1515

Stockholmsbörsen: H&M tynger sviktande index

Stockholmsbörsen handlades efter lunch på torsdagen alltjämt nära nollstrecket, om än med en viss negativ slagsida. En rad verkstadsbolag bidrog till att lyfta index, medan H&M tyngde. Systemair föll efter en svag rapport.

Vid 14-tiden var Stockholmsbörsens OMXS30-index ned 0,2 procent till 1.582. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick då till 9 miljarder kronor. I Frankfurt och Paris var motsvarande index upp 0,5 respektive 0,2 procent.

OMXS30 toppades av Sandvik SAND -2,71% Dagens utveckling som steg 1,8 procent, följd av Skanska, Atlas Copco och Alfa Laval, vilka noterade uppgångar i storleksordningen 0,7 procent.

I motsatt ände låg modejätten H&M HM B -2,64% Dagens utveckling , vars aktie backade 4,5 procent till 130:10 kronor sedan försäljningen i det första kvartalet visat sig understiga marknadens förväntningar. Aktien handlas därmed kring de lägsta nivåerna sedan finanskrisen.

H&M:s försäljning i februari var oförändrad jämfört med samma månad i fjol. Väntat var i genomsnitt en ökning av försäljningen med 1,2 procent, enligt SME Direkts prognossammanställning.

"Den totala försäljningsutvecklingen var väldigt svag. Eftersom butiksbeståndet ökat med 8 procent under perioden innebär det att vi har en kraftig negativ tillväxt i jämförbara butiker, trots lätta jämförelsetal", säger Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB, till Nyhetsbyrån Direkt.

Utvecklingen ser särskilt dyster ut i jämförelse med konkurrenten Inditex, vars jämförbara försäljning var positiv i februari och början av mars, påpekar Esbjörn Lundevall.

Nedåt var det även för Essity ESSITY B -1,18% Dagens utveckling , Boliden BOL -2,46% Dagens utveckling och Tele2, som backade 0,8 till 1,7 procent.

Dagens förlorare på Stockholmsbörsen var ventilationsbolaget Systemair, i spåren av en kvartalsrapport som visade ett justerat rörelseresultat 23 procent under analytikernas snittförväntningar. Aktien tappade 7,7 procent.

"De tre stora förvärv som gjordes under 2012-2014 /.../ var turnaroundcase, och jag tror att vi underskattade behovet av omstrukturering för att få dem av gå runt", säger vd Roland Kasper till Direkt.

Nedåt var det även för klädkedjan MQ, som fick sänkt rekommendation till sälj av SEB Equities. Aktien tappade knappt 5 procent.

"Vi har sänkt våra LFL-estimat (jämförbar försäljning i butiker) för hela prognosperioden, inklusive en 6-procentig sänkning av vårt LFL-estimat för det andra kvartalet. Med tanke på den kampanjdrivna marknaden har vi också höjt våra rea-antaganden i bruttomarginalen", skriver SEB.

Även bilförsäljar- och servicekedjan Bilia sällade sig till förlorarnas skara efter en rekommendationssänkning. Kepler Cheuvreux rekommenderar nu behåll, ned från tidigare köp. Aktien sjönk med nästan 7 procent.

Bland vinnarna för dagen märktes ögonsensorbolaget Tobii med en uppgång på 6 procent. Bolaget ska enligt ett pressmeddelande samarbeta med amerikanska Qualcomm kring eyetracking.

Det var även uppåt för spelbolaget Stillfront. Aktien har fått höjd riktkurs till 228 kronor med upprepad köprekommendation av Pareto. Aktien steg drygt 4 procent till 175:60 kronor.

Mjukvarubolaget Zutec, som gör sin första dag för handel på First North, noterades till 22 kronor, 9 procent under teckningskursen 24 kronor.

På Aktietorget rusade tandvårdsbolaget Orasolv över 50 procent efter att ME Dental laget ett bud på bolaget.

Kryptovalutan bitcoin var återigen i rampljuset efter en nedgång från omkring 9.200 dollar på onsdagsmorgonen till som lägst knappt 7.700 dollar på torsdagen. Framåt lunch skedde en viss återhämtning till nivåer strax över 8.000 dollar.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 15 mars

image

Källa: Infront



Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?