1515

Stockholmsbörsen: JM faller 2,9 procent

Stockholmsbörsen sjönk initialt under torsdagens inledande handel och nedgången tilltog succesivt. Bankerna fanns bland förlorarna i storbolagsindexet samtidigt som faktumet att Handelsbanken handlades exklusive utdelning pressade.   

Även i Europa gick börserna ner överlag. Gårdagens aktiehandel i New York bjöd på lätt sjunkande index efter att Fed som väntat höjt räntan och signalerat ytterligare två räntehöjningar till under 2018, inte tre som en del bedömare trott.

Strax före klockan 11 var Stockholmsbörsens OMXS30-index ner med 1,5 procent till 1.526 och omsättningen uppgick till 3,4 miljarder kronor. Ute i Europahandeln var franska CAC och tyska DAX ner med 1,1 procent medan Londonbörsens FTSE 100 gått ner 0,6 procent.

En dryg fjärdedel av dagens nedgång i OMXS30 kan hänvisas till att Handelsbanken handlas exklusive utdelning om totalt 7:50 kronor, varav 2 kronor är extrautdelning. Totalt gick SHB A-aktien ned 9,6 procent, eller 10:60 kronor. 

Även övriga storbanker gick ner, med 1 till 2 procent. 

Getinge, som var onsdagens förlorare efter ytterligare avsättningar för Brasilienutredning, fortsatte ner med 3,2 procent till 93:50. SEB har sänkt riktkursen för Getinge till 102 kronor (110) och upprepar behåll.

Fingerprint och Ericsson placerade sig också högt upp på förlorarlistan medan SKF däremot var den enda aktien på plus i storbolagsindexet. SKF gick upp 0,1 procent till 174:50 efter att Berenberg Bank höjt sin rekommendation till behåll från sälj. Riktkursen ökades till 180 från 160 kronor.

Bland bostadsaktierna gick JM ner 2,9 procent och Bonava backade 2,0 procent. Försäljningen av nyproducerade bostäder i Sverige har fortsatt falla brant under den inledande delen av 2018, uppger Lennart Weiss, kommersiell direktör på Veidekke, till Sveriges Radio.

Autoliv meddelade att Jan Carson blir ny vd för Veoneer när detta bolag knoppas av under tredje kvartalet och att Mikael Bratt blir ny vd för Autoliv. Aktien sjönk 1,1 procent. 

Starbreeze handlades oförändrat efter beskedet att bolaget säljer förlagsrättigheterna till Dead by Daylight till utvecklaren Behaviour. Starbreeze får till en början 4 miljoner dollar och därefter ytterligare 12 miljoner som betalas successivt i form av royalty.

Bettingbolagen Kindred och Kambi sjönk 2,8 procent respektive 2,7 procent efter att SEB sänkt rekommendationerna för båda aktierna till behåll (köp). 

Alimak handlades upp 1,4 procent. Storägaren Latour fortsätter att tanka aktier i bygghissbolaget. Affärsvärlden rekommenderar också köp i Alimak. 

Samma tidning råder till köp i Cherry, vars aktie gick upp med 2,8 procent medan Nobina, som gavs ett säljråd, däremot föll 6,9 procent.

First North-listade strålterapibolaget Scandidos backade 7,3 procent efter att rapporten för det tredje kvartalet visat en omsättningsnedgång med 24 procent och en ökad förlust. 

I Oslo gick biometribolaget Next Biometrics ned 7 procent till 44 norska kronor. Priset i den placement som Next Biometrics meddelade om på onsdagseftermiddagen blev 42 norska kronor per aktie. 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?