1515

Stockholmsbörsen: Hälsan i botten

Stockholmsbörsen handlades oregelbundet under tisdagen och slutade marginellt lägre.

Volvo steg något efter nordamerikansk statistik medan hälsovård och råvaruaktier generellt hade motvind i Europahandeln. De större börserna på kontinenten slutade kring oförändrat.

Storbolagsindexet OMXS30 stannade 0,2 procent ned till 1.613. Omsättningen nådde 14,5 miljarder kronor.

"Stockholmsbörsen försöker studsa upp från översålt territorium efter nedgångarna i november samtidigt som kronan ånyo börjat försvagas. Det är dock ingen beslutsamhet och indextunga banksektorn visar brist på styrka. Säsongsmässigt brukar andra halvan av december vara en starkare period", kommenterade Erik Hansén marknadsanalytiker på IG för Nyhetsbyrån Direkt.

Branschstatistik gällande orderingången för tunga lastbilar visade fortsatt styrka i Nordamerika. Volvo svarade med en uppgång på 0,4 procent.

Hälsovårdssektorn hade alltså en svagare utveckling med Getinge ned närmare 2 procent. Sobi minskade 1 procent medan Astra Zeneca var -0,3 procent.

Basmetallerna tappade genomgående i värde och Lundin Mining föll drygt 2 procent medan SSAB A var ned 1 procent. Bland oljebolagen tappade Lundin Petroleum över 2 procent.

Problemtyngda klädkedjan H&M har återigen fått se en analytiker sänka sin riktkurs. Den här gången är det HSBC som sänker riktkursen till 175 kronor från tidigare 180 kronor med en upprepad rekommendation om minska. Aktien rörde sig dock upp 0,5 procent. Hittills i år är nedgången 22 procent.

Swedish Match steg närmare 2 procent och slutade strax under 328 kronor, en ny rekordnotering vid stängningsdags.

Swecos ljumma utveckling under 2017 gömmer en fundamentalt stark marknadsdynamik med stigande investeringsvolymer och större än normala prishöjningar för Swecos tjänster, menade SEB i en analys där köprådet upprepade med höjd riktkurs. Konsult-aktien klättrade cirka 6 procent.

Oscar Properties aktie har blivit orättvist bestraffad, anser Pareto som ser stabila vinstutsikter och en väsentligt stärkt balansräkning för bostadsutvecklaren in i 2018. Det menade Pareto som upprepar sin köprekommendation och riktkursen 65 kronor. Bostadsutvecklingsaktien var upp 9 procent till 33:50 kronor.

Karo Pharma släppte villkoren i sin företrädesemission. Tre befintliga aktier berättigar till teckning av en ny aktie för 29 kronor. Emissionen kommer tillföra drygt 794 miljoner kronor före kostnader. Aktien sänktes med knappt 4 procent.

Pledpharma var upp nästan 14 procent. Redeye ser möjlig kursdubbling i sitt motiverade värde för bioteknikaktien.

Kundklubbs- och lojalitetsprogramsoperatören Awardit gjorde på tisdagen sin första handelsdag på First North. Aktien stängde på drygt 38 kronor, 36 procent över teckningskursen på 28 kronor.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?