data öppnar för automationslösningar

För att detta ska bli verklighet krävs en symbios mellan rätt teknologi och automation, vilket i sin tur kräver stora mängder data. Med komplexa algoritmer, GPS-spårning och AI samlar Adnavem därför allt från scheman över anlöp, avgångar och rutter till prisläge och avvikelserapporter i sin objektiva, digitala marknadsplats. På så vis får kunden direktkontakt med lokala leverantörer och slipper alla mellanhänder; istället kan man snabbt och enkelt jämföra tusentals olika transportkedjor och aktörer, såväl vad gäller pris och hastighet som punktlighet och miljövänlighet.

– Digitalisering och automation har lett till nya möjligheter, som i sin tur påverkar våra alternativ som transportköpare. Det digitala ersätter det manuella och repetitiva, med automatiserade interna och externa processer, vilka i sin tur ger en förbättrad kundupplevelse samt lägger grunden för att genomföra omfattande förändringar av sättet vi handlar med logistik. Den automatiskt insamlade datan hjälper transportköparen att styra processen i realtid genom att möjliggöra kartläggning av godsprocesser digitalt, omedelbar leveransspårning, hantering av godsdokument, fakturering och betalning.

I korthet innebär det möjlighet till att optimera varje enskild transport för att bättre kunna planera sin produktionsverksamhet och sina leveranser till slutkunden. 

Informativa webbinar utan kostnad

Andreas betonar att det många gånger handlar om att kunderna vill ta tillbaka en kontroll de aldrig ens haft, eller visste att de kunde få. Möjligheten uppstår att fatta både enklare, snabbare och bättre beslut och arbeta mer effektivt. 

– Digital samverkan mellan inköp, försäljning, logistik och lager, både i Sverige och Asien, sparar mycket tid för importörer samtidigt som de får kontroll. Varje part har helt enkelt alltid tillgång till information i realtid och gör sin del av jobbet en gång – vid rätt tillfälle. Alla tusentals transportalternativ finns ju där för att du har köpt eller sålt något. 

Mot denna bakgrund belyser Adnavem hela logistikflödet i sina webbinar och visar hur man kan uppnå ökad verksamhetsnytta genom att ta kontrollen över det.

– Vi är övertygade om att det kommer att resultera i en mer levande bransch och ökad tillväxt, vilket gynnar alla parter, avslutar Andreas.

OM ADNAVEM

Genom transparens och effektivitet kommer vi att sänka kostnaden för företag med transportbehov och möjliggöra global tillväxt för stora transport- och logistikleverantörer. 

Se vårt webbinar om Hur digitaliseringen påverkar dig som transportköpare  

Se vårt webbinar på temat Går det att importera hållbart från Asien? 

Läs mer om Adnavems lösningar här: Adnavems webbsida 

Mer från Adnavem

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Adnavem och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?