1515

Stockholmsbörsen: FM Mattsson rusar i börspremiären

Stockholmsbörsen inledde måndagens handel strax söder om nollan. Börsnykomlingen FM Mattsson fick en smakstart på karriären som noterat bolag och rusar med omkring 25 procent dock under begränsad handel.

Stockholmsbörsen bjöd på en relativt avvaktande start på veckans handel. När klockan passerade halv tio hade både OMXS30 och det breda OMXSPI-indexet backat med omkring 0,1 procent.

Bland storbolagen backar förpackningstillverkaren Billerud Korsnäs med 1,6 procent följt av storbanken Nordea som är ner 0,9 procent. Även telekomjätten Ericsson och säkerhetsbolaget Securitas kämpade i motvind på måndagsmorgonen och backar med omkring 0,9 procent.

Dagligvarujätten ICA och kylskåpstillverkaren Dometic handlas dagen till är exklusive rätt till utdelning på 10,5 respektive 1,85 kronor och backar följaktligen.

Mot strömmen går stålbolaget SSAB som stiger 1,9 procent samt fastighetsbolaget Sagax som är upp 3 procent.

På måndagen var det även dags för FM Mattsson att göra entré på Stockholmsbörsen. Teckningskursen spikades till 68 kronor per aktie och erbjudandet blev enligt bolaget kraftigt övertecknad. Efter omkring 30 minuters handel byter aktien ägare för 83 kronor vilket innebär ett lyft på 22 procent jämfört med teckningskursen. Omsättningen var dock relativt låg.

Gruvbolaget Nordic Mines har slutit ett avtal med kanadensiska Firesteel Resources för att få Laivagruvan tillbaka i drift. Avtalet innebär att Firesteel Resources förvärvar en majoritet i Laivaprojektet genom ett förvärv av majoriteten av aktierna i Nordic Mines dotterbolag Nordic Mines Marknad.

"Firesteel Resources avser att göra de nödvändiga investeringar som krävs för att ta Laivaprojektet tillbaka till lönsam produktion", skriver Nordic Mines i ett pressmeddelande.

Aktien stiger med nästan 60 procent i måndagens inledande handel. Sedan årsskiftet är aktien dock fortfarande ner drygt 7 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?