1515

Stockholmsbörsen: H&M-raset tynger index

H&M-aktien tynger Stockholmsbörsen i fredagens öppningshandel. Tele2 går bättre efter en omdanande affär för den nederländska verksamheten.

Vid 9.50-tiden var OMXS30 ned 1,0 procent till nivån 1.593. Aktier för cirka 4 miljarder kronor hade då omsatts på Stockholmsbörsen.

Modejätten H&M HM B +1,37% Dagens utveckling föll 15 procent på svaga försäljningssiffror för perioden september till november 2017. I stället för att visa en stigande försäljning i kvartalet sjönk försäljningen. I lokala valutor backade försäljningen med 2 procent medan analytikernas förväntningar låg på en försäljningsökning med 4,9 procent enligt SME-konsensus.

Inom storbolagsindexet backade byggjätten Skanska SKA B -0,17% Dagens utveckling cirka 4 procent sedan Bank of America Merrill Lynch sänkt rekommendationen för aktien till underperform från neutral.

Tele2 TEL2 B -0,17% Dagens utveckling steg 2,4 procent sedan det kommit överens med Deutsche Telekom om att slå samman verksamheten i Nederländerna med T-Mobile i Nederländerna. Enligt uppgörelsen mellan bolagen kommer Tele2 att få en ägarandel om 25 procent i det gemensamma bolaget plus en betalning om 190 miljoner euro.

SSAB SSAB A +2,37% Dagens utveckling meddelade justerade finansiella mål på torsdagskvällen. Målet för utdelningen skruvades ned medan nettoskuldsättningsgraden tillåts att öka något. Utdelningen ska enligt målet numera utgöra 30-50 procent av vinsten efter skatt gentemot tidigare 50 procent över en konjunkturcykel. Nettoskuldsättningsgraden ska normalt inte överstiga 35 procent gentemot tidigare formulering om att långsiktigt uppgå till 30 procent. Stålaktien backade med drygt 1 procent.

På samma tema satte MSC nya finansiella mål där omsättningen ska nå en nivå om cirka 0,5 miljarder kronor vid utgången av 2021 md en rörelsemarginal om minst 7 procent. Aktien ökade drygt 2 procent.

Pandox teckningskurs i den riktade emissionen om 10 miljoner aktier fastställdes till 148 kronor per aktie, vilket innebär en rabatt om 4,8 procent. Hotellfastighetsbolagets aktie var ned nära 4 procent.

MQ backade drygt 2 procent. SEB Equity Research har sänkt rekommendationen för klädkedjan till behåll från köp.

Efter torsdagens stängning meddelade transplantationsbolaget Glycorex att det inlett ett samarbete med en större blodbank i Österrike för utvärdering av bolagets produkt för universell blodplasma. Aktien lyfte 11 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?