1515

Stockholmsbörsen: Oljan eldade på börsen

Stockholmsbörsen fortsatte uppåt på onsdagen, driven av bland annat uppgång i oljepriset, och avancerade successivt under eftermiddagen. På svensk politisk front var det dramatik under dagen i och med att alliansen vill väcka misstroendeförklaring mot tre statsråd, men det gav inte något avtryck på börskurserna. När Stockholmsbörsen stängde hade statsminister Stefan Lövfen ännu inte uttalat sig.

Storbolagsindexet OMXS30 steg med 0,7 procent till nivån 1.580 och aktier för cirka 13,2 miljarder kronor bytte ägare under onsdagen. Även på andra europeiska marknadsplatser var det positiva tongångar, liksom i USA-börsernas inledning.

Brentoljan lyftes över 50-dollarstrecket efter oväntat fall i amerikanska oljelager i statistik på tisdagskvällen och på börsen fortsatte oljebolagen upp. Ytterligare statistik på onsdagen från det amerikanska energidepartementet visade också på minskande lager. Lundin Petroleum avancerade 2,8 procent och Enquest med 3,7 procent.

Ett oljebolag som däremot inte hade en lika god utveckling var Africa Oil som backade drygt 2 procent. Den kenyanska brunnen Etiir-1 rapporteras ha borrat torrt.

Speloperatören Kindred, som äger varumärket Unibet, lade fram ett ebitda-resultat strax under förväntningarna medan resultatet på sista raden var lika mycket över SME-konsensus. Det genomsnittliga dagliga spelöverskottet i början på det tredje kvartalet visade på en ökning med 20 procent i pund. Depåbeviset ökade 1,7 procent på Stockholmsbörsen.

Stora Enso förväntar sig att det tredje kvartalets operativa rörelseresultat kommer att bli "något eller till och med klart högre" än det andra kvartalets utfall. Medan det operativa rörelseresultatet i kvartalet låg 4 procent under förväntningarna, var resultatet på sista raden 20 procent över väntevärdet från SME Direkt. Aktien, som pressades hårt dagen före av branschkollegan UPM-Kymmenes rapport, steg 1,8 procent på onsdagen.

I skogssektorn lyfte också SCA 2,1 procent och Holmen med 0,8 procent. På Helsingforsbörsen vände UPM-Kymmene upp 1,7 procent efter kursraset dagen före.

I toppskiktet inom OMXS30 i Stockholm låg även aktier som Securitas, Assa Abloy och Nordea med kurslyft kring 1,6-1,7 procent.

Kopparpriset fortsatt sin uppåtresa från tisdagen, vilket då satte sitt avtryck i kurserna för inte minst Lundin Mining. Efter tisdagens starka utveckling med en uppgång på närmare 7 procent var gruvaktien upp mer beskedliga 0,3 procent på onsdagen. Bolagets räkenskaper är schemalagda till sent på onsdagskvällen.

SSAB A, som låg på tisdagens vinnarlista, sjönk en knapp procent och placerade sig därmed i botten av OMXS30.

Intrum Justitia vände däremot upp med 2,8 procent efter att ha straffats hårt på tisdagen i spåren av sitt delårsbesked.

Sportspelsleverantören Kambi fick ett klart negativt mottagande på sin kvartalsrapport där resultat försämrades och landade på ett mindre plusresultat. Aktien rasade 18 procent.

Rezidor, som är föremål för ett liggande bud av kinesiska HNA, visade försämrat resultat i andra kvartalet. Hotelloperatören påtalar påskens placering i det andra kvartalet som en negativ faktor tillsammans med engångsposter. Aktien sjönk en bit över 1 procent.

Graf: OMXS30 den 26 juli 2017

image

Källa: Infront


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Större, starkare och smartare – detta är nya S-Klass

Komfort. Kvalitet. Och tekniska innovationer.

I snart 50 år har Mercedes-Benz S-Klass varit en föregångare i bilvärlden.

Och när den sjunde generationen av modellen nu finns i Sverige är detta tydligare än någonsin.

Se bilderna på nya smarta Mercedes-Benz S-Klass. 

1972 var året då Mercedes-Benz S-Klass blev ett begrepp. Lyx, kvalitet och ny teknik har alltid varit ledstjärnor för den tyska biltillverkaren, men den första generationen av S-Klass markerar en ny nivå. Och genom åren har varje generation av modellen satt ribban allt högre med bättre komfort, högre säkerhet och nya tekniska innovationer.

Lyser upp fotgängare

Den sjunde generationen av världens mest sålda lyxsedan finns nu i Sverige, och den frångår inte traditionen i något avseende. Nivån för komfort och säkerhet har höjts ytterligare och modellen visar upp flera nya funktioner. Vad sägs till exempel om att strålkastarna kan projicera bilder på vägbanan, för att informera både förare och medtrafikanter? Om bilen till exempel närmar sig ett vägarbete visas en grävmaskin, och om en fotgängare närmar sig kan personen lysas upp extra med riktad strålkastare.

Implementerad AR-teknik

Head up-display i vindrutan har många bilar numera, men i nya S-Klass kan den kombineras med så kallad augmented reality (AR). Föraren får vägledning, inte bara om att det är dags att svänga, utan en tydlig anvisning exakt var i korsningen eller vilket körfält som bör väljas. Det sker med pilar som pekar på den verkliga vägbanan.

En del i bilens aktiva säkerhetssystem är att karossen höjs med upp till åtta centimeter för att minska riskerna vid en sidokollision. Om bilen drar slutsatsen att en påkörning från sidan är på väg att ske höjs fjädringen så att kollisionskraften hamnar där säkerhetsstrukturen är som starkast.

Läser av huvudrörelser och kroppsspråk

Interiören har ett starkare fokus på bekvämlighet och design än någonsin tidigare. En central del i upplevelsen är det nya infotainmentsystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Det präglar den 12,8 tum stora MBUX-skärmen på mittkonsolen, men erbjuder även många funktioner som kan styras med rösten eller handrörelser. Systemet kan identifiera olika röster och anpassa bilens inställningar, men det kan även läsa av både huvudrörelser och kroppsspråk.

Förarmiljön präglas av den 12,3 tum stora instrumentskärmen med 3D-teknik. För att uppleva 3D-film i en biosalong krävs ofta speciella glasögon, men i nya Mercedes-Benz S-Klass är 3D-upplevelsen ständigt närvarande i förarens blickfång.

Att nya S-Klass dessutom har teknik för självkörande funktioner i nivå 3 (gäller till en början vissa sträckor i Tyskland), kan parkera helt utan förarens medverkan i vissa parkeringsgarage och finns i effektiva laddhybridversioner är ytterligare bevis för att ledartröjan sitter kvar. Där den suttit sedan 1972.

Skräddarsy din nya lyxsedan – nu är Mercedes-Benz S-Klass här 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?